28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

olunur. Bu sene Servetifünüh baş muharrirliği Hüseyin Cahide ge- çer, 1901 senesi: Bu gene gazete için bir şeamet olmuştur. Serveti- fünun'un birkaç ve tealisini, açtığı çığrın gittikçe nuru arttığını melunca takibeden jurnalcılar hazırlamakta oldukları darbeyi indirdi, 1901 Teşrinievve- linde gazetenin sahip imtiyazı Ab- med İhsan, muharriri Hüseyin Cahid ve kontrol memuru Veled Celebi'yi cinayet mahkemesine tev- di ettiler. O esnada mahud Baba Tahir (Musevver Malumat) ı neş- rediyor ve Servetifünun'un kaçın- dığı Yıldıza hizmeti görüyordu. Te- şekkür olunur ki Adliye nazırı Ab- durrahman Paşanın ve kurenaden Arif Beyin insanca davranmaları sayedğinde üç ay sonra Bervetifü- nun mnharrirleri aleyhinde men'i muhakeme kararı verilmiştir. Şurada bir tuhaflık vardır; meni muhakemenin manâsını anlamıyan Baray bunu Babıaliden sormuş ve Abdürrahman paşa meni muhake- menin beraate akdem olduğunu cevaben bildirmek cesaretini gös» termiştir. 1902/3/4/5/6/7 seneleri; Bu seneler zarfında Servetifünun'un neşriyatı, ziraatta gübrecilik, hıf- zıssıhhaya çocuğa bakmak gibi sırf maddi mevzulara münhasır kalmış veartık Servetifünun mekteb ede- bisinin hayatına yıldızın gaddar eli muvakkaten nihayet çekmiştir. Yalnız Servetifünun garbin terak kiyatına aid resimleri bol bol der. cederek dolayısile garbı anlatmak issüyordu. Kezalik renkli reşim- —ğ senelik terakki ler tabına da memleketimizde ilk defa olarak, bu sırada başlamıştır. Servetifünun müessisi. Ahmed İh- sanın refakatinde muharrir dostu Mahmud Sadık kalmışdır. * Servetifünunun 38 inci sene- sinde gene ufak böyle bir tarihçe neşrolunmuştu, bundan dahi aşağı daki parçayı nakleyliyoruz : Böyle dönüm yerlerinde ben dalma Ahmed Mithat efendi mer- humun bir nasihatini yadetmiş- midir. O bana bir gün Karantina başkâtiplik odasında şöyle demişdi ; Oğlum, sen terakki ve teceddüt âşıkısın:; Bu bir yüksek idealdir. İdeal peşinden koşanların maddi müzaheretlere ihtiyacı vardır. Mad- di müzahereti hariçten beklemek ve aramak zordur, sen mutlaka teceddüt aşkına bir sanat ilâve etmelisin, Meselâ daha mükemmel bir matbaacılık. Yani matbaacılı- gın sınai kısmı... Bak ben memu- riyet kabulüne mecbur kaldım. Keşke içme gu ticaretine daha ev- vel başlasa idim ! Merhum Ahmed Mithat elen- dinin kendi tecrübesine müstenit bu nusihatini ben tuttum. Servetifünunu teceddüt haya- taımıza rehber yapmağa çalışırken maddi ihtiyaçlarını temin için matbaanın sınai kısmına ehemmi- yet verdim ve onu inkişaf ettir- dim. İşte bu inkişaf sayesindedir ki ben gazeteciliğin ellinci sene- sini buldum, Servetifünun 49 se- nedir yaşadı. Eğer matbaanın &81- nai famliyeti yardım etmese idi