8 Ağustos 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 49

8 Ağustos 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 49

No. 1722—37 Hazım borusunun bidayeten bu tamamsızlığı nazarı dikkate alınırsa nezaketi ve çocuğun an- <ak yolunda emzirilmesi ve muvaffık bazı yiyecek ile muntazam beslenmesi lüzumu anlaşılır. ; Bebek emdiği zaman iyi nefes alabilmek için burun delikleri serbes olmalıdır; yolunda emebilmek üzre <zükkâm'a tutulup burnu ka- panmamalıdır. Çok küçük çocuklarda üşüme çok muhataralıdır.Zâhiren pek âdi olan burun nezlesi, zükkâm, ölümcül bir nefes boruları ve ak ciğer, bazen debir barsak iltihabına sebebiyet verir. Çocuk iyi ememezse damakta ve küçük dilde bir delik, dil yapışıklı8ı (ucunda bir bağ), ağız- da pamukcuk denilen hususi bir intana de- lâlet eden beyazlıklar bulunup bulunmadığına dikkat etmelidir. Bu gibi hâllerde vakit geçir- meksizin hekime malümat vermelidir. Tükürük bezleri bidayeten na tamam bir su- rette ifayi vazife ederler; ve ancak yedinci aya doğru neşvünema bulurlar. İşte bu zamanda çocuk ilk bulamaça istihkak kesbeyler. Mide bir gayda biçiminde elastik bir kese olup bidayette yukariki deliğin etleri kuvvetsiz ve temamen kapanmasını kâfi olmadığından adeta mantar- sız bir şişeye benzer. Bu sebepten çocuk me- meden sonra sırt üstü ve düz yatırılmalı, başı- daima ayaklarından yüksek olmalı, ve midenin siası da her vakit nazarı dikkate alınmalıdır; Profösör Marfana göre midenin siası, genişliği: Çocuk doğduğunda (O: 40- 50 santimetro mikâbında » bir aylıkken O: 60- 70 ) ) üç ) : 100 ) ) 9. “eşi ee 150-200 ) ) ». İki yaşındayken: 350 ) Y dar. İşte bu sebepten bahusus ilk aylarda ÇO- cuğun meme zamanlarını intizama almak lâzımdır. Çocuk, midesi deliğinde bu tamam- sızlıktan kolaylıkla geyirir ve biraz süt çıka- rir. Midenin temamen boşalması için iki buçuk, üç lâzım Olduğu oradiografi * ile görülmektedir. Küçük çocuklarda karaciğer nispeten bü- yüktür, vücudunun sikletinin. 1/20, halbuki büyüklerde 1/40 dır. İnce bağırsaklarıda bü- yük adama nispetle daha uzundur; güden ba- Sırsağı müstesna olmak üzere hemen tamamdır. Hazım zamanında yiyeceği emen, çeken guddeler ve hatta damarlar iyi neşvünema bulmuşlardır; yalnız sinirler ve etlerin kifayetsizliği küçük çocuklarda inkıbazın kolaylıkla vukuu sebebini izah eyler. —Devam edeçek — Dr Besim Ömer UYANIŞ 605 FİKİRLER XI Tahavvül, hayatın esaslı bir şartıdır: ehirler bile mütemadi oObir tahavvülle ettirebiliyorlar. hayatlarını o idame XII Tamamen beşeri olmak için biraz da şehevi olmalıdır. Xl İnsan anlamaktan mâda her şeyden bikar. XIV Ölüm hayattan daha mı mükemmel? hiç zannetmem! XV Hayat, inkıtasız bir ihanettir. XVI Bir asılzade gibi yemek yemek onun gibi konuşmaktan çok daha güçtür. : XVIl Din ile ilim arasında mütenahiyetle namütenahiyet; hayatla ölüm, gölge ile ışık arasındaki fark kadar büyüktür. X VT Yeter ki insan bir şeye inansın, iman edilen şeyin mahiyetinin ne ehemmiyeti var? NIN İptilâ ve ihtiraslar, sükün ve rahatın düşmanıdır; fakat fen ve san'at bunlarsız olurmu? XX Aşk bir nevi kebet hastalığıdır ; buna tutulmiyacağına kimse emin olamaz. Allahı, Cennet... hepsi yalan! hakiki olarak dünyada hayatla insanların aşkı var.. XXI İnsanların bütün hulyalarını imha etmek lâzım gelseydi dünya şeklini de, rengini de kayp ederdi ve biz gamlı bir ahmaklık içinde uyuya kalırdık. NAH zevkim var: düşünmek.. itiraf ederim ki hiç kuvetli değil; zaten fena bir mide için başka zevkler aramak lüzumsuz olur. NNIV Ruhun hiç bir hissesi olmadan vücut her türlü arzuya ram olabilir. XV Ölmek, yaşamaktır. Hareket En canlı gençlik gasetesi: Kiymetli ve ozlü yazılarıla karilerine kendini sevdiren «Hareket» hafdada iki defa'zengin mündere- catla intişar etmektedir.