10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

da öngörülen yüzde 7 kalkınma hızı- nın da gerçekleşeceğini (o zannediyo- rum." Bu sözlerden sonra Aytürle Man- goldt kapıya doğru ilerlediler ve bir- kaç saniye sonra Maliye Bakanlığı" nın ikinci katındaki koridorun sonla- rında kayboldular. Gazeteciler şaşır- mışlar, bu alâminüt basın toplantı- sına ve hele Aytürün aceleciliğine hiç bir mâna verememişlerdi. Birkaç ki- şilik küçük gruplar halinde Bakanlı- ğı terkederlerken hâlâ, daha önce ha zırladıkları, fakat sormağa fırsat bu- lamadıkları sorular üzerinde müna- kaşa ediyorlardı. Bu sırada takvim 7 Ağustos Çarşambayı gösteriyordu. ten saatten birkaç dakika (o sonra, 16,05'te başladığı zaman evdeki he- sabın çarşıya pek uymadığı görüldü. Mangoldt, kısa bir süre önce türkçe metni gazetecilere dağıtılmış olan ko ee m ingilizce olarak okuduk- tan sonra: "— Başka bir odada Maliye Ba- kam Ferit Melenin de iştirakiyle ya- pılan bir toplantıdan kısa bir müd- det için ayrılarak buraya gelmiş bu- lunuyoruz. Tekrar toplantıya dön- mek mecburiyetindeyiz. Bu o sebeple suallerinizin kısa ve detaylara girme- den cevap verilebilecek nitelikte ol- masını rica ederim" dedi. Bu sözler, salonu dolduran gaze- YURTTA OLUP BİTENLER gülümsedi. Zira soru daha çok Tür kiyedeki çalışmaların tamamlanma- sına bağlıydı. İlk salvo pek £ tesirli sayılmazdı. Nitekim Başkanın ceva- bı da kısa ve sarih oldu: " — 1964 Programını ana hatla- rıyla gördüm. Program önümüzdaki haftalar içinde Yüksek Plânlama Ku- rulunca ele alınacak ve Hükümette ki görüşmelerden sonra, Eylül ayı- nın başlarında bize intikal edecektir. Bundan sonra ise üye devletlerin ge- rekli incelemelerde bulunabilmeleri i- çin çalışmalara bir ay kadar ara ve- rilecek ve Konsorsiyum ancak Ekim başlarında toplanabilecektir." Ulus muhabirinin ikinci sorusu şu Konsorsiyum Başkanı V. Mangoldt Plâncılarla bir masa başında "Kendine yardım edene, Soru yağmuru 0 sabah Maliye Bakanlığından An- karadaki bütün gazete büroları- na tek tek telefon edilerek öğleden sonra saat 16'da Konsorsiyum Baş- kanı Von Mangoldt'un bir basın top- lantısı yapacağı bildirilmişti. Pazar- tesi günündenberi devam eden çalış- malardan sonra zaten beklenen bu toplantı, basın mensupları için bir sürpriz teşkil etmedi. Gazeteciler şöy le bir hafızalarını yoklıyarak Kon- sorsiyumla ilgili meseleleri hatırla- mağa çalıştılar, sormak istedikleri soruları not defterlerine tespit etti- ler. Mangoldt'u iyice terletmek isti- yorlardı. Ancak toplantı, tespit edi- teciler üzerinde,. kelimenin tam an- lamıyla, bir soğuk duş tesiri yaptı. Söz sırası kapmak üzere her kafadan bir ses çıkmaya başladı. Bu karga- şalık arasında ilk soruyu (sormak, Ulus gazetesi muhabirine nasip oldu. Muhabir sorusunu, hiç acele etme- den, kelimelerin üzerine obasa basa sordu: "— Beş Yıllık Plânın 1964 Yılı Programı dış finansmanının temini içi gerekli çalışmalar başlamış mı- u konu ile ilgili olarak ilk res- mi onan ini toplantısı ne zaman yapılacaktır?" Mangoldt soruyu ingilizce olarak Aytürden dinlerken keyifli keyifli Allah da yardım eder" oldu: "— Türkiyenin plânlı kalkınma devresine girmiş olması, yabancı ül- kelerde nasıl bir tesir uyandırmıştır ? Bu hareket Türkiyeye olan itimadı arttırmış mıdır?" Mangoldt bu sorudan da mem- nun kalmıştı. Kısa bir süre durakla- dıktan m — Beş Yıllık Plânda mütabıkız Ancak böyle bir hamle büyük bir gayret ve çalışma mahsulü olduğun- dan, bir-iki yıllık tatbikattan sonra kolayca bir şey söylemek ne dere- ceye kadar mümkün olur, bilmiyo- rum? Ancak, vakit henüz erken ol makla beraber, kalkınma hareketle AKİS/11