28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

yani ben sade ilmi ve edebi ga: zete yüzünden yaşamak istese idim ikimizde bugünü göremezdik. Çünkü, Servetifünunu, mefküresi içinde yürütmek ve muhtelif za- manilrıı oOsiyaşi (mücadelelerine düşmekten korumak ancak mat- baanın sınai kışmından gelen yar- dım ile temin olunmuşlur. Evet Servetifünunu pek yakın zamana kadar yalnız matbaacılık yaşat- mıştır. Bu sözleri genç mütefek- kirlerimize, Ahmed Mitbat efen- diden tevarüs eylediğim nasihati nakil için yazıyorum. Yalnız Şu fark var ki koca üstad, bana bu naşihatı verdiği zaman teceddüt mefküresinin çok dikenli yolları içinde yırtılarak ve kanayarak yü- rüyorduk. O kârvanı teşkil eden yolcnlardan sağ kalanlar parmakla sayılıyordu. Gençler teşekkür et- sinler ki bu gün iş öyle degildir; 1908 inkılâbınırı keşmekeşlerinden sonra Büyük Atatürkün yaptığı cezri teceddüd ve inkılâb o di- kenli ve kanatıcı yollara mukabil gençliğin önüne açık ve düzgün bir ve yardımlı cadde açmıştır. Azm ile ve sây ile koşarak yürü- mek gençliğin vazifesidir. «Servetifünun» un bu ufak ta- rihçesini yaparken Gervetifünun ailesini teşkil eden mefküre ark& daşlarımı ve onlarla beraber dört simayi teşekkürle yad etmeliyim. İkisi Türkiye müzesini yoktan var eden rahmetli Hamdi Edhemle kardeşi Halil Edhemdir. ig Servetifünun matbaası gazete- den bir yıl önce 1890 da kurul- muştur. İlk unvanı «Âlem mat- baası Ahmed İhsan ve şürekâsi» idi. Biri eski matbaacı olarak iki şerik vardı. Matbaa da Ebüssuud caddesinde idi. İki yıl sonra Serveti- fünun idarehanesini Büyük poata- hane caddesinde eski şekerci Rıfa- tın yanındaki binaya naklolun- muştu. Edebiyatı Cedide orada doğmnştu. Şeriklerimden matbaacı ulan vefat edince veregesinden hig- sesi satın alındı. Ve 1907 de diğer gerik merhum Mustafa Asım his- sesini dahi bize sattı ve bundan sonra Alem matbaaşı Ahmed İh- san ve şürakâsı firması kalkmıştı. Matbaa ile gazete idareha. neğini birleştirip ve her ikisini de 1907 yılı başında Babiâlinin kar- şısındaki binaya nükledildi. 4998 inkılâbı Servetifünunu ve arkadiiğ- larını kiralanan bu yeni binadn bulmuştu. Orasının siyasi ve tari- hi çok hâtıraları vardır. Buna sid hâtıraları tazelemek için «Matbuat Hâtıralarım » Ounvanlı kitabın ikinci cildden aşağıki fıkraları hü- lâsa olarak nakleyliyoruz : Rumi Temmuzun onuncu per- şembe günü iğne üstünde yaşa- dım. Pendik'te demirli olan « Nes rin» adlı kotrama binip mutadım üzere cuma ve pazar günlerini De- girmendere'de geçirmek için Pen- dikten yola çıkmağa karar vermiş» tim, Bu kararı yapamadım. Ge- ceyi Haydarpaşa'da bir arkadaşı- mın evinde geçirdim ve cuma gü- bahı gene erkenden iskeleye 8€- ğirttim, iskelede bir gazete aldım, Gazetenin «tebligatıresmiye» kıs- mında okuduğum üç satırlık bir yazı gözlerimi kamaştırdı. Bu satırlar: Meclis Meb'uşsanın tekrar in'ikadını, intihabat yapılma- sının vilâyetlere ba iradeyi seniye tebliğ edilmiş olduğunu ilân edi- iğ