28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

#üsunda da mevcut matbaalarda bilgi bulunmuyordu. Bu sebeple Ahmed İhsan muhtelif usul hâk- leri görmek ve resim klişelerinin tabılarını öğrenmek için Avru- paya ilk seyahati yapdı. Mat- baaları gezmiş, o zaman yeni icat olanan çivko üzerine kimya» ile hâk «çinkografi> nsulünü atel- yelerde görmüş ve İstanbula av- det ederek Servetifünunun resim ierine bir yüksek nefaset vermeğe muvaffak olmuştur, İstanbulda bel- kide memleketimizde ilk defa çin- ko üzerine hâk olunmuş nefis klişe tabı böyle başlamıştır. Servetifü- nunun 27 inci numaralı nüshasın- daki Tophane camii bu usul ile hâk tabı olnumuş birinci temiz milli çinko resimdir. İşte bundan sonra artık Ser vetifünun İstanbul menazirını, mil- li resimleri taba başladı. O vakte kadar ecnebi memlekete sit manzaralar ya bakır üzerinde ka- hp olarak Avrupadan kira ile cel- bediyor, yahut burada gayet âdi olarak şimgire yaptırılıyordu. Daha sonraları Pariş'den mög- yö ( Napier) isminde bir Fransız hakkâk celb edildi. Bu zatdan Ser- vetifünun resimlerinden istifade edilmekle beraber şimşir üzerine hâk sanatının tamimi için talebe yetiştirilmeğe çalışıldı; ve merhum müze müdürü Hamdi beyin hima- yesile sanayi nefise Mektebinde tesis olunan hâk sınıfında bu Fran- sız o zaman ders vermeğe başladı. Servetifünun'un ilk senesinde Ahmed İhsanın refakatinde edib merhum Nabi zade Nazım bey bulunuyordu. Kezalik ilk İz nushadan merhumun « Seyyieyi tesamüh» ismindeki güzel ve milli bir romanı dere olunmağa büşlu- mıştı. Bu sene zarfında .Alimed Rasim bey, ve Ali Ferruh bey, Mahmud Sadık bey yüzeleye yazı yazıyorlardı. Doktor Besim Ömer kardeşi- miz birinci senenin sonunda Pa. risede avdet ederek muavenet tah- ririyede bulunmağa başlamıştır. Memleketimizin hiç şüphesiz şim- diye kadar en büyük tıbbi ve sıhhi yazıcısı olan bu muhterem doktor bhalkımızca ne olduğu bi- linmiyen hıfzısıhhayı Servetifünun- da pek çok yazılar yazmkla ve maksadın da muvaffak olduğunu görmüştür. İlk senede gazetenin tabbı adedi «600> olup tedrici artmış ve satış masrafı örtmekte bulunmuşdu. 1308 - 1892 ; İkinci sene zarfın- da gazete en ziyade şimşire mahkük olup galvanoları Avrapa- dan getirilmiş tablolar derciyle ne- İasete çalışmıştır. Bu sene zarfında Ahmed Rasimle, Mahmud Sadık Bey gazeteye muntazaman yazı yazmışlardı. Eskişehir şimendifer hattı yeni küşad olunduğu için gazete milli vakayi resimlerinin başlangıcı olarak bunları kendi fotolarından neşretmişti. İkinci sene zarfında lisanımıza Fransızcadan edebi ve fenni ro- manlar nakline devam olunduğu gibi gazete mesleği dairesinde tedricen terakkiye çalışıyordu. 1309 - 1893: Uşşakizade Ha- lid Ziya bu yıldandan itibaren Servetifünuna yazmışlardır. Bu genenii 1ği numaralı nüshasında