10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

Tİ Y A istanbul Yaprak dökümü İstanbul « Şehir Tiyatrosu, son zaman- larda, üç sanatçısını birden kaybet- mek talihsizliğine uğradı. Bunlardan biri, pembe yanakları ve pehlivan yapısıyla, her yanından sağlık fiş- kırdığı hissini veren, rahmetli Neşet Berkürkırdığı endir. Ne yazık ki kanser, za- dev yapılı sanatçıyı da pek kısa manda yere serdi ve en verimli ola- cağı bir çağda sahneden alıp götürdü. Şehir Tiyatrosunun ikinci kaybı, küçük kompozisyon rollerinde (o dik- kati lr olan Selâhattin Mogol- d natçı da, önemli bir has- talığı olmadığı halde, kalp sektesin- den gidiverdi. Şehir Tiyatrosunun üçüncü ove önemli kaybı ise Reşit Baran oldu. Sanat hayatının 28. yılını idrak et- tiği sıra, jübilesinin hazırlıkları ya- Baran, Şehir Tiyatrosunun son çey- rek asırlık faaliyetinde büyük eme- ği ve hizmeti geçmiş, değerli bir sanatçıydı. Reşit Baranın sahne ha- yatı daha okul sıralarında, Galata- yük bir titizlikle (hazırlanan temsillerinin —hele Moliere ve biche temsillerinin— unutulmaz kah- ramanlarından biri olmuştu. Galata- sarayı bitirdikden sonra Şehir Tiyat- rosuna girmiş ve oradan hiç mamış olan Reşit Baran, Komedi Bölümünde, Vasfi Rıza 70- bunun yanında yetişmiş, kısa zaman- da gösterdiği başarılarla, çok güzel kompozisyon tipleri gerçekleştirmiş, çalışkanlığı ve efendiliği ile sahne ar- kadaşlarına kendisini çok sevdirmiş- ti. Onun için vakitsiz ölümü, seyir- cileri arasında olduğu kadar, Şehir Tiyatrosu içinde de büyük üzüntü yarattı. Reşit Baranın yapılamıyan rini Reşit Boranın eşi ile küçük oğ- luna bırakmayı düşünmektedirler. Yıldırım Önal Arenada pt Tiyatrosunun en beğenilen TR O İstanbulda Arena Tiyatrosuyla oan- laştığı ve önümüzdeki mevsim o ba- sandan itibaren burada çalışmıya baş- lıyacağı söylenmektedir. Öte yandan, Devlet Tiyatrosu yet- kilileri, Yıldırım Önalin —geçen mev- sim kontratının bozulmasına sebeb- olan olaylardan sonra— tekrar yeni girdiği müesseseden ayrılmış olma- dığım, yalnız Arena Tiyatrosunda “bir eserin başrolünü, misafir sanatçı olarak, oynamak üzere izin verilme- sini istemiş olduğunu, bu iznin de kendisine henüz verilmediğini beli it- mektedirler. Bununla beraber İstan- bulda, Arena Tiyatrosu sahibi Abdul- lah Ziya Kozanoğlu ile sık sık görü- len Yıldırım Önalin, yeni patronu ile çok avantajlı bir sözleşme imzaladı- ğı ve tiyatrosunda ilk oyun olarak sahneye konulacak olan "Büyük Ku- lak" adlı piyesin başrolünü (o oyna- maya hazırlandığı ısrarla söylenmek- tedir. Atinadan döndüler Yunan Dışişleri Bakanlığının da- vetlisi olarak Epidauros ve Ati- na Festivallerini takibetmek o üzere Yunanistana davet edilmiş olan Dev- let Tiyatrosu Genel Müdürü Cüneyt Gökçer ile İstanbul Şehir Tiyatrosu sanatçı ve rejisörlerinden Şirin Dev- rim ve AKİS'in tiyatro eleştirmecisi Lütfi Ayla eşi, iki hafta yaretlerinden döndüler. süren Zi- Bu münasebetle Yunan Dışişleri Bakanlığı (o Kültürel (o Münasebetler Dairesi Genel Müdürü M. Tetenes, I. T.I. Yunan Milli Merkezi Başkanı, tanınmış sanatçı M. Mirat ve Atina Büyük Elçimiz Nedim Veysel İlkin ta- rafından heyetimiz şerefine (oyemek verildi, bu toplantılarda, Türk— Yu- nan kültür in çerçevesi için- de, iki dost ve komşu memleke rasındaki sanat temaslarının arttırıl- ması lüzumu üzerinde duruldu. Bu konuda şimdiden, Devlet Tiyatrosu Bale bölümünün gelecek yaz Atina Festivaline katılması ve bu kış türk ve yunan opera solistlerinin Atina ve Ankaraya davet edilmeleri için o bir prensip anlaşmasına da varılmıştır- Saim Alpago Oraloğluda pet Tiyatrosundan ayrılmış ve eçen mevsim kendi adına bir trup kurarak İstanbulda ve İzmirde temsiller vermiş olan Saim Alpago- nun önümüzdeki mevsimden itiba- ren Oraloğlu Tiyatrosunda aktör ve rejisör olarak vazife almayı (o kabul ettiği öğrenilmiştir. Tiyatro Birliği Atinada Faydalı temaslar