10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

RAD Y O idare Hastalık kumkuması ye. Radyolarının genel (o duru- mu için bugün olumlu bir söz söylemeye oOkimsenin dili ovarama- maktadır. Gerek idari yönden, ge- rekse teknik ve programcılık o bakı- mından radyolarımız binbir sıkıntı içindedir. Yıllardan bari biriken bu Bulantılar, ortaya, halli son derece güç meseleler çıkarılmıştır. İşlerin bir düşene sokulması gayesiyle ça- lışılması, işten anlayanların önemli yerlerden uzak tutulması ve "nasıl olsa yeni Radyo Kanunu çıktığı za man. durumu düzeltmek için sil baş tan yapılacaktır" düşüncesiyle me- selelere el atılmaması, oradyolarımı- zın bugünkü hale gelmesine yol a- çan sebeplerin başındadır. Radyolarımızın içinde bulunduğu durumu anlamak için programlara -program diye bir şey bulunabilir- se..- söyle bir gözatmak yeter de ar tar bile... Hangi radyomuzda öğre- tici, eğitici, veya eğlendirici bir program bulmak mümkündür? Han- gi radyoda, büyük vaadlerle başla- yan bir program hiç dejenere olma- dan veya- kayıplara karışmadan s0- nuna kadar devam etmektedir? Han gi program, dinleyicinin (o hafızasın- da silinmez bir iz bırakmaktadır? Dinleyici hangi programı Oomerakla beklemekte ve akşam evine geldiği zaman hangi programın saatini ip- le çekmektedir? Hangi program, din- leyicinin ihtiyaçları düşünülerek ha- zırlanmaktadır? Hangi (programın gayesi bellidir? Hangi program rad- yoculuk tarihimizde örnek bir yer iş- gal edebilecek durumdadır? Bütün bu sorunların cevapları- nın verilememesi, radyoların içinde bulunduğu keşmekeşin yarattığı kö- sit meseleler halledilememiştir o ve bu zihniyetle yayın yapılmağa de- vam edildiği takdirde de halledilme sine imkân yoktur. Bu arada, dış sebeplerden ötürü halli imkânsız bazı meseleler de radyolarımızın belini bükmektedir. Meselâ (oparasızlık (obunların oba- şında Oo gelmektedir. Elemansızlık da bir başka önemli omesele- dir. Radyolarımızın çoğunda (yeter sayıda eleman yoktur. Bu imkansız- lık gerek teknik alanda, gerekse programcılık o bakımından büyük gedikler açmaktadır. Ayrıca, oTürkiye (o Radyolarının modası geçmiş kanunlarla idare e- dıilmesi, işlerin gelişmesini önleyen bir başka sebep Olarak ilgililerin karşısına çıkmaktadır. Yıllardan be- ri değiştirilmeyen bu kanunlar, mo- dern radyoculuk anlayışının omem- leketimize girmesine maalesef (o en- gel olmuşlardır. Çıkması beklenen yeni Radyo Kanununun, bugün kar- şılaşılan her güçlükte "Hele şu ka- nun bir çıksın, bu işi o zaman düzel biriz" peklinde bir mazeret olarak kullanılman ise herşeyin üstüne tuz biber ekmektedir Herşeye rağmen, “iyileşme pgütün bunlara rağmen radyolar- ızda bugüne kadar, iyi not ala- bilecek bir takım adımlar da atıl- mamış değildir. Eski kanunların dar çerçevesine, büyük ümitler o vaadet- tiği halde henüz çıkmamış olan ye ni Radyo Kanununun sadece bir ma- zeret olarak kullanılmasına rağmen bugün, atılan bir-iki adımın ve baş lanan, son derece yararlı bir iki işin yayında langıç devresindeki bu hamleleri kü- Çümseyebilirler. Hangi meslekte ve- lanılan işi devam ettirecek azimli otatbikatçılardı o mevcudiyeti de bir ayrı önemli konudur. Radyolarımızla ilgili oolarak atı lan adımlar, yapılan hamleler bu gi bi özellikler taşımaktadır. Bu se- bepten ötürüdür ki ortada henüz el le tutulur bir sonuç yoktur. Bu hamlelerin başında, Atanan Hükümetine Radyo ve Televizyon alanında yapılan anlaşma gelmekte- dir! Anlaşmaya göre, Alman Hükü- meti, önümüzdeki Ekim ayında An- karada kurulacak olan Eğitim Mer- kezi için bir radyo ve stüdyosunda bulunması yada türk personeli yetiştirmeyi ka- bul etmektedir. Bu yardımın sağlanmasının öne- mi üstünde durmadan önce, Ankara- da kurulması kararlaştırılan Eğitim Merkezi hakkında bilgi vermek ye- rinde olur. Bu merkezde her çeşit radyo ve televizyon personeli yetiş- tirilecektir. Radyolarımızın büyük sı- kıntılarından biri olan yetersiz ele- man derdinin bu şekilde halledilme- si en büyük gedikleri kapanmasına yarayacaktır. Eğitim Merkezinde gö rev alacak olan yabancı radyo ve te- levizyon uzmanları, muhakkak ki bilgili elemanların yetişmelerini sağ- lıyacaklardır. - Bu bakımdan, yani başlanmış olan Eğitim Merkezi te- AKİS/31