1 Ocak 1991 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 45

1 Ocak 1991 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 45

Introların Püf Noktaları SAYIN Commodore Dergisi Hazır- layanları, öncelikle böyle güzel bir dergi ha- zırladığınız için bir Commodore'cu olarak size teşekkür ederim. İnanın derginizin her geçen sayı biraz daha geliştiğini görmek bizleri çok mutlu ediyor. Bu mektubu dergide yeni başlayan bir yazı dizisi ile ilgili birkaç sorumu yanıtlamanız ricası ile yazıyorum. Sö- zünü ettiğim yazı “Makina dlinin Püf Noktaları””'... Ben son bir aydır Intro ve Demo'- lara dolayısı ile interrupt ve makina diline merak sardım. Bu yazı diziniz de tam zamanında imdadıma yetişti. Size sorum şu; Oyunların başında olan introları çalıştırmak için gerekli olan başlan- giç adresini o programda nasıl bula- biliriz? kimi 4096 ile kimi 2064 vb. adreslerde çalışıyorlar. Gerçi siz 54.* sayıda bu konuya biraz değindiniz, ama bu beni tatmin etmedi. Daha doğrusu biraz kafamı karıştıfdı. Bah- setmiş olduğunuz Low ve High byte'- lar interrupt'ın başlangıç adresinin bulunduğu adresler midir? Bir de her intro veya demo mutlaka bir inter- rupt mıdır? İlginize ve yardımlarını- za teşekkür eder, yayın hayatınızda başarılar dilerim. i Saygılarımla MEHMET ÖZ SAYIN Mehmet Öz, Intro'larla ilgilenmenize, daha doğrusu makina dili ile ilgilenmeni- ze sevindim. Intro'ların başlangıç ad- reslerini bulmaya gelince; bunu bu- labilmeniz için bazı programlara (ma- kina dili monitörü) ya da bu prog- ramlardan birini içeren ek kartuşla- ra ihtiyacınız var. Ben, bunlardan bi- rine sahip olduğunuzu var sayarak, kullanmanız gereken yöntemi size kı- sâaca anlatacağım. Bu tür programlar basic listesinin bitiş adresinden hemen sonra maki- na dilindeki programlara başlarlar. Basic bir “SYS” komutundan ibaret olacaktır ve bu “SYS” adresi size int- ronun başlangıç adresini verir. Eğer programı “RUN”' ile çalıştırmadan önce, monitör aracılığı ile, başka bir yere kaydederseniz intro'yu almiış olursunuz. Programın tamamını kay- detmeniz gerekmez, sadece intro'nun bulunduğu yeri kaydetmeniz yeterli olur. Çalışmalarınızda size başarılar diliyorum. Yoksa Virüs mü? SAYIN Commodore Dergisi Yetkili- leri, Öncelikle bizlere böyle güzel ve ya- rarlı bir dergiyi hediye ettiğiniz için sizleri candan kutlarım. Benim sorunlarım A-500 ile ilgili; 1) Bazı oyunlarda (Pirates, Zac MeKraken vb.) oldukça ilerledikten sonra ekranın üst bölümünde dik- dörtgen, kırmızı bir pencere içinde “read/write error”” hatası verip du- ruyor. Mouse ile kiliklediğimde o oyunun ilk disketi sürücüde olduğu halde ilk disketi istiyor ve sonunda kitleniyor. Ne yapabilirim? Acaba hata bende mi? 2) Maniac Mansion'un AMIGA versiyonunda eve giriyorum ve ikin- ci kata çıktığımda nükleer reaktöre bağlı bir (şifreli) kapı ile karşılaşıyo- rum. Bir türlü geçemiyor ve havaya uçuyorum. Acaba bu şifre nedir? Sorularımı cevaplarsanız çoak memnun olacağım. Şimdiden çok te- şekkürler. MURAT GÖKŞEN SAYIN Murat Gökşen, Birinci sorunuzun yanıtı çok basit, adı geçen oyunların elinizdeki kopya- ları arızalı. Muhtemelen disketiniz bozulmuş, proğgramlarınıza virüs bu- laşmış olması ihtimali de var tabi. Disketlerinizi formatlayın (bu işlem programlarınızı silecektir), eğer for- matlarken bir problem çıkmazsa ya virüslerle başınız dertte ya da kopya- ladığınız yerdeki program da arızalı. Bunu anlamanın daha kolay yolu ise bu programların bulunduğu disketleri virüs dedektör programları ile bir kontrolden geçirmek. Disketinizde vi- rüs bulursanız size tavsiyem, diğer disketlerinizin tamamını hemen kont- roölden geçirmeniz ve bunu da iyi bir virüs edektör ile yapmanızdır. Eğer disketiniz format işleminde problem çıkarıyorsa disketinizi bardak altlığı olarak kullanma zamanı gelmiş de- mektir. İkinci sorunuzun yanıtını ise ancak dergimizin “TANITIM” ya da “Tİ- YOLAR TUZAKLAR”' bölümlerini takip ederek öğrenebilirsiniz. Bol oyunlu ve virüssüz günler di- leğiyle. 49