28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

Besim Ömer: Samimi doslluğumuz yarım asr geçen Ahmed İhsan Tokgöz'e. Bilmem hatırlıyor musun? Epi oluyor milletler arası Salibiahmer ve Çocuklar ittihadı kongrelerinde Hilâliahmer ve Himeyi Etfal Kurum- ların temsil etmek üzere Cenev- rede bulunduğumuz sırada çıkarttı- gım fotoğrafımın altına yarım asır- lik dostuma diye yazmıştım. Bugün ise mektubumun başında yarım asrı geçen dostuma dedim, ne tatlı hitab! Bu hitab altında gönderdiğim şu mektubuma sebeb, tesisi elli yaşına basan gazetenizi ve o zamandanberi Türk edebiyatına, fennine ve sıhha- tin yayılmasına ve bu suretle mem- leketimize olan büyük hizmetinden dolayı sizi, her zaman faal Ahmed İhsan Tokgöz'ü candan tebrik et- mektir. Evet, siz çok tebrik ve takdire lâyıksınız; böyle elli sene devamlı surette intişar ve memleketimize çok hizmet eden Servetifünun'nun sahi- bi ve baş yazıcısınız. Ya Ahmed İhsan Matbaasile olan hizmetiniz? Bu da değeri ölçülemiyecek kadar büyüktür. Jül Vern fenni romanlarını tercüme edip onları asıl resimlerile neşretmeniz dahi ayrıca büyük hiz- mhettir (1889-1303), Öyle sanıyorum ki, sizinle en önce “Sıhhatnümayı izdivac, kita- bım vasıtasile görüşmüştüm. Serveti- fünun'u tesis ettiğiniz yl Parise gelmiştiniz ki, bende ozaman mes- leğim bilgilerini arttırmak üzere orada bulunuyordum. Hattâ oturdu- gum otele ansızın geldiğiniz gün siz beni odamda hasta ve kükürt banyosu içinde görmüş ve ziyareti- me gelen hocam Profesör P. Budin ile görüşmüştünüz. Bunları size dostluğumuzun Okıdemini hetırlat- mak için yazıyorum. Ben Parisre bulundukça muhabe- relerim ve avdetimde yazılarımla Servetifünun, Ahmed İhsan Mat- baası ve sahibi siz ve ben birbiri- mize bağlı kaldık. Elli yıllık Serveti- fünun kolleksiyonunun hemen her cildinde yazılarımın bulunuşu benim için iftihara lâyık kıymetli hatıralar- ır. Size ve matbaanıza bağlılığıma başka bir sebeb de bugüne kadar çıkardığım kitablarımın, hele bir çok seneler devamlı intişar eden Nevsali Afiyetlerin, mesleğime dair fenni klâsik eserlerimin herkesin takdirine lâyık olan bir nefasette tarafınızdan başsılmasıdır. Görülüyor ki, bir çok vesilelerle yıllarca süren samimi münasebet bağlılığımız gittikçe kuvvetlendir- miştir. Sözümü keserken müsaade edi- nizde dostluğu elli seneyi geçen Dr. Besim Ömer Akalın elli yaşına basan hakikatli oğlunuzu yani Ser- vetifünununuzu ve onu sağlam ya- şatan babası Tokgöz Ahmed İhsanı tekrar tebrik etsin ve daha bir hayli seneler yaşamağa muvaffak olmasına dua eylesin. 9 Mart 1940 Dr. Besim Ömer Akalın Recalzade Ekrem: Servetilünupa “gösterdiği alâka ve sevgi ile bizi ebedi olarak min- nettar bırakmış olan Recaizade Ekrem kendi ağuşunda «Ede biyatı Cedide > yi kendi elile kur- muştu. Bu da üstadın irfan tarl- — ge