28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 38

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 38

mular vardır. Fakat bizde yarım asır bir rekordur. Bir şeyde ilk olmanın nö kadar müşküllerle kar- şi karşıya gelmek dğemek olduğu» nu anlatmaya lüzum varmıdır? Elli senelik bir ömrü sürükle- mek birçoklarımız için bır azap hissini verirken buna bir de elli sene süren fasılasız bir surette müş- küllerle müçadeleyi ilâve eğiniz, O zaman bu emegin mânasını dâ- ha yakından idrâk mümkün olür, Bugün başımızı geriye çevirdi- glmiz zaman elli şeneyi küçük bu- lacaklarımız vardır. Elli senelik kemmiyet içine sığan edebi ve fikri kaliteyi basit addecekler bu- lanabilir. Kimseyi daha iyi istemekten, daha güzele hasret çekmekten menedemeyiz. Fakat bu, damlaya, damlaya göl olan kültür mazisini görmeğe, onu tasvir etmeğe mani olmamalıdır. Elde ne varsa, maziden ne gi- bi bir kültür mirasına sahip Ol- muş isek onu olduğu gibi taHımak, yarını daha hamleli, daha zengin, daha olgunu bir hale koşmamıza mani değildir. Elli seneyi düşünüyorum, bu elii sene içinde bir mecmua ba- şında inatla saçlarını ağırimaya çalışan Ahmed İhşanı hürmetle ve takdirle anmamak mümkün olamıyor. Ben bir mecmaanın muhtevi- yatını değil, sırtı sira her hafta intişarının ifade ettiği sebatlı, hat- t& müşküllere karşı gösterilen inâ- dı eheromiyetli buluyortim. Çünkü bizim memleketimizde eğer bir meomuayı devam ettirmek müm- kün olsaydı, bir senede binlerce örneğine tesadüf ettiğimiz mecmu- alardan adı aklımızda kulmasa bile kelieksiyonunda kabaran bir yekün teşkil ederdi. Yaşı elliye varan tek mecmua yalnız Servetifünundur. On binler- ce akranı arasında, Çünkü Serve tifünun intişarından bugüne kadar muhakkak ki binden fazla mec- mua imtiyazı alınmıştı, Bunlardan Şalnız Bervetifünun yarım asırlık bir örarü idrâk et: miştir. Diğerlsri sadece matbuatın sicillerinde ebedi mezarlıklarına çekilmişlerdir. Servetifünun elli yaşındadır. Ve onun zaman zaman bizim külbü- rümüz üzerinde faydalı tesirleri olmuştur. Kâh bir hoca gibi, kâh bir arkadaş gibi bizi yalnız bırak- mamıştır. Onun edebi ve kültür seviyesi kakkında burada bir tahlil yap- mak niyetinde değilim. Maksadı elli senelik Serveti- fünun fikriyatı ve sanatı hakkıu- da mütalen serdetmek değildir. Kelli senelik bir sebata olan hay- ranlığımı aulatmık ve emsalinin çoğalınasını temenni etinektir. Sadri ERTEM, ge | Aslı Fürkçe gölmişlir. | Pek söygıh üstadımız, Rervetilünun ellinci yıldönümtü- nü yaşarken Türk edebiyatı kadar maarifi için dahi önemli olgn bu bayramınıyı (o kutlulayabilmeliten sevinirim, Otuz yıldan İnzla olüyor ki bendeniz, Felemenkde çikan kamusu islâma (9) mütenevvi (9) Encyelopedie İslim, Bu cer İagi- lizce. Fransızca ve Almanca olarak çıkmış iki büyük cilttir. Maaril Vekâleti tercüme ettiriyor. A.