8 Ağustos 1929 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 45

8 Ağustos 1929 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 45

No. 1729—37 UYANIŞ 601 Meşhur fransız edibi COURTELİNE ÖLDÜ — Mayatı ve eserleri — Meşhur fransiz romancısı Georges Courteline ( /orj Kurtlin bundan bir buçuk ay mukaddem 25 haziran günü öğlesinde Pa- riste vefat etti. Ebediyete kavuştuğu o gün Courteline'in 69 uncu yıl dönümü idi Bu) büyük muharrir Fransada Tours'da doğmuştur. Babası Jules Moiiaux | Ja/ Muano | da yazıp çizerdi. Hatta vaktile yazmış olduğu şuun sayfaları bugün bile zevk ile okunabilmek- tedir. İşte Courteline böyle bir edebiyatçının oğlu idi. Kendisi de edebiyata intisap etmek istiyordu. Bu emelinde çabuk muvaffak oldu ve 1584 ile 1894 seneleri arasında birçok şuun, hikâyeler, romanlar ve piyesler yazdı. Bilâhare bu eserleri tasnif etmek ve daha ziyade mükemmelleştirmekten başka birşey yapmadı. Fakat eserlerini bu suretle mükemmeliyete sevketmek Courteline'in is- mini edebileştirmeğe kâfi gelecektir. ” Bilhassa Boubouroche ( Buburoş ) namımdaki komedisi Cour- teline'in ismini bütün dünyaya parlak bir zaferle tanıtmıştır. Ve işte o zamandanberi şöhreti gittikçe ziyadeleşmiş, hatta pekçok defalar Courteline ismi yeni bir Moliğre diye tekrarlanmış, alkış- lanmıştır. Her halde Courteline, fransiz edebiyatında son asırda insan tip- lerini en kuvvetli görup gösterebilmiş olan en büyük komik mu- harrir olarak tanınmaktadır ki bunu pekçok mühim münekkitlerin Fransız Akademisi azasından Courteline'in son resmi Courteline'in eseri BOUBOUROCHE tan SAHNELER: Kahve hayatı (Aşağıdaki resimde Bou- bouroch kahvede hain sevgili- sini bekliyor. | G. D. Pawlowski? den : «Tekrar e- derim ki Courteline'- in hususi kiymeti ko- mik eserler- deki üslübu- yazıları ile ispat etmek her zaman mümkündür. Bu sayfamıza Courteli- ne'in son resmile (Boubouroche) ismindeki eserinin kahve sah- nesinden iki resim dercedi- bu eserlerde üslübu dü- şünmez fakat ister istemez ut ise bu üslübun sihrine kapı- lr. oCour-*, teline herşey- den evvel bü- yük bir fran- siz romanci- yoruzi ve bu kısa izahatı- mızı karşı sütunda fransiz münekkitlerinden G. De Pawlowski'in bir makalesin- den aldığımız şu birkaç satır- la nihayetlendiriyoruz. sıdır.»