28 Mart 1940 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 31

28 Mart 1940 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 31

b *# Meşrutiyet ilân edildi, istibdat ve muttalikıyet denilen kâbustan kurtulduk; Servetifünun tekrar canlandı. Bir de yavrusu oldu. Bu yavru akşamları çıkan ve parlak sarı kâğıda basılan gündelik Ser- vetifüuun'du. Onu merhum Mah- mud Sadık idare ediyordu. Ben, gazeteciliğe, fahri bir amatör ola- rak orada başladım. Talebei hukuk cemiyetinin -o zamanki tabirlle- mehdi hürriyet Selânik'e tertib ettiği seyahate ben de iştirak et- miştim; seyahat intibalarımı Serve» tifünun'a gönderdim. Mahmud Sa- âık bu yazılarımı neşrederek beni gazeteciliğe teşvik etti; halbu ki, şah- sen beni tanımıyordu bile. Bu seya- hatte, İttihadı Terakki cemiyeti nin bütün kurucuların: tanımıştım. Bunlar arasında, sarışın, çelik mavi gözlü, gayet zeki, çok canlı konu- şan bir Erkânıharb Yürbaşısı var- dı: Mustafa Kemal Bey. Gündelik Servetifünun, uzun ö- mürlü olmadı. Fakat, ben onun aziz hâtırasını aslâ unutmadım. Çün- kü 32 sene evvel «Abidin Daverm onun sarı sayıfalarında doğdu. Servetifünun benim gazetecilik babamdır. Servetifünnn sahibi Ah- med İhsan Tokgöz'ü de bir manevi baba telâkki eder; onun bilytk eseri olan Servetifünun'un 50 ya- şına bastığı gün de hürmetle elle- rinden öpmeği bir kadirginaslık borcu bilirim, Abidin Daver m İstiklâl gazetesinden SERVETİFUNUN'UN ELLİNCİ <Jdervetifünun» adlı mühim mecmuamızın birkuç güne kadar ellinci yıla basacağını öğrendik. Elli yıl... büm yarım asır! Bir haftalık mecmuayı yarım asir ys- şatmak yalnız Türkiyemizin ölçü- leri ile değil, dünya ölçüleri ile de bir «fevkalâdelik» yapmış ol- mak demektir. Ve bu fevkalâde- lik'in «milli» mahiyeti haiz oldu. ğuna da kimsenin şüphe etmeğe hakkı yoktur. Zira bir mecmuanın elli yıl yaşamış olması yalnız onu kurmuş ve sütunlarında yazı neş- retmiş olanların muvaffakiyeti sa- yılmaz. Bu, ayni zamanda, o mem- leketteki fikir ve sanat muhitleri- nin de muvalffakiyetidir. Bir meomuayı elli yıl yaşadan memleket, can sunucu bir kültür at- mesfefinü sahip bulunduğunu, göğ- güni gere gere söyliye bilir. Bu asırda medeni olmanın, muasır medeniyetin çocuğu olmanın en büyük delillerinden biri kuvvetli, seciyeli, tesirli ve devamlı bir mat- buata sahip buluumaktadır. Dün. * yada mevcud mecmualar arasında ellinci yıla ulaşmış veya ellinoi yaşı geçmiş olanların sayısı on be şi geçmez. Matbuat istatistikleri içine ellinci yaşı doldurmuş bir mecmua katmak görülüyor ki as la kolay bir iş değildir. Böyle yl dönümlerin! kutlu- lamak memleket propagandasının en öndeki vazifelerinden ve endi- şelerinden oimalıdır kanaatında-