10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER V. Mangoldt'un basın toplantısı Açık kalbin açık sözü rinizin dış dünyada bıraktığı akisler müspettir, diyebilirim" cevabını ver- di, Bu arada SÖZÜ Milliyet gazetesi mu habiri aldı ve onuşmanızın sonlarına doğ, Türk Hükümetinin, milli eko- nomide kaydedilen büyük hamlelerin memleket ekonomisine getirebileceği tehlikeleri idrak ederek gerekli ted- birleri zamanında almaya hazırlıklı bulunduğunu da memnuniyetle muşa hede etmiş bulunuyoruz, dediniz. Bu- rada işaret ettiğiniz tehlikelerden kasıt enflâsyon mudur?" dedi. İşte bu soru, Mangoldt'u en çok heyecanlandıran soru oldu. Konsor- siyumun yaşlı Başkanı bir süre du- rakladı ve meseleyi bir takım yuvar- lak sözlerle geçiştirmeye çalıştı. An- cak Milliyet muhabiri tatmin olun- ye Ama bu sözler benim soruma cevap teşkil etmiyor ki " diyerek, so- rusunu bu sefer de ingilizce olarak tekrarladı. Mangoldt çaresiz, meseleyi başın- dan alarak, oldukça uzun süren -Mangoldt'un ilk cevabının tatmin- kâr olmayışınnı bir sebebi de uzun cevaplardan kaçınması ve toplant-- nın bir an ewel sona ermesini iste- mesidir- bir izaha girişti Enflâsyondan bahsetmediğini, fa- kat, tıpkı fazla çalışan bir motörün kızması gibi, ekonomik akımın lü- AKİS/12 zumundan fazla olmasının da tehlikeler tevlid edebileceğini belirt- ti ve Türkiyedeki iktisadi teşebbüsle- rin sadece devlet sektöründen iba- ret bulunmadığını, özel sektörün kontrolünün de hayli güç olması se- bebiyie bu sözleri söylemek lüzumu- nu ise uzun uzun anlattı. SENE — ayl beraber, Türk Hükü- metinin bütün bu tehlikeleri önleye- cek tedbirleri almış olduğunu mem- nuniyetle müşahede ettim" dedi. Milliyet muhabirinin ikinci soru- su tamamen, Konsorsiyumu teşkil e- den ülkelerin iç bünyeleriyle ilgili Sİ bilgilere inhisar etti. Gazete- , Mangoldt'tan, yapılacak yardım- hl faiz hadlerini ve vadelerini tes- pit etmek üzere devam eden ikili mü zakerelerde Türk Hükümetinin ileri sürdüğü şartların kabul edilip edil- mediğini sordu. Mangoldt, bu soruyu: " — Şunu dikkate almak gerekir ki yapılacak yardımlar üye devlet- lerin ceplerinde değildir ki o çıkarıp versinler. Her devletin kendine mah- sus kanunları ve nizamnameleri var. Yapılan yardımlar ancak bu kanun- lar çerçevesi dahilinde gerçekleşebil- mektedir. Bu devletler arasında, ar- zu etse dahi, bağlayıcı kanunları se- bebiyle, Türk Hükümetinin istediği yardımları yapamayacak olanlar da vardır. Bununla beraber, hepsi de Türkiyeye yardım etmek için Kon- sorsiyumun çatısı altında birleşmiş- erdir. Ayrıca, sözlerime şunu da ilave etmek isterim: Okyanus memleket- leri, Plânın tatbiki ve Türkiyenin kalkınması için gayret oetmektedir- ler. Başarınız hepimizin başarısı ola- caktır" sözleriyle cevaplandırdı. Sıvanan kollar jsinde bulunduğumuz haftanın ilk üç günü, bilhassa Devlet Planla- ma Teşkilâtı ve Maliye Bakanlığı mensupları için son derece yoğun bir çalışma devresi oldu. Özellikle Devlet Planlama Teşkilâtı Müsteşarı o Ziya Müezzinoglu ve Hazine Genel Müdü- rü Memduh Aytür bu üç gün zarfın- da Konsorsiyum kanalıyla o sağlana- cak dış yardımın mesuliyetini bütün ağırlığıyla omuzlarında (o hissettiler. Salı günü Devlet Plânlama Teşkilâ- tı ve Çarşamba günü de Maliye Ba- kanlığında (oOyandan o toplantılarda Konsorsiyum (oOBaşkam Mangoldt'a Beş Yıllık Plânın 1963 ve -hazırlan- makta olan- 1964 Yılı oUygulama Programlarıyla, para, vergi, kredi politikaları, İktisadi oODevlet Teşeb- büslerinin Reorganizasyonu Kanunu ve Devlet Yatırımlar Bankan Kanu- nu tasarıları hakkında bilgi verildi. Türkiyenin genel ekonomi politika- sı izah edildi. Bu arada dış yardım konusu da ele alındı ve Konsorsiyum toplantısından evvel gerekli müspet zeminin hazırlanması için Von Man- goldt'un Eylül ayı ortalarında Was- hington'a giderek Dünya Bankası ve Milletlerarası Para Fonu toplantıla- rına katılması kararlaştırıldı. Mangoldt', haftanın ortalarında Çarşamba gecesi, Maliye Bakanı Fe- rit Melenin Ankara Palasta verdiği bir kokteyli müteakip Ankaradan ay- rıldı. Konsorsiyum Başkanı 16 Ağus- tosa kadar Türkiyede kalacak ve bu süre zarfında Nevşehir Ürgün, İz- mir, Aydın, Manisa ve İstanbula gi- decektir. Adalet Günaydın Orta boylu, kır saçlı, pi bıyıklı, be- yaz vigon kostümü içinde son derece şık adam, edayı dolduran ga- zetecilere bir göz gezdirdikten son- ra muzip bir tavırla sağ elinin işaret parmağını havada sallıyara "—Gördünüz mü? Bir de Adalet Bakanlığı çalışmıyor diye Oo şikâyet edersinizi işte bir çırpıda size hazır- lık safhası tamamlanan tam 7 tane