1 Ocak 1991 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 8

1 Ocak 1991 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 8

Geldi, gelecek derken nihayet AMI- GA için de kırıcı kartuş ülkemize gel- di. Daha önceleri Commodore 64 için üretilen kırıcı kartuşlar software pi- yasasına oldukça çok zarar vermişti. Software firmaları ile kartuşları ya- pan kuruluşlar arasında uzun süre de-- am eden davaları duymuştuk. Yasal yollarla istediklerini yapamayan soft- ware firmaları amaçlarına ulaşmak için başka yollar denemeye başladı- lar. Programcılar da boş durmayarak her kartüş için önleyici rutinler yaz- dılar. Bunlar kartuş bilgisayara takılı ise programı çalıştırmayan ya da kar- tuşu kapatan rutinlerdi. Ama bunla- rın hiçbirisi sonuç vermedi ve günü- müze kadar birçok kartuş piyasaya çıktı. Bu kartuşların çoğunluğu ülke- mizde de üretilmeye başladı. Com- modore 64'te artık neredeyse her disk sürücülü kullanıcının bir ya da birkaç kartuşu var. Özellikle software ka- nunlarının geçersiz olduğu ülkemiz- de kartuşlar sayesinde herkes istedi- ği programı çoğaltıp kopyalayabili- yordu. Önüne geçilmeyen bir kabus miga v TUNÇ DİNDAŞ gibi. Yurtdışında her ne kadar soft- ware firmaları bu olaya karşı çıksa da, üretici firmalar kartuşları kötü amaçlar için yapmadıklarını söylü- yorlar. Öyle ya masum bir kullanıcı orijinallerini virüslerden korumak için kartuşla programlarının back up'ını alabilir. Orijinal bir programı kendiniz için kopyalayabilir ya da de- ğiştirebilirsiniz. Bu olaylar odanızın içinde olduğu takdirde hiçbir kanun size zarar veremiyor. Ama kopyala- dığınız programı satmaya ya da da- Sıtmaya başladığınız takdirde telif ya- saları aleyhinize işliyor. Kartuşu kö- tü veya doğru işlerde kullanmak sa- dece kullanıcının vicdanına kalmış bir olay. İşte AMIGA için üretilen ilk kar- tuşlardan birisi ülkemizde de piyasa- ya sürüldü. Biz size bu kartuşu iyi ve