1 Temmuz 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Temmuz 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

birbirlerinden bağımsız olarak çalışan sekiz adet silindir mevcuttur. Bilgisayarın merkezi birimi, bugün nöormal kişisel bilgisayarlar için bile pek yüksek sayılmayacak olan 16 MHFZ'lik bir hız ile çalışmaktadır. Fa- kat diğer birçok hızlı bilgisayarda ol- duğu gibi prosesorların paralel ola- rak bağlanması Titan'ın gücünü kat kat arttırmaktadır. Yalnız burada Ti- tan'ın yaratıcıları diğerlerinden farklı bazı yöntemler kullanmışlar. Öncelikle bilgisayarın dört prose- soru işlem yükünü aralarında dengeli olarak bölüşmektedirler. Bu işlemci- lerin dördüne de ayrıca birer RISC- prosesoru (Reduced Instruction Set Computer — Sınırlandırılmış komut setine sahip bilgisayar) bağlanmıştır. Böylelikle bilgisayar birim zamanda tek bir makine dili komutu yorumla- makta ve 16 MIPS'lik surate ulaş- maktadır. Tüm bunların yanında işlemciler üzerinde kesirli sayılarla olan işlem- lerin gerçekleştirildiği özel olanlar vardır. Her prosesor için yine ayrı olarak 64 Bit'lik 8192 hafıza birim mevcuttur. Bu sayede bilgisayar en fazla zaman kaybettiren virgüllü sa- yılarla olan işlemler kolayca halledil- mektedir. Bazı süper bilgisayarlarda da kul- lanılan bu montaj şekli Fortran ve C gibi dillerin Compiler'ları (— Derleyici) ile desteklenmektedir. Bunlar programlarda aynı zamanda gerçekleştirilebilecek hesap aşamala- rını belirlemektedir. Buna en iyi ör- nek birbirinden bağımsız olarak ça- lışan ve birçok hesap işlemi içeren program döngüleridir. Yukarıda anlatılan sebepten dola- yı hesap hızı, aritmetiksel işlemlerin paralel olarak halledilebilmesi dere- cesi ile orantılı olarak değişmektedir. 14 Bu nedenle 64 Megaflops'luk sürat en uç değerdir. Bunlardan başka bilgisayar üzerin- de işlem belleğindeki verileri proseso- ra taşıyan Özel veri kanalları (Bus) vardır. Bu Bus normal okuma yazma işlevleri için 64 Bit'i (8 Bayt) bir se- ferde taşıyabilir. Yine program ko- mutlarını ve verilerini içeren ara ha- fızada bu kanaldan aktarılır. Titan'ın saydığımız bu özellikleri pratikte cisimleri ekran üzerinde renkli bir filmde olduğu gibi gerçek renkleri ve gölgeler ile gösterebilmek- tedir. Yalnız burada tamamlanmış çi- zimler işlem belleğinden alınmak ye- rine çizgi informasyonları (vektörler) ile her seferinde yeni baştan çizilmek- te ve ışık ile gölgelerde hesaba dahil edilmektedir. Sonuçta saniyede 10.000 üçgenden oluşan 15 resim ek- rana gelmektedir. Bilgisayarla birlikte aynı zamanda Dore adında bir grafik yazılımı da ge- ]ıştırılmıştır Bu yazılımın içinde bir dizi “*C” programlama dilinde yazıl- mış rutin mevcuttur ve kullanıcı bun- ları kolaylıkla kendi yazdığı progra- ma yerleştirebilir. Böylelikle Titan'- ın grafik özelliklerinin kullanılması kolay bir hal almıştır. Bu bilgisayarın üreticisi dört yıl ön- ce Sunnyvale/California'da kurulan “Ardent Computer Corporation” firmasıdır. Firmanın hissesine Japon- lar sahiptir ve bilgisayarda Japonya'- da imal edilmiştir. Bu bilgisayarın üreticisi dört yıl önce Sunnyvale/California- 'da kurulan “Erdent Computer Corporatien”' firmasıdır. Firma yeni olmasına rağmen oldukça tecrübeli bir yönetici kadroya sahiptir. Şirketin ilk kurucuları ise Hewlett- Packard, Data General, Burroughs veya İBM gibi firmaların yer aldığı Amerikan bilgisayar endüstrisinden gelmişlerdir. Titan'ın araştırma şefi olan Gordon Bell daha önce Digital Eguipment'da çalışmış. Bell'in yöne- timiyle bugün oldukça yayılmış olan VAX tipi bilgisayarlar üretilmiştir. Titan, işletim sistemi olarak bilim- sel bilgisayarlar için De-facto stan- dardı Unix kullanmaktadır. Bu siste- min diğerlerinden farkı Disk-Striping özelliğidir: Çok uzun verilen birkaç disket üzerine dağıtılmaktadır ve bil- gisayar böylelikle verinin çeşitli par- çaları ile aynı anda uğraşabilmekte- dir Tıtdı'ı ın maliyeti kullanılan ilave donanıma göre 100.000-340.000