8 Ağustos 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

8 Ağustos 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

No. 1721—36 UYANIŞ 581 görülmelidir. "Tiyatro bedii mahiyeti itibarile harpten evel eriştiği dereceyi aşamamıştır. Ber- lin tiyatrolarında bulabileceğiniz klasikler, mu- tavassıt sınıfı alâkadar eden memleket faciaları, kömediler ve şehvani ruh tahlillerile dolu piyesler, esrarengiz cinai oyunlardır. Son zamanlarda, bilhassa fazla neşrolunan harp hikâyelerinden sonra harbe ait piyesler de taammüm etti, halkın rağbetini kazandı. Dekora, sahne tertibatına ve romantik heyecanlara fazla ehemmiyet veriliyor. Repertuvarı mütenevvi tiya- trolar hem pek nadir, hem pahalıdır. Gayelerinde muvaffak olmak istiyen sahne- nin bu muayyen şekline itiraz eden gençler bir cemiyet teşkil etmişlerdir. Bu sene sonbaharda açılacak olan bir tiyatroda ticari gaye ile hareket edenlere karşı muhalif bir cephe alınacaktır. Bu tiyatroyu açacak olan grup bambaşka bir telâkki ile diğerlerinden cezri olarak ayrılmak- tadır. Maksatlarını sana't tiyatrosu değil «Zeit- theater» zaman tiyatrosu demekle hulâsa etmiş- lerdir. Zamanımızın meselelerile sıkı temasta bulunan bir dram ibda temeye uğraşıyorlar. Bedii dramın yerine muhtelif vasıtalarla insa- niyet üzerinde müessir olmak kabiliyetinde bir sana't, hulâsa siyasi dram. Geçenlerde bu gru- pun başında bulunan« Piscator»büyük bir samiin kitlesine hitap ederek irat ettiği nutukta mak- sadını sarahatle anlatınış ve ferdin yerine içti- mai enmuzecin Şahsi alâkalarını; sun'i tesadüfle- rin yerine ise vakaların tabii revişini ikame etmek istediğini söylemiştir. 'Tezyini üslüp yoktur, constructivisme vardır. Heyecan ve hakikat mevcuttur. Gerek san'at, tiyatroları sahne hayatının ıslâ- hını düşünmektedirler. Fakat her iki zümre de gerek zaman ayrı lisanla konuşuyor. Birisi yalnız san'at is- temekte, (Vart pour Vart) diye haykırmaktadır. Bugünün siyasi ve içtimai meselelerile meşgul olmak istememelerine mukabil diğer zümre iç- timai siyasi ve iktisadi sahadaki mücadeleleri sahneye aksettirmek istemektedir. Bu noktainazar farkı sahne mimarisinde de bazı farkları icap ettirmektedir. Piscatorun içti- mai telâkkisine göre sahne ile temaşagerleri ayıran maniayı yıkmak lâzımdır. Bu takdirde sahne ile tahdit edilmemiş, sahneye Hakiki o hayatın gözle farkedilebilir bir temasi ha- lindeki temsiller bilhassa çok geniş bir tesir hasıl etmekte ve büyük ımuvaffakıyetler kazan- maktadır. munhasır kalmamış bir sana't vardır. tiyatro ile, Musik Berit Hafta içinde Kadın Birliği Kongresi Haftanın dikkati celbeden hadiselerinden birisi de Kadın Birliği kongresidir. İçtimaı müteakıp evvelâ Birliğin faaliyet raporu okunmuş ve tasvip edilmiştir. Bundan sonra teklifler okunmuştur. Bunlardan en mühimi çok dikkate erkek azanın da idare heyeti intihabına işti- raki isteniyordu! Tasvip ve ret nida- ları arasında heyecanlı münakaşalar oldu ve neticeyi teklifi ret ta- raftarları kazandılar. Tasvip edenlerin « Ka- dınlara belediye inti- habatına iştirak hak- kı verenlere bir muka- bele» fikri, reddeden- lerin « Hayır, erkek- ler, (o kadınlara her müsavi hak şayanıdı: Birlikte mukayyet hususta tanıyıncıya kadar in- tihap hakkı alamazlar» fikri karşısında omag- lap olmuştu ! Sn sonra intihabat yapıldı ve yeni idare Kadın Birliği yeni idare heyeti heyeti Latife Bekir Efzayiş Suat, İffet Halim, Mediha Fazlı, Lâmia Refik, Saime Faik, Reşide, Aliye Halit Fahri, ; Besime İbrahim, Güzide Lütfi, Lebibe hanımlardan teşekkül etti.