1 Ocak 1991 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25

1 Ocak 1991 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 25

mıştır ama düzenlemenin ardındaki fikir aydındır. Kendi dosyalarını ya- ratan aynı tür programların bir kaçı aynı çekmecede bulunabilir, bu yüz- den aynı tür programlar da daha alt çekmecelere ayrılabilirler. Yedek Kopya Yapın-2 Hard disklerinizin günlük kopya- larını yapmak gerekli olsa bile, eğer directory'leriniz düzenliyse kopyala- ma işlemi çok zor olmayacaktır. Hard disklerinizin kopyasını yapmak diske bir şey olması halinde sizi bü- yük dertlerden kurtaracaktır. Bir hard disk sürücünün içinde yüksek hızlarda dönen bir kaç tane metal plaka vardır. Okuma kafası, okuma- yazma işlemleri sırasında bu metal plakaların üzerinde süzülür, ama hiç bir zaman plakalara değmez. Hard diskin kafasının bozulması işte bu arada olabilir, eğer kafa plakalardan herhangi birine değerse geçtiği yerde- ki bilgileri bozar. Hard diskte böyle bir sorun şu durumlarda ortaya çıka- bilir: * Sürücü işlem sırasında yerinden oynatılır veya düşürülürse. * Güç kaynağında bir kesinti olur- sa, * Kafanın kontrol mekanizmasın- da bir aksaklık olursa. Programlar ve bilgiler genelde bir- den fazla sektör üzerine yayıldığın- dan bozuk bir sektör beklediğinizden daha fazla zarar verebilir. Hele veri tabanı ve kelime işlemci gibi bilgile- rin en ufak kırıntısının bile önemli ol- duğu programların bilgileri kaybolur- sa vay halinize. Ayrıca, eğer prog- ramların bir kısmı bozuk sektörlerde kalmışsa, program yüklenirken hata mesajları verebilir, çalışırken hata ya- pabilir veya sisteminizi kitler. Kopyalama Programları Sırt Sırta Piyasada, halka açık (public do- main) ve telif haklı, kopya program- ları bulunmaktadır. Hard diskinizin yedek kopyası elbette ki çok yer tu- tacaktır, ama aylar boyu yaptığınız çalışmaların güvencesi için bir kaç Utilities (yardımcı gereçler) adlı çekmecede bulunan Disk Master ad- lı program hard diskle çalışırken çok işinize yarayacaktır. Program, dosya- ları gruplar halinde elden geçirebildi- ği için, çok sayıda dosya ve alt direc- tory'le uğraşırken kolaylık sağlamak- tadır. CLI ve Shell'e gerek kalmadan, sadece bu program yardımıyla, direc- tory'ler arasında dosya kopyalama, yeniden isimlendirme ve silme işlem- lerini yürütebilirsiniz. 6 ş e “js & a U disk feda etmeye değer. Hangi kopya programını kullanı- yor olursanız olun, programların ve bilgilerin güvenilir birer kopyalarını bulundurmak çok önemlidir. Çünkü hard diskinizde bir aksaklık olduğu zaman, diski tamamen formatlama- nız ve tüm program ve bilgileri tek- rar yerleştirmeniz gerekecektir. Eğer tüm diskinizin bir kopyasını bulun- durüyorsanız, tamamen dolu olsa bi- le, 20MB'lık bir hard diske program- ların yeniden yerleştirilmesi bir kaç saatinizi ve bu programların çalışıp çalışmadıklarının kontrolü de bir kaç gününüzü alacaktır. Bu arada, diski- nizi yeniden düzenlerken startup- seguence adlı dosyayı, yeniden yaz- maya uğraşmaktansa bir floppy dis- ke kaydedebilirsiniz. Böylece hem hangi programın nerede olduğunu bulmanız kolaylaşır, hem de hard disk açılırken hangi programları ça- ğıracağınızı hatırlamak için uğraş- mazsaniız. Hard diskinizin kopyasını ne kadar arayla almalısınız? Diskinizin iki kopyasını tutmanız yararlı olabilir. *“Niye iki kopya?” diye sorabilirsiniz. Bunlardan bir tanesi diskinizin tam bir kopyası diğeri ise diskin, biraz sonra açıklayacağımız optimize (en iyi seviyeyi bulma) işleminden geçtik- ten sonraki halinin kopyası olmalıdır. Eğer optimize işlemi sırasında hard diskiniz bozulursa (elektrik kesilme- si vs. sonucunda) tam kopyadan ye- niden yükleyerek işinize devam ede- * 0 wa * .. LELSİ'S B İ racııra t ı0 & * bilirsiniz. Kopyasını almadan hard diskiniz üzerinde yazılımla işlem yap- mayın! Tüm diskin kopyasını aldıktan sonra datalara dayanan programla- rın kopyasını alma işlemi artık olduk- ça kolaydır. Ana yazılımlar uzun sü- re değişmezler, değiştikleri zaman za- ten program yazılım şirketi tarafın- dan yenilenmiş olacaktır. Diskinizde- ki dataların kopyalarını ise haftada bir, çok önemli dokümanlarla çalışır- ken de her gün alabilirsiniz. 20MB'lık tüm bir diskin kopyasını almak yak- laşık bir saat sürerken, sadece deği- şen dosyaların kopyalarını almak bir kaç dakika sürer. .