10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER madde gereğince cezalandırılması is- tenilen Mustafa Ok, mahkemenin ka- rarıyla savunmasını 146/1'e göre ya- pacaktır. Bu, "asli fail" durumudur. Savcının talep ettiği 14'lerin. dördü de "İhyandan haberdar olup Hükü- meti Sunanında haberdar etmemek" suçunu işleyip işlemedikleri hususu- nu savunmalarının esası yapacaklar- dır. Genç Harbiyelileri Numaralı Sıkı Yönetim Mahkemesin- de ise savcı iddianamesini bitirmiş- tir. Orada, sıra savunmalara gelmiş bulunmaktadır Trafik Kazalar zinciri Hiteri, yüzü ve vücudunun muhtelif kısımları yara bere içinde (o bulu- nan Fehmi Çankaya: Korkunç bir şeydi bu. Ne o- lur, rc Gözlerim görmü- Yanımda bir kadın ye oçocuk vardı. Sonra o tankeri gördük. Daha sonra herşey karardı. Birkaç saniye sonra ise her taraf kıpkızıldı. Ama ne olur, bana söyleyin, o kadınla o sarı saçlı küçük ne oldular? Burnu- ma hâlâ benzin kokusu geliyor" diye yargılayan 2 Çankaya, İzmit— İstanbul yolunda vukufoulan feci trafik kaza- sı kurbanlarından biridir 5 Ağustos günü İzmite 20 kilomet- re mesafede bir yolcu otobüsü ile bir benzin tankeri çarpıştılar. (Kazanın bilançosu şöyledir : 21 ölü, 17 ağır yaralı. 8 kişi de koma halinde!... Şoför Hikmet Yırca, idaresinde Düzceden kalkan 10199 plâka numa- ralı Varan otobüsü, karşıdan gelen, Türkiye Petrollerine ait bir tankeri ile çarpıştı. Varan Sakarya vilâyetine aitti ve müdat günlük seferlerinden birini yapmak- taydı. Çarpışmadan sonra ortalığı bir- den kıpkırmızı alevler sardı. Yürek paralayan feryatlar ortalığı (o kapla- dı. Herşey ya nıyor, halline sokulamadılar, lerinin gelmesini beklediler. Ne yazık ki, itfaiye yetisinceye kadar, yolcu- lar benzin alevleri içinde yanıp, kül oktular. Ankara— İstanbul yolunda sık sık rastlanan trafik kazalarına böylece bir yenisi daha eklenmiş oldu. Süra- tin serbest olduğu bu yolda kazala- ra sık Sık rastlanılmaktadır. Bunun önü bir türlü alınamamaktadır. Bun- da, kötü çalışan Trafik Polisi teşki- lâtının elbette ki sorumluluğu büyük- tür. İstanbul — Ankara yolunda sey- reden vasıtalar, Boluyu geçtikten sonra bir tek trafik otomobiliyle kar- şılaşmazlar. Şoförler bilhassa oyaz günlerinde gece yolculuğu yapmayı tercih, ettiklerinden, kazalar gittikçe . Trafik kuralları detçe daha çok kazalara şahit olmak işten bile değildir. Kaza haberinden sonra ( İçişleri Bakanı Bekata, yaptığı bir basın top- lantısında, bundan böyle otobüslere sivil giyinmiş polisler oturtulacağını ve böylece trafik sisteminin düze- leceğini, kazaların azalacağım ifade etti Trafikçisiz Trafik jstanbuldan Ankaraya gidiniz. Yahut Adanadan Ankaraya geliniz- Bu uzun yolları katetmek istemezseniz uzaklasınız. reyle, arabanızın takati varsa isterseniz 200 kilometreyle Arabanız ister tenezzüh, ister kamyonet, ister ka Bakınız bakalım, yolunuzu kaç trafik ekibi kesecektir- Gece, yahut Ulustan Esenboğaya doğru Şişliden Boğaza kadar uzanınız, İsterseniz 100 kilomet- seyrediniz. myon, ister tanker olsun tomruk yüklü koca "Yolların Aslanı"nı etrafına hiç ışık koymadan en kalabalık devlet yolunun kenarına çekebilirsiniz. Bakınız, bakalım, kaç trafik eki- bi semtinize uğrayacaktır. müş" rabilirsiniz. Dünyanın halledilmektedir. Eğer bir tanesi gelirse, mutlaka "yolu düş- tür. İki tanesine rastlarsanız, gözlerinizi "Hayrola!" diye uğuştu- tek memleketi Türkiyedir ki trafik, trafikçisiz Halledilmektedir! Daha doğrusu, halledilmemekte-. Amerikan filmlerinde görürüz: narında, ağaç diplerine Saklanmış beklerler. mış bir vasıta önlerinden geçti mi, takılırlar ve şoföre anasından emdiği sütü burnundan getirirler. ların radarı vardır, telsizi de vardır ve en önemlisi kısa mesafeler sudadırlar. Bizde bunların radarından, Motosikletli trafik polisleri yol ke- Sürat ölçüsünü fazla kaçır- canavar düdüklerini çalarak peşine Bun- de pu- telsizinden çoktan vazgeçtiğimiz tabiidir. Ama motosikletli kontrol ekiplerini hiç olmazsa büyük şehirle- rin büyük yollarına ve büy mek süratin felâket olduğunu unutanlara ük şehirler arasındaki ana yollara yerleştir * daha az zararlı, ama tuzlu felâketler bulunduğunu cezalar keserek hatırlatmak ta mı imkânsızdır? Her gün bir trafik kazasının gazete manşetlerini süslediği ve bir yıl içinde bu çeşit kazalarla I milyar liralık milli servet kaybeden memle- ketler & bu bir lüks olmaktan uzaktır. rafik polisi -ciddi, ağırbaşlı, çalmaktan başka işe yarayan trafik polisi- Am mahalle ea gibi düdük en azından o sabah traş olmuş, şehirlerin içinde nerededir ki bunları şehir dışlarında kullanacağız? İs- tanbulda trafik polisine bir bakınız, bu büyük beldede trafiğin niçin arap saçından beter olduğunu hemen anlarsınız. Bu mecmua, son acı kazalar gelip çatmadan trafik meselesinin üze- rine eğilmiş ve elinden geldiği kadar Bir şeylerin yapılmasını İş bilenin, kılıç kuşananındır" Bilgi olmayınca, her aklına gelen bir Kristof çalışmıştır. Ama " bilgili iyiniyetin eseridir. Kolomb yuımurtasıyla ortaya çıkınca trafik derdinin milyonlar ve teşvike ve bir başarı da sadece mil- yonların meselesi olmasını önlemek imkânı ortadan kalkar. Emniyet Genel Müdürü, bunun mektebi olduğunu bilmesi gereken bir çaptadır. Ahmet Demir sadece bu işin halli için ilk müsbet ve verimli adımlan atsa, palyatif değil de esaslı tedbirlere başlasa ve onların ne- ticesi alınıncaya kadar ne masrafı, ne zahmeti bulunan, fakat sadece bilgili iyiniyete ihtiyaç gösteren "küçük çareler"i tatbike koysa bin ta- butluğun kefaretini öder de, yanına dünya kadar sevap kâr bile kalır" AKİS/18