10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER askeri idare kurulmadığı doğrudur. Ama aynı derecede doğru olan, mem- leketin ve milletin omukadderatının bir sorumsuz heyet elinde bırakılma- . Adına "Yeni Seçim" denilen şey bunun içndir. Milletin temsilcileri Meclisin top- lanrnak üzere olduğu şu günlerde bu gerçeği kafalarını bir köşesinde 'bulundurarak (Başkente gelirlerse pek akıllıca, bir iş yapmış olurlar. Koalisyon Tavşan ve dağ yakal Yardımcım Turhan Fey- zioğlu, elindeki san zarfı ortada- ki küçük, yuvarlak masaya fırlattı ve Sa bir şekilde : oalisyonun bozulması için ciddi bir sebep göremiyorum" dedi. Sonra ciddileşerek devam etti: "— İşte, protokol burada... Bura- da yasar ki, Feyzioğlu Bütçe içi yatı- rımlarla, Alican Bütçe dışı yatırım- larla ilgilenir. Feyzioğlu dış iktisadi görüşmelerde bulunur, Alican iç ikti- sadi meselelerle ilgilenir. İtham e- dilen Feyzioğlu hiç Du zaman selâ- niyeti dışına çıkmadı." Sesi bozuk ve Me donuktu. " dediği ise, ikti- Olay, haftanın ortasında Gngümi ba günü Başbakan Yardımcım Fey- zioğlumın odasında cereyan etti. Fey- zioğlunu konuşmağa sevkeden. 1 nu- maralı Başbakan Yardımcısı Ekrem Alicanın Başbakan İsmet (o İnönüye hitaben kaleme aldığı malüm muhtı- ra idi. Muhtırada devamlı surette kendisinden bahsedilen o Feyzioğlu, haftanın ortasında kendini savunmak zorunda kaldı. y- n bir yandan İş olma- d'ğından bahsediyor, bir yandan da eskileri unutmuş görünüyor" diye konuşan Fevzioğlunun, bu sözle an- latmak istediği, Mecliste ve Senato- da Plânın takdimiyle ilgili" müzake- relere ait bir meseleydi. O aralarda Bakanlar Kurulunda alınan bir ka- rar gereğince. Devlet Plânlama Teş- kilâtı tarafından hazırlanan Beş Yıl- lık Plânın takdimini, Plânlama Teş- kilâtının başında bulunan Ekrem A- lican yapacaktı. Alican Mecliste ix takdim konuşmasını yaptı, sonr Senatoda da konuştu. Ama, tam mü- zakerelerin ateşlendiği bir sırada, Adapazarında vukubulan sel sebebiy- le Başkentten ayılması gerektiğini bildirdi. Başbakan İnönü ile Feyzioğ- lu her ne kadar kendisine gitmemesi için ricada bolundular, Plân'n mü- AKİS/8 Kulağa Küpe... Ticari deha ! k kimsede bir Başbakan merak: o Bir Yardımcısı bir Başbakana osöylemek istediğini, ilerinde (o Bakanlıklar postaha- nesinin amgası taahhütlü bir mektupla mı m dirir? Karşı karşıya oturup ko- nuşmak diye bir usül yok mu- dur ? Ha, bunu merak €- denler o Alicanın bir o İktisat ve maliye mütehassısı olduğunu u- nutmaktadırlar. o P.T.T. ir i T. Bakana bağlıdır. Bu müessese kâr etmelidir. Nasıl âr eder? Çok mektup taşırsa.. Bunun yolu nedir ? Herkesin bakınız, birbiriyle mektuplaşması! O hal de. n Yardımcısı da Başbakana (o söyleyeceğini, o hem de pahalı tarafından bir o iadeli taahhütlü mektupla o bildirir. Pek mantıki görünmedi, de- gil mi? Bize de görünmedi. da mantıki o sebebi bulana, bir madalya! Tabi, yaz sıcağını ileri sür- mek o hafifliğini (oyapmadan... zakerelerini ilgili Başbakan Yardım- cısı olarak, kendisinin idare etmesi gerektiğini söyledilerse de, o Alican: Alican 1c badanalamamal mı Ekre Badanalamalı mı, " — Seçim bölgemde sel felâketi vardır. Gitmem gerekir. Kaldı ki, arkadaşım Feyzioğlu en az benim kadar bu işlere ovâkıftır" ocevabım verdi ve derhal Başkentten ayrıldı. Böylece, Plânın müdafaasını yap- ma işi, 2 numaralı Başbakan Yardım- cısı Feyzioğluna düştü. İşte Feyzioğlunun, çarşamba gü- nü yaptığı konuşmada hatırlatmak istediği bu idi. Durum böyleyken, bugün Alicanın bu kadar alıngan olmasının sebebi ne olabilirdi? Başbakan Yardımcısı (o Alicanın, "Koalisyonun iyi işlemediğini, CHP nin partizanlık yaptığını, o Feyzioğ- lunun her yerde kendisini sildiğini ifade ettiği muhtıra, sıcak Başkent- te habersizlikten yanıp tutuşan ga- zeteciler için bir kevser şarabı yeri- ne geçti. Manşetler, Koalisyonda bir sarsıntıdan bahsediyor, Alican ise yağdırıyor- gazetecilere beyanatlar du İnönü, bu konuda yazılmak üze- re bir şey söylemedi. Fakat Malte- peye gelen bir Hürriyet oOmuhabiri kendisinden bir şey yazılmaması is- tendiği halde İnönüye şu (cümleyi atfetti : "— Ben böyle şeylere alışkınım." Fakat mesele, diğer partiler içinde hiç de İnönünün karşıladığı şekilde soğukkanlılıkla karşılanmadı. lisyonun diğer bir ortağı an CKMP 'nin başı Dinçer, haftanın or- tasında AKİS muhabiri ile görüştü ve Koalisyon konusundaki fikrini söyledi. İtidal unsura numaralı Başbakan yardımcısı Hasan Dinçer, AKİS muhabirini CKMP nin Konur Sokaktaki Genel Merkezinin ikinci katında, Genel Baş kanlık odasında kabul etti. Saat 13' dü ve Başbakan Yardımcısı, Kongresi sebebiyle, Genel Merkezde bulunmaktaydı. Dinçere (yöneltilen ilk soru şu oldu "— Alicanın muhtırasından sonra durumu nasıl görüyorsunuz?" CKMP Genel Başkanı bir süre sus tu, sonra birden ciddileşerek: "— Bir Koalisyon ortaklığı, tıpkı aile gibidir. Ufak tefek sızıltılar ola- bilir. Ama bütün bunlar müşterek anlayış içinde yapılacak görüşmeler- le giderilebilir" cevabını o verdi. Dinçer bu suale cevap verdiği sı- rada Başbakanın başkanlığında oya- pılacak bir Koalisyon o toplantısının tehir edildiğini, haber almıştı. Toplan ı Başbakanla üç yardımcısı arasında yapılacak ve son olaylarla, YTP nin