28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 32

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 32

Yız. Acaba Ahamed İhsanın 72 in- ci yaşında hâlâ gazetesinin her sayısı üzerine bir ilk hevesli sevin- ci ve heyecani ile titriyen gazete- ciler şeyhinin bu muvajfakiyeti- ni matbuat birliğimiz, ve propa- ganda teşkilâtımız ne suretle teş'id etmeği düşünmektedirler? Ellinci yılı doldurmuş bir mec- mua... Bu medeniyet muharebesi günlerinde böyle bir muvaffakiyet en az 42 lik on batarya kıyme- tlnde bir milli kuvvettir. Elli yıl!.. Bu elli yıl içinde kim bilir neler çektin Ahmed İhsan! Nizameddin Nazif 22 Mar 1940 Türk fikir ve edebiyat tarihin- de muhakkak yeni bir devir ç- mağa muvaffak olan <«Servetifü- nün>un 650 inci yıl dönümünü derin bir saygı ile selâmlarım. Tan- zimai memlekette yeni bir idare rejimi kurmuştu. Fakat bu rejim yalnız idari müesselerde kendisini göstermiş ve Avrupanın acemi bir mukallidi olmuştu. Zaten o gün- kü unsurlarla buudan dalın güzel ve ileri bir adım atmak da esa- sen kabil değildi. Siyasi sahada Heşid ve Âli paşalar devlet ida- resimi tam bir Avrupalı zihniyeti- Je kavramışlardı. Fakat fikir ve ganst âlemine Şinasiler ve Ne mık Kemsallere rağmen Avrupaya yaklaşmak o asırda mümkün ol. madı. İşte tanzimattan uzun bir inüdüci sonra bu haraketi yaratan Servetllünüts oldu. Servetifünun 'Türk fikir ve sanat tarihinde psn- cereleri Avrupaya açılan ve için- de Avrupa havası teneffüs edilen bir mektebdir. Büyük Türk inki- lâbının fikri hareketlerinde GSer- vetifünun'un bariz izleri vardır. Servetifünun dahili idaresindeki Ayvrapalı metodu sayesinde yarım aşır bütün hayatını muhafaza eden ve emeaii mileatesejlere örnek ols- cak bir müessese Balımde yaşamak- tadır. Bunun için imubterem Ah- med İhsan Tokgöz'ü tebrik et- mek bence aziz bir vazifedir. Necib Ali Küçüka Muhterem ve kuilirşinma refilkimiz *Yepi Sabah tn aşağıdaki yazısını büyük iftibarla nakleyliyoraz : SERVETİFUNUN 50” YAŞINDA « Servetifünun » mecmuası, bu ayın sonunda intişar edecek sayı- sile 50inci yaşına basmış olacaktır. Devamlı bir surette yarım asırdan- beri intişar etmek, bizde şimdiye kadar ne bir mecmuaya, ne de ga- seteye müyesser olmuştur. Ba iti- barla bu mazhariyete ilk defa erişmiş olan Servetifünun mecmu:- asını tebrik etmek lâzımdır. Türk matbunt ve edebiyat âle- mi için bir tefahür vesilesi olan bu hâdisenin en mühim tarafların- dan biri de meçcmuunın sahib v6 müessisi Ahmed İhsan Tok- gözün de bütün bu müddet zar- fında yani yarım asırdanberi mec- muasının başından Aayrılınamış bulunmasıdır. Servetifünun, Türk edebiyatın- da birkaç devri koynunda yaşat- — gey