10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Günlerin Getirdiği Yurttan Akisler Zabıta — Haftanın ortalarında Çarşamba günü. An- karada Koç öğrenci Yurdu civarında oturan Maltepe semtinin sakinleri saat 16.60 de müthiş bir infilak se- siyle yerlerinden fırladılar ve sesin geldiği Onur Soka- ga doğru koşmağa başladılar. Kısa bir süre sonra so- kağın ortalarında kiremit linkli partmanının "Önünde yüzlerce kişilik bir kalabalık birikmişti- Her kafadan bir ses çıkıyordu. Kimisi infilâkin sebebinin bir saatli bomba olduğunu, kimisi de bir kutu merminin patladığını ileri sürüyordu. Fakat gerçek sebep ancak polisin işe el koymasından bir kaç saat sonra anlaşıla- bildi. O sabah saat 6,30 da kahverengi elbiseli, esmer, uzun boylu bir adam Pay Apartımanmına gelerek kapıcının oğlu e Tutuşa bir çanta bırakmış ve: nim adam Hasan Koç. Bu çantayı ikinci kat- ta oturan Mustafa Temele ver. Ben onun hemşehri- yim" demişti- Hiç bir şeyden şüphelenmiyen Recep te bir saat ka- dar sonra çantayı Mustafa Temele teslim etmiş, fakat Temel işleri sebebiyle öğleden sonra saat 16-50 ye ka- dar çantaya dokunmamıştı. Nihayet bu saatte çantayı Temel içinin fındıkla dolu olduğunu ve bir de ka- palı kutu bulunduğunu görmüş ve kapağı açmak için zorlayınca ani bir patlamayla paramparça olmuştu Olay üzerindeki tahkikat derinleştirilince kutunun içinde dinamitten yapılan ve İkinci Dünya Savaşınca alınanların dolmakalemler üzerinde o tatibik ettikleri, dokununca veya zorlayınca patlıyan basit yapılı bir bomba olduğu anlaşıldı. Ancak bundan bir süre Önce Ankaraya yerleşen ve serbest çalışan milyoner Musta- fa Temelin ne sebeple öldürülmek istendiği tam olarak bir türlü anlaşılamadı- Şimdilik polisin elindeki tek de- lil, Temelin yakın arkadaşı Emlâkçi Yaşar Erdemcinin verdiği ifadeden ibarettir. Erdemci bu ifadesinde, milyo- nerin birinci karşı Haticenin Samsundan kendisine tele- fon ederek, "Düşmanları kocamı öldürmek için yola çık- tılar. Haberiniz olsun" dediğini bildirmiştir- Cinayet sebebinin bir kan dâvası olduğu sanılmakta- dır. İçişleri o— Önümüzdeki aylarda İkinci Türk İdarecile- ri Kongresi toplanarak İdarede gerçekleştirilmesi düşü- nülen reformları tespit edecektir İdari (o bölünüşü vs AKİS/4 düzeni yeni baştan düzenleyerek İdarede güvenilir bir işleyiş sağlamak üzere kongrede ele alınacak başlıca konular şunlardır: a) İdare bölümleri: Bu konuda bir koordinatör va- lilik müessesesinin kurulması düşünülmektedir. Hazır- lanaca ir kanun tasarısıyla çeşitli bakanlıkların böl- ge kuruluşları yeniden gözden geçirilecek ve koordina- tör valiler bölgelerdeki iktisadi çalışmalarla P valile- ri arasındaki münasebetleri düzenleyeceklerdir. b) İller Teşkilatı: Bucaklarda nüfus memurlukları kaldırılacak ve ahvali şahsiye işlemleri ilçe nüfus me- murluklarına devredilecektir- c) Valilik, kaymakamlık, bucak müdürlüğü ve mü- masili görevlerde geçen her hizmet yılı için memurla- ra iki veya üç aylık bir itibari hizmet kıdemi tanına- caktır. d) Mahalli İdareler: İl özel İdareleri ve Belediyeler için yeni kanunlar hazırlanacak, mahalli idarelerle ge- nel idarelerin hizmet sahaları birbirinden kesin olarak ayrılacaktır. e) Emniyet meselesi üzerinde de durularak bugün- kü polis kadrosu ihtiyaçla orantılı olarak arttırılacak ve bu kadrodan büyük ölçüde fayda temini gayesiyle motorize ekipler fazlalaştırılacaktır. Polis teşkilâtında yapılacak bir diğer yenilik te nüfusu 100 bini asan şe- hirlerde kurulması düşünülen polis komuta merkezle- ridir. Bu merkezler şehrin çeşitli yerlerine konulacak ihbar telefonları ile daimi irtibat halinde bulunacaklar- dır. Seyahatler — Taşrada bulunan vatandaşların Baş- kente gelme güçlükleri dikkate alınarak gerekli hazır- lıkların tamamlanmasından nra pasaportların iller- den verilmesi kararlaştırılmıştır. Bu konuda bir açık- lama yapan Emniyet Genel Müdürü Ahmet Demir, İçiş- leri Bakanı Hıfzı Oğuz Bekatanın da aynı fikirde ol- duğunu söylemiştir. Bilindiği gibi 15 Haziran 1961 den- bert pasaportlar Emniyet Genel Müdürlüğü kanalıyla verilmekteydi-