10 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

10 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Ss O SY A L HAY AT Keeler ve Mandy barda - Dr. Ward tabloları arasında Ingiltere Rezaletin ingilizcesi (Kapaktaki o Olay) Mese ağacıyla kaplı oduvarları ve beyaz perukalı, merasim cüppeli yargıçlarıyla tarihli bir manzara arze- den çok ciddi, muhteşem Old Bailey mahkemesinin salonunda o gün bü- yük bir sessizlik büküm sürüyordu. Gri perukalı, saygıdeğer Sir Archie Marshall büyük bir vekar ile yürüdü dünyanın en büyük seks sakandalle rinden birini karara bağlamak üzere yerini aldı. anık Regina V. Stepnen Thomas Ward'un tahkikat (dosyası kapanmıştı. Bu büyük skandal tek bir cümle ile tarihe gömüldü: "Sanık 3 Ağustos günü ölmüştür." Böylece, İngiliz hükümetini büyük bir buhrana sürüklemiş olan, meş- hur Profumo olayının 1 numaralı kahramanı, tanınmış doktor, tanın- mış portre ressamı, sosyete adamı, herkesin dostu Stephen Ward hak- kında onbir erkekle bir kadından mü- teşekkil jürinin vermiş olduğu karar açıklanamadı. Zira, fahişelerin Oka- zancıyla geçinmekle suçlandırılmış olan sanık, suçlu hükmünü giyme- den, karanlık ve acayip bayatını so- na erdirmişt Sir Archie Marshall jüri kararı- nın bildirilmesini, Dr. Ward mahke- meye çıkacak duruma gelinceye ka- dar tehir etmişti. Fakat Ward, jüri- İki çiçek, bir böcek nin vereceği kararı beklemedi. Geçen hafta Çarşamba günü, aldığı fazla miktarda uyku ilâcının tesiriyle, kal- dırıldığı hastahanede, doktorların bü- tün çabalarına rağmen, mahkeme ö- nüne çıkacak duruma gelemeden öl- dü. Ward nembütal olarak intihar et- mişti, fakat ingiliz gazeteleri onun fazla ilaç almaktan mütevellid has- talandığını yazdılar. Çünkü ingizliz kanunlarına göre, intihar suçtur. Bir vatandaşın suç olan bir fiili islediği- ni söyliyebilmek için de, bunun mah- keme kararı ile tespit edilmiş olma- sı şarttır. Yoksa itham edilen kim- senin ileride iftira odâvası mümkündür. Aynı sebepten tahkikat dosyasında da intihardan bahsedilmemiştir. Akbabalardan kaçan ölü Bilinen bir başka husus da, elli ya- şındaki Dr. Ward'un jüri tarafın- dan suçlu bulunduğudur. o Gerçi o bazı ithamlardan yakasını kurtar- mış ve yirmiibir yaşından küçük kızla rı kandırmak gibi fiillerde bulunduğu ithamı ispat edilememişti ama, iki maddeden suçlu bulunması, kızları para mukabili şuna buna peşkeş çek- mesi, kendisinin ingiliz kanunlarına göre 15 yıl hapis yatmasına kâfi ge- liyordu" Ward intihar etmekle yalnız hapisten kurtulmamış, hüküm giy- mekten de kurtulmuştur. o Tanınmış sosyete doktoru böylece, "eski dost- larından intikam aldığını" mekte ve bıraktığı bir mektupta "Maili kemede ve sokaklarda mâruz kaldı- kapana sokmak istiyenlere âlet olma- ma azmidir" demektedir. Dr. Ward, intihar etmeden önce, birçok dost ve eski (arkadaşlarına mektuplar, notlar bırakmış, kimisine teşekkür etmiş, kimisine "fazilet ve insanlık" öğütleri vermiştir. Titrek elinden çıkan son cümle şudur: "Öle- rek, akbabaları hayal kırıklığına uğ- rattığımdan dolayı müteessirim". Oscar Wilde ve Dr. Ward “Herseyin fiyatını bilen, fakat hiçbir şeyin değerini bilemiyen adam meşhur Oscar Wilde de vaktiyle ay- rı mahkeme salonunda, aynı peruka- lı yargıçlar tarafından "homoseksüel" olduğu iddiasıyla yargılanmıştı. Step- nen Ward'un birçok bakımdan ayni hayat felsefesine inandığını ileri sü- renler, onun savunması ve ölümü kar- şısında inançlarının sarsıldığını hisset - tiler. Dr. Ward para için yaşıyan âdi bit muhabbet tellâlı mı. idi. yoksa yalnızca bir serseri ruhlu sanatkâr iki cepheli hayatı olan bir sosyete bekarı mıydı? Acaba, bu serseri ruh- lu bekâr, birgün yanlışlıkla, o kapalı kutu içinde yaşıyan hükümet erkâ- nına çatmış, kapalı kutuyu istemiye- rek açmış ve bu tedbirsiz hareketi- nin cezasını mi çekmişti? Ward kadınları, güzel kızları sev- diğini, onları seyretmekten, onların AKİS/19