1 Ocak 1991 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

1 Ocak 1991 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

Optimize - Daha Kolay Erişim -3 Hard diskinizin düzenli olması iş- lemleri ne kadar hızlandırsa da disk üzerindeki işlemleri hızlandırmak için uygulayabileceğiniz başka numaralar da vardır. Bu işlemlerden biri *optimize' olarak adlandırılır. Prog- ramlar ve bilgiler disket üzerinde dü- zenli olarak bulunsalar bile birbirle- rine yakın sektörler üzerine dağılma- mış olabilirler. Bu yüzden sistem, bir dosyayı yüklerken oradan oraya sıç- ramak zorunda kalır, Bu programın yüklenme süresini uzatır ve zaman kaybına sebep olur. Optimizer denen yazılımlar birbiriyle ilgili programları aynı veya yakın sektörler ve plakalar üzerinde toplar. Böylece kafa daha az dolaşır ve çalışma süresinden tasar- ruf edilmiş olur. Bu işlemi gerçekleştirmek için de yine değişik yazılımlar mevcuttur. Diskler toparlandıktan sonra, özellik- le uzun programların çalışmaları beş kat kadar hızlanır. Ancak işlemin gerçekleşmesi için uzunca bir süre beklemeniz gerekebilir. Tamamı dolu 20MB'lık bir hard diskin ilk defa toparlanması yaklaşık dört saat alabilir. Bundan sonraki to- parlanma işlemleri ise bir saat kadar sürebilir. lerinde çalışan bu programlar diskte- ki bozuk yerleri bulup size gösterebi- lirler, bundan sonra isterseniz bu bo- zuk kısımların üzerine başka prog- ramların yazılmasını engelleme yolu- na gidebilirsiniz. Ne kadar kaliteli olursa olsun bir Tedbir Bizden, Tevekkül Bilgisayardan - 4 Diskinizi ne kadar düzenlerseniz düzenleyin, optimize edin veya kop- yalarını alın, bir süre sonra mutlaka bazı hatalar ortaya çıkacaktır. Bu bo- zuk sektörleri bulmak ve temizlemek için de çeşitli yazılımlar vardır. Floppy diskler ve hard disk sürücü- süre sonra her hard diskte bozuk yer- ler oluşacaktır, o zaman bu program- lar diskinizden maksimum yararı sağ- lamanıza ve diskinizin bir süre sonra formatlanmasını engellemek için si- ze yardımcı olacaklardır. Formatla- ma işlemi diskteki her dosyaya ayrı ayrı sileceği için çok uzun sürer, bu hallerde bozuk sektörleri bulan prog- ramlar zamanınızı kurtaracaktır. Programları Hafızaya Alın - 5 — Floppy diskleri bırakıp, hard disk kullanmaya başlarken en büyük bek- lentilerinizden biri yüksek erişim hı- zıdır. Hard diskinizle çalıştıkça ve ya- vaş yavaş doldurdukça (inanın çok zor değil) genişleme imkânlarını ve daha da hızlı erişim olanaklarını in- celemeye başlarsınız. Diskte optimi- ze işlemini gerçekleştirmek işleri ol- dukça hızlandırır, ama bu amaçla başvurabileceğiniz başka sistemler de vardır bilgisayarınızın hafızasının bir kısmını çok başvurulan işlemlere ayı- rıp, bunlara çok hızlı erişim sağlamak olasıdır. Bir çok büyük Amiga programla- rı öoverlay denen kısa program parça- cıklarından oluşur ve bu programlar gerektikçe ana program tarafından yüklenir. Buna verilecek en iyi örnek Wordperfect'tir. Programın sözlük kısmı gerekince yüklenir ve hafızanın bir tarafında kalır. Hafızanın bu kıs- mı herhangi başka bir işlem için ge- rekince sözlük silinir ve gereken di- ğer kısım yüklenir. Hard disk programlarını kullanır- ken bu işlemi gerçekleştirmenizi sağ- lamak amacıyla yazılımlar vardır. Bi- litzDisk adlı program bu konuda ol- dukça yararlıdır. Startupseguence'de yazacağınız bir satırla, hafızanın bir kısmını directory almak gibi işlemle- re ayırabilirsiniz. PC'lerdeki gibi hard disk konusun- da tüm sorunlarınıza cevap verecek programlar Amiga'da da yazılana kadar bu noktaları aklınızda tutma- nız gerekecektir.