10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Yıl: 10 10 Ağustos 1963 Sayı: 476 Cilt: XXVII YURTTA OLUP BİTENLER Tatilden dönecek olan milletvekifİğini bekleyeli B.M.M. toplantı salonu Millet Havanın harareti Bu hafta Ankarada hava, uzunca bir süredir ilk defa olarak hara- retli oldu. Bu hararet, her gün rad- yoların meteoroloji raporlarında söy- lenilen hararet değildir. O, saten de- vam etmektedir ve Başkent dahil, her yerde herkese rehavet vermekte- dir. Siyasi tansiyon, Alican tarafın" dan postalanmış. —Evet, o postalan- mış!— bir muhtıradan sonra Başba- kanın Ankaraya dönüşüyle hafif bir gerginlik kazandı ve gözler C. H. ile Y. T. P. ye çevrildi. Hele bir C. H. P. milletvekilinin, kendi G-rupuna bir takrir vererek konunun orada ele alınmasını ve bu Y. T. P. ile bir hü- kümet devam ettirmenin kabil olup olmadığının görüşülmesini ( istemesi gerginliğin dozunu arttırdı. 19 Ağus- tosta Meclis toplandığında siyaset ka- zanında daha çok şeyin kaynaması İhtimali bu hafta umumi efkarı şöy- AKİS/6 Tekkeyi bekleyen çorbayı içer le bir alâkalandırdı. Ancak, mevcut istikrarın ve statükonun .en azından mahalli seçimlerin sonucu alınınca- ya kadar devam edeceğine çok kim- senin inanması, o noktadan sonra da Türkiyede pek "beklenilmeyen şey" olmayacağı kanaatinin kuvvetli bu- lunması milisti fazla tedirgin etme- di. Sadece, Meclis toplandığında mil- letvekilleri "hadiselerin, seviyesi" ne çıkamadıklan takdirde umumi efkâ- rın kendilerine iyi not vermeyeceği- nin vebu imtihanda iyi not alama- manın pahalıya malolacağının bilin- mesinde fayda vardır. 20—21 Mayıs gecesi bir ateş çemberinden o geçen parlemanter rejimin Türkiyede hem geniş halk kütleleri ve hem de mem- leketin sağlam kuvvetleri tarafından benimsendiği, tutulduğu görülmüştür. imi Parlemento, parlemanter re- min yürütücüsü olarak geniş halk kütlelerinin vs memleketin sağlam kuwetlerinin güvenine layık olmak mecburiyetindedir. Eğer milletin tem- silcileri ii girerlerse, Reşat Özarda meseles msuzluk duygusunu İmre een damgası yaparlarsa, çıkarmaları gereken ve min savunucuları çok güç durumda kalacaklardır. 20—21 Mayıs gecesi ortaya çıkan, parlemanter rejimin tutulduğu, des- teklendiği, savunulduğudur. 15 Ekim 1961 günü verilmiş oylarla kurulan Parlamento değildir. Hatta, bir ba- ma, bu Parlamentoya rağmen bu rejim tutulmuştur. Parlemanter rejimlerde (o Parla- mento tatminkâr olmadığı ozaman, bizde bir avuç sergüzeştçinin teşeb- büs ettiği gibi radyo zaptedilip caka- lı beyannameler yayınlanmadığı o ve