28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

geçti, pek çokluk olan yurddaşlara orada iltihak eyledi, 1919 da zor- lukla İstanbula gelebildi. Çok du- ramadı. ve 1920 de tekrar Avru- paya gitti, giderken muvakkaten Servetifünun'u kapamak mecburi- yetinde kalmıştı. Siyah İiştede bulunuyorsunuz diye İstanbul'u işgal kuvvetleri intişarımıza mâni olmuştu, bilhasaa Piyerloti hakkın- da yaptığımız muhteşem ihtifal onları çok kızdırmıştı. Bu tevakkuf devresi 1924 başı- na kadar sürdü, Lozanda Ankara namına Matbuat mümessilliği eden Ahmed İhsan 1924 de vatana dön- müş, matbaasını ıslaha çalışmış ve Servetifünun'u tekrar kurmuştu. Bu bütün yeni faaliyet mefküreci- leri mesut etmişti. B ELLİ YIL EVELKİ BİR YAZI 9 Mayıs 1307 (1891) numaralı nüshamızdan: Yedi senedir sebatla kariin kerama hizmet eyliyor, daima hizmeti tevsiden hâli kalmıyor. dum. Vazifeye alet olan matbaa- mızla gazetemizin levazımını ik- mal ve malumatı tevsi etmek ü- zere Avrupa payıtahtlarını devr ve ziyaret etmeği çokdanberi ta- savvur ediyordum. Erbabı mü- tealadan gördüğüm rağbet, bu defa o tasavvurumun da icrasına beni kolay muvaifak eyledi. Fran- sa, İngiltere, Almanya, İtalya, A- vusturya ve İsviçreyi dolaşarak gerek matbaamızın levazımını. ge- rek gazetenin resim ve kâğdinı ikmal etmek üzere şehrimizden hareket ediyorum. tarih ve 9 . . * — 10 — 8 Temmuz 1807 (1891) terih ve 19 numaralı nüshamizdan : Ahmed İhsan Tokgözün Avru- padan yolladığı bir mektubdan: Şöylece bir seferi ihtiyar edişim malumat artırmaya muvafiak ola- rak hizmet deiresini daha ziyade tevsi arzusundan başka hiç bir kaadi tevlid eylememiştir. Vakıa tahrir ve tabiliğe başlıyalıdenbe- ri, karilerden gördüğüm ragbet teşvik, bende hizmeti tevsi arzu- sundan başka bir his uyandırmı- yor, Bundan dolayı müftehirim. İşte o hissin ilcasile - hareket 78- manımda yazdığım gibi - Avrups- nın meşhur şehirlerini dolaşarak gerek matbaamızın gerek neşriya tımın onefasetini ikmale kalkış- mıştım ki, tamam iki ay beş gü- ne baliğ olan bir zamanda 86y6- hatımın mühim bir kısmını ikmel ile Laipzig'e vasıl oldum. Matbaacılık terekkiyatı noktai nazarında her militden ileri git- miş olan Almanların matbuat mer- kezi Laipzig dir. Ben de kariin kerama ikinci mektubu bu şehir- den yazmağı şu keyfiyetten dolayı münasib buldum. Aldığım mektuplarda seyaha- timin teferrüatını mesküt bıraka- rak gördüğümü kendime hasret- mek gibi bir hodbinliği yakıştıra- madıkları yazılıyordu. Bu fikre düşmek pek haksızdır. Avrupa seyahatine eahap mütalâanın ter- ğıbi sayesinde muvaffak olduğum cihetle o seyahatteki müşahadatı- mı kendime hasretmek hatasını katiyen iltizam edemem. Bu mu- harrir, mütalâacılarının sadık he dimidir. Mesleği, maksatı memle-