28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 24

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 24

Mişantaşı 10/3/940 «Servetifünun» azmin, sebatın eşsiz bir örneğidir. Memleketin ilmine, irfanına hizmet eden ve bngün elli yaşına basan bu kıy. metli mecmua tebrike şayandır, Bundan 35 yıl evvel değersiz yazılarımın onun sgahifelerinde yer buluşu hâlâ bugün bile gururumu okşuyor, Hak ve hakikat yolunda daba pek çok seneler yeni nesle rehber- lik etmesini candan dilerim. Selim Sırrı Tercan E AHMED İHSANIN SERVETİFUNUNU Servetifünun ne güzel isim ki Ahmed İhsan'ı yaşatıyor, Ahmed İhsan deyince Servetitünun'u anlı» yoruz. Her ikisi de cism ile ruh gibi beraber. Servetifünnn çocuk- luğumuzda resimlerile keyecanı- mızı, büyüdüğümüzde yazıları ilç zevkimizi tamamlamıştır. Serveti. fünun bizden evvelki neslin zevk- lerini bize aşıladı. Ne büyük bab- Lişarlkdır ki Servetifünun edebi- yatı diye bir mekteb kuruldu. Edebi Asvki bixden evvelki ve bizim nesil buradan tattı. Şimdi hürmetle an- dığımız büyük ediblerimizi bura- dan öğrendik. Ahmed İhsan acaba mecmua- sında yalnız edebiyata ve onun çeşidlerine mi mevki vermiştir? Hayır. O meçmuasını takib eden her münevvere hitab etmiştir, ve Lbirsnk insanlarıda fenni hususlara kadar tenvir etmiştir, Ben bu mecmusların çildlerini çok karıştırdım. Çocukluğumda resme karşı bedii hislerimi uyan- dırdı. Sonra büyüdükçe münderi- catı beni alâkalandırdı. Vaktile medrese talebesinden biri hastalan- mış. Hekim getirelim demişler. Hayır; bana kitabların boş sabife- lerine yazılmış notlar getirin. Ön- ları mütalen edersem iyi olurum diye mukabele etmiş. Hastalandı- gımda bir cildini gözden geçirmek bana şifabahş tesir yapardı. Henüz 4 yaşındaki oğlum, postadan Ser- vetifünuu'u aldımı, benim mecmu- am geldi der ve kimseye göster- mez kendisi resimlerine bakar, ve bize gösterdikten sonra alır gene kendisi saklar. Arkadaşlarına, en büyük ikramı bu gelen mecmuayı göstermektir. Demek Servetifünün münevverleri de dahil, her sınıf hal- kın ve en ufak çocuklarında imec- mnuasıdır, Münevverlerimizden mühim bir kitleyi teşkil eden hekimlerimiz Servetifünun's çok bağlıdır. Çünkü son elli senelik tarihlerinin en mühim şahsiyetlerini, tercemei hal» lerini, İmparatorluğun hastanele- rini ve hekimlerimizin fenni ve edebi yazılarını oradu bulurlar. 50 genelik Ahmed İhsan mecmuasının müstakilen bir odayı dolduracak cildlerinden Türk Tıb tarihine sid cildler hazırlanabilir. Yalnız İn- deksi 50 sahife tuttu. Yani her sene- de bir sahife Türk Tıb tarihine âid malümatın fihristi var. Ahmed İh- gan'a, bu cihetle Türk Teb terihi minnetdardır. Acaba bu bizmetinden dolayı Ahmed İhsan'a abide ülfkileeli midir? Hayır. Onun elli senede — iğ —