10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

kanun tasarısı hakkında bilgi (o ver- dim" dedi Olay İaflamın başlarında Salı gü- nü Adalet Bakanlığının ikinci katın- daki hayli eski bir zevkle dekorize edilmiş * olan geniş Bakan edasında geçti. rta boylu kir saçlı adam Ada- let Bakanı Abdülhak Kemal Yörük- O sabah erkenden Başkentteki bütün gazete bürolarına tek tek tele- fon edilerek saat 11'de Yörükün bir basın toplantısı yapacağı bildirilmiş, fakat toplantının konusu (o açıklan- mamıştı. Ancak bir kaç açıkgöz ga- zeteci Bakanın yeni tasarıları Basına açıklayacağını öğrenip arkadaşları- na fısıldayınca toplantının o sürpriz tarafı kalmadı. Ama basın mensup- ları toplantıdan ayrılırken gene de keyifliydiler. Zira Meclisin tatile gir- mesiyle beraber yazacak bir şey bu- lamıyor, çaldıkları her kapıdan eli boş dönüyorlardı. Bu bakımdan Yö- rükün toplantısı gazetecilerin yüzü- nü biraz olsun güldürmeğe kâfi gel- di. Gazetelerine dönüp yazı makine- lerinin başına oturduklarında oekse- risi derin bir oh çekerek: — Allah Yörükten razı olsun" demekten kendilerini alamadılar. Haftalarca süren bir durgunluk' tan sonra Hükümet nihayet uyanmış- tı; Sabrın sonu yperikin basın toplantısında ana hatları ile açıkladığı tasarılarla ilgili hazırlıklar aslında bundan İki. çeşitli müesseselerde görülen bozuk lukların da tanzimi düşünülerek bu konuda da reformlar yapılması oka- rarlaştırılmıştı. Tasarıların temel prensipleri, Yar- gıtay, Yüksek Hakimler Kurulu ve Adalet Bakanlığı temsilcilerinden mü teşekkil 18 kişilik bir komisyon ta- rafından tespit edildi. Bir buçuk yıl kadar süren —Bu arada Bakanların değişmesi ve yeni bir Koalisyon Hü- küm etinin kuruluşu, çalışmaların bir süre inkıtaa uğramasına sebep oOl- muştur— komisyon çalışmalarından sonra ana hatlarıyla belirli hale ge- len tasan taslakları, üzerinde gerek- li rötuşlar yapılmak ve detayları tes- pit edilmek üzere Adalet Bakanlığı- na sunuldu. Bu tarihten sonra ba- kanlık keşif bir çalışma devresine girdi. İlgili a sayılan 10'u bu- an kanunlar üzerinde (incelemeler yaptı, çeşitli kurulalı mütalâa- ları alındı ve nihayet altı ay kadar süren bu çalışma devresi (osonunda 8 tasarı —Bunlardan İcra ve İflâs Kanunu komisyondan geçerek Millet Meclisine intikal etmiştir— Hüküme- te sunulmak üzere tamamlandı. He- nüz tamamlanamıyan diğer üç tasa- rı — Hukuk Muhakemeleri Usulü, Ceza Muhakemeleri Usulü ve Avu- katlık Kanunu— üzerindeki çalışma- lar devam etmektedir. Adalet terazisi "yörükün açıkladığı tasarılar (o ara- sında en ilgi çekici olanı Patro- naj Kanunudur. Sert ve köhne ceza sistemini'bir kenara iterek topluma hizmet ve islâh noktasından hareket eden kanun, hükümlüleri toplum hayatı ve düzenine alıştırmak, böy- lece suçluyu mükerrerlikten (o koru- mak, tahliyeden önce ve sonra ma- nen desteklemek, kalkındırmak, suç- luların aileleriyle olan münasebetle- rini düzenlemek amacını gütmekte- dir. 22 maddeden müteşekkil kanun- da, bu amaçtan gerçekleştirmek üze- re umumi menfaate yararlı demekle- YURTTA OLUP BİTENLER rin hak ve üstünlüklerinden, faydala- nabilecek nitelikte tüzel kişiliği ha- iz müstakil Koruma (Meclislerinin Kurulması karar altına alınmakta- dır. İllerin birbirine olan yakınlık- ları ve nüfus hacmi dikkate alınarak Türkiyenin 25 yerinde kurulacak o- lan Koruma Meclislerinin faaliyete ri iç koruma ve dış koruma olarak ballıca iki grup altına toplanmakta - dır. Hükümlülerin cezalarının zı sırasında manevi ve toplumsal hayata dönüşlerin ha- zırlamak, aileleriyle olan Oomünase- betlerine bir düzen vermek ve gere- kirse acelelerine yardım yapmak mec- lislerin iç koruma faaliyetlerini, ce- zaları infaz veya meşruten tahliye edilen hükümlülerin cemiyete inti- kallerini sağlamak ve yeniden suç iş- lemelerini önlemek amacıyla yapılan yardımlar ise dış korumayı teşkil et- mektedir. Tasarıda ayrıca serbest ha- yata dönen hükümlülere iş temini ile ilgili hükümler de sevkedilmiştir. Bu hükümlere göre Devlet il ve beledi- yeler tarafından işletilen iş yerleri ile İktisadi Devlet Teşekkülleri ve İş Kanununa tabi yüz kişiden fazla- Adalet Bakanı Yörük basın toplantısında Işığa açılan pencere AKİS/13