28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

Hakkı Paşanın Şikago O #ergi- sus Eştaanb komiseri sıfatiyle azimefi mfhasebetile dercedilen bir resmi mevcuettar kı, Osmanlı ricali fotoğrafının dercine mukaddeme olmuştu. Mahmud Sadıkbu seneden itibaren o (Musahibeifenniyejlerine başlamıştır. Gazete, ilk neşrinde tuttuğu meslekte fakat mahdud bir daire dahilinde çalışıyordu. O sene Şikago da açılan büyük sergide gazetemiz madalya almıştır. (1310-1894): Bu senenin birinci cildi ayni meslek dairesinde devam etti. Senenin ikinci cildinde o za- man Pariste tahsil ile meşgul bu- lanan Agâh Hasibin Paristen gön- derdiği çok istifadeli makaleleri görülür, (1811-1895): 22 haziran, 1311 den itibaren gazeteye sekiz sayıfa- dan ibaret bir siyasi kısım ilâve edilmiştir. Bu seneden sonra Ser- vetifünun şekli fenni ve medeni işine bir siyasi renk verdiği gibi edebi hüviyetini de o vakit tesise (başlamıştır. Bu genenin ikinci cildi Türk edebi tarihinde Servetifünun'un oynamış olduğu vazifenin Işığını teşkil (Oeden yazılarla doludur. Recaizade Ek- rem, Halid Ziya, Tevfik Fikret Beyler bu ciltden itibaren yazı meşrine başladıklarıgibi Nabizade Nâzım merhumun metrukâtıtından (Zehra) romranı da tefrika edilmiş tir O sıralarda her nasılsa sansür hefifliyerek matbuat biraz nefes almıştı. Gazetemizin kontröl vazi- fesi Veled Çelebinin elinde idi. İşte Wa sayelerde Servetifünun'un her- kesin takdir ile yadettiği o cidden değerli cildleri meydana gelebilmiş ve tarihi rolu kurulmuştur. 1896 senesi: Bu senede Cenab Şehabettin, Ali Niwlir, Süleyman Nazif muharrirler #trasınâ geçtiler. Recai Ekremin riyuscti altındaki bu zümre Edebiyatı Cedidenin eserlerini meydana koydu. 1897 senesi: Yunan muharebeği- ne müsadif olan bu senede bBer- vetifünun da dahi zaferi ihraz etti. Bu sene Hüseyin Cahid, Ahmed Hikmet, Hüseyin Siret, Mehmed Rauf, Hüseyin Suad Servetifünun zümresine iltihak ettiler, 1893 senesi: Bu sene Serveti- fünun mektebinin en parlak dev- ridir. Faik Ali, Mehmed Emin, İb- rahim Cehdi, H. Nâzım, İsmail Safa, Ali Nusret gazete tahrir hey- etine iltihak ettiler. Üstad Abdül- hak Hâmid (Finten)i kısmen bu senenin cildlerinde intişar etmiştir. 1899 senesi: edebi ve fenni neşriyata devam etmiş, Servetifü, nun memleketimizde irfana ve me- deniyete sevgi neşri ve tesis için aç» tığı çığırda istibdadın müsaadesi derecesinde muvaf fakiyetle devam etmiştir. Bu seneden itibaren Ah- med Şuayibın makaleleri de intişa- re başladı. Gerek Hüseyin Cahid ve gerek Ahmed Şuayib içtimai ve felsefi pek mühim eserler neş- rettiler. Bir taraftan Halid Ziyanın Aşkı memnuu gazeteye tefrika olu- nuyordu. ği 1900 senesi : Servetifünnn onun- cu senesine başlar; edebi, ilmi, fenni, içtimai asar neşri devam ediyor. Bütün erbabı kalem Serve- tifünun sayıfalarında görünür. Sanayii nefiseye müteallik tab- loların dercine fevkalade dikkat -— —