1 Temmuz 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 43

1 Temmuz 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 43

Gene makine dili Değerli Commodore Dergisi Yayın- cıları, Özellikle size benzerlerinden çok üstün olan bu dergiyi çıkardığınız için teşekkür ederim. Ben, iki aylık C-64 kullanıcısıyım. Beni meşgul eden bazı sorunlarımı cevaplarsanız çok sevini- rim. 1- Bilgisayarım ne kadar uğraştıy- samda makine diline geçiremedim. Bunu yapmak için ne kadar komut varsa kullandım fakat yararı olmadı. Makine diline geçmek için hangi ko- mutu kullanmalıyım, nasıl? 2- Program Dökümü Ekinizde program satırlarından sonra paran- tez içinde bazı rakamlar görüyorum. Bunlar ne işe yarar? Programıma bunlar eklemelimiyim? Eklemezsem bir zararı olur mu? 3- Bir dosya açmak istedim fakat olmadı. Bir dosyayı nasıl açarım? Bu konuda ayrıntılı bilgi verirseniz mem- nun olurum. 4- C-64'ün saatini nasıl harekete geçirebilirim? Saati ekranda göstere- bilmem mümkün mü? 5- Derginizde tanıtılan oyunları ne- rede bulabilirim? Birçok sorduğum yerde eski oyunlara rastlıyorum. 6- Son ricam ise şu: Macera peşin- de köşenizde “Sherlock” adlı dedek- tif adventure'ını yayınlarsanız çok se- vinirim. Gürkan Ergin Sayın Gürkan Ergin İlk olarak övgü dolu sözlerinize te- şekkür ediyor ve sorularınızı cevap- liyoruz. 1) Makine diline geçmek için, her- hangi bir komut mevcut değildir. Bu- nun için a) İçerisinde 'MONITOR' progra- mı bulunan bir kartuş kullanmalısı- nız, (M-İCE 3, FINAL 3 gibi) b) 'MONİTOR”' adı verilen prog- ramlar kulanmalısınız. (MDE gb.) Bu programları Teleteknik'ten veya Ba- yilerinden temin edebilirsiniz. 2) Bunları *Basıc Dili Editörü' adı verilen programda kullanabilirsiniz. B.D.E'de yazdığınız basic satırları so- nunda bir sayı çıkar. Bu sayıyı; dö- küm ekinden, kontrol ediniz. Eğer bu iki sayı birbiri ile aynıysa programı- nız error'suz çalışır. Bu sayılar sayesinde basıc prog- ramlarınızda HATA problemini yok edersiniz. Bu sayıları satırın sonuna yazmayacaksınız. 3) Dosyalama iki şekildedir. a) Kaset için dosyalama. Burada ÖPEN komultunu kullanacaksınız. Daha geniş bilgi ve örnekler 1531 DATASET kitabında bulunmakta- dır. b) DİSK için: Burada da OPEN, CLOÖSE gibi komutlar kullanacaksı- nız. Aynı şekilde daha geniş bilgi ve örnekler 1541 MANUAL kitabında bulunmaktadır. 4) Timer için TIS değişkenini kul- lanacaksınız. TIS “000000” işlemi ile zamanı O'layabilirsiniz. Print işlemiy- le ekrana bastırabilirsiniz. 5) Bu oyunlar genelde piyasada bu- lunan oyunlardır. Bütün bilgisayur- cılarda bulunmaktadır. Piyasada ol- mayan bir oyunu genelde açıklamıyo- ruz. 6) İleriki sayılarımızda İpuçları kö- şesinde gerekli açıklamaları bulabile- ceksiniz. Eski Sayılar Sayın Commodore Dergisi yetkili- leri, Öncelikle böyle bir dergi çıkardı- ğınız için tüm Commodore'cu arka- daşlar adına size teşekkür ediyorum. Benim, cevaplayacağınızı umdu- ğum bazı sorularım var. 1- Program döküm ekindeki bazı makine dili programları, bildiğim ka- darıyla M.D.E adındaki program yüklendikten sonra bilgisayara giri- liyor. Bu programı nasıl temi edebi- lirim? 2- Yine döküm ekindeki bazı prog- ramlarda garip işaretler var. Bunla- rın anlamı nedir ve bilgisayara bun- ları nasıl girebilirim. Bu işaretlerin anlamlarını açıklayan bir liste yayın- larsanız sevenirim (V, G, , T,R, K) gibi. 3- Derginizin 43. sayısından önce çıkan sayılarını temin etmek için ne yapmayalım. Şimdiden teşekkür eder, yayın ha- yatınızda başarılar dilerim. Mustafa Güler Sayın Mustafa Güler, Dergimizin eski sayılarını ve MDE programını dergimizin adresine mek- tupla veya kendiniz gelerek temin edebilirsiniz. Ayrıca, döküm ekinde gördüğü- nüz, üstünde çizgili olan harfler shift tuşuyla birlikte basıldığında ve altın- da çizgi olanlarda commodore tuşuy- la birlikte basıldığında çıkarlar. 43