28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

yordu!! Tebliğ iki satırdan ibaret- ti ve başka bir şey yoktu!! Vapura atladım, Babıâlinin karşısındaki matbaama geldim. O gün cuma idi. Her taraf kapalı, Sabahlayın adam gönderip kot- ramı Haydarpaşa'ya getirtmiştim. Hemen Haydarpaşa'ya (geçtim. Temmuza malşus meltem rüzgârı- nın önüne düşüp Büyükada'ya gittim. Birçok büyükler orada idi. Mekteb arkadaşım mabeyinci Arif Bey merhum Ada'da oturuyordu. Sarayda olup bitenler hakkında malümat alırım diyordum. Birşey öğrenmek kabil olmadı, çünkü Arif Bey çokdandır Saraya ayak atmaz olmuştu. » Cumartesi sabahı ilk vapurla İstanbul'a geldim. Vapurdakilerin hepsi merak ve endişe içinde idi. Manyasizade Refik merhuma, avu- kat Baha Bey vasıtasile yemin ederek verdiğim söz üzerine yeni doğan vazifemin başına geliyor- dum. Herne de olsa, ne de yapılsa o vazifeyi ifa eyliyecektim. Derhal Matbuat müdürüne bir istida ver- dim. Eski matbuat kanununun bir maddesinin verdiği hak dairesine gazetemi yevmi yaptığımı ve «Servetifünun»un her gün çıkaca- ğını bildirmekle iktifa ettim. Babığli karşısında bulunan matbaa- mı derhal donattım. Biz matbaada Mahmud Sadık'la kolları sıvamıştık; matbaanın tek- mil işlerini durdurduk; yevmi Servetifünun'un ilk nüshasını ha- zırladık; mefküre arkadaşlarımız- dan bazıları da gelmişlerdi, yardım ediyorlardı. Beyoğlu Mutasarrıfı Hamdi sarayın en $âdık bendelerindendi Abdülhamid tarafından gösteri- len arzu üzerine yeni Sadrazam Said Paşa bu adamı Zaptiye Neza- retine getirmişti. Akşama doğru bir resmi teb- liğ dağıldı. Resmi ilan varakasını Sadaret teneffüs odasında alıp Babığli kar- gısındaki matbaama geldiğim za- man mefküre arkadaşlarımı orada hazir buldum, Bunların sayısı pek az idi. Mahmud Sadık, Erkânıhap Hasan İzzet Bey, Hüseyin Cahit ve Fatin Hoca. Dahiliye nazırlığı yapan Celâl Bey merhum, Müze müdürü Hamdi Bey merhum, ve Kemal Ömer. Hazır olanlar coşkun sözler söylüyorlardı. Zaptiye Nezaretine Hamdi Beyin getirilmesine hep kızmışlardı. Bu aralık Operatör Cemil Paşa geldi ve daha ileri gi- derek müthiş ittihamlar yapıyordu. Ben burada şöyle dedim: — Paşa, bu gözleri yazıp altına imzanızı atar mısınız" — Atarım. Paşa aşağıda varakayı imzaladı: sureti yazılan < İradei seniyei Hazreti Padişahi ile hafiyelerin dağıldığı vehafiyeli- gin ortadan kaldırıldığı ilân olunduğu halde en mezmum hafiyelerden ve en namussuz memurlardan olmak üzere tanınmış olan Beyoğlu Mutasarrıfı- mın Zaptiye Nezaretine tayine esba- bın bir türlü anlıyamadım. Ceride- niz vastlasile islizah eyliyorum.