March 28, 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 35

March 28, 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 35
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Üsküp 20 3 1940 Pek muhterem Ahmed İhsan Tokgöz, Bugün (Akşam) ın 27 Mart tarihii niahası geldi. (Servetifü- nup) un ellinci senesini kutladığı- nızı Öğrendim, (Akşam) a verdiği- niz beyanatıda okudum. Türkiye- nin 8on yarım asrının canlı tarilı- lerinden biri olan Aziz Ahmed İhsan; Cehevrede tanıdığım eyi yürekli, şen bakışlı, toksözlü Ah- med İhsan... Bu irfan düğününü ben, onun bir hürmetkiri; na- sıl tebrike - şitâb etmeden dura- bilirim 9 Bu düğüne, ilk uyanıklığı, ilk feyzi (Servetifünun) un o kül- tür kaynağını yaratan nüşhaların- dan almış biri olarak, fiilen işti- râk etmek isterdim. Bizin Türkiyede tanıdığınız ve tanımadığınız yüzbinler«e evlâdı- nız ver, Bunların içinde, büyüytün- ce (Servetifünun ) un tesirini in- kâr edenler de var, Fakat onlar, daha büyüdükçe yâni sâde yaş değil, baş itibarile da- ha olgunlaşınca, bu inkâr cüretini veyâ iktidarınıda yine (Servetifü. nun) un verdiği feyzden almış olduklarını (o belki anlamışlardır. Onun için tahmin ediyorum ki bütün bu yüzbinlerce evlâdlarını- zın bugün yaşayanları şimdi size karşı bir sevgili babanın yıldönü- münâde duydukları hürmeti ve şükrânı taşımaktadırlar, Türk milletine ılk ruh alevini Namık Kemâl ve Abdülhak Hâmit sunmuçsa, bu alevin bir'âbide hâ- — 4 — m. İinde teşekkül edip gönrluluğu ilk mazbut ve belki en mazbut kay- nakta (Servetifünun) olmuştur. Onur büyük tesiri, iâyemüt te- siri bence, bilhassa bu mazbutluk- dadır. Edebiyatı Cedide'y! yara- tan insanlar, Şurada-bursda, peri- şân bir çekilde yazı yazsalardı, ne kendileri o kadar tekemmül eder, ne de Edebiyatı Cedide yi tesis edebilirlerdi. Edebiyatı - Cedide denilen o muazzam, Oo yıkılmaz ve sicak kültür kaynağının Türk milleti târihinde tesir edebilmesi için Ser- vetifünun'un çerçevesi lâzımdı, Bu çerçeveyide &izin gibi ze- k&yı gören, ruh ve fikir inkilâb ih$iyacını duyan, sözünde, hareke tipde, görüşünde ölçülü ve mazbut olan tam meden) bir Türk çocuğu örebilirdi. Denilebilirki, Edebiyatı Cedide nin bir başına Recfisade ile Fik- ratin, bir başına da Ahmed İhsa- nın geçmesi Allahın Türk milleti hakkındaki hayırlı bir takdiridir. Evet, Ahmed İhsan Tokgör, Servetifünun olmasaydı, onuda Edebiyatı Cedide teşekkül etme- seydi, o istibdat cehâleti kimbilir daha nekadar devâm ederdi. Edebiyatı Cedide denilen âbi- denin Türk milletinin yalnız fikri veya hüsni hayatında değil, hissi milliyet mefküresi tarihinde de bir cesim merhale halinde görü: neceğini ben tâ on sekiz sene ey. vel “Ziya Gökalp ve mefküre,, adlı etüdümde ve belki ilk defa olarak ileri sürmüştüm. Bu kanaatim hiç bir guretle sarsılmadı, sarsılmıyacak ta... Sar- Üs

Bu sayıdan diğer sayfalar: