18 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

18 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

YURTTA OLUP BİTENLER Kumandanlar Güvenlik Konseyi toplantısından çıkıyorlar Her şey konuşuldu asıl iyi olan yönü bu yardımın bir sa vaş tahdidi altında değil de tama- men barışçı yollar zorlanarak gerçek- leştirilmiş olmasıdır. Gerçi İnönünün Senatoda, Kıbrısa yardım yapılacağı- nı açıkladığı sırada her türlü tedbir alınmıştı ve hatta 46 ton yiyecek mad desi yüklü bir askeri motor de hareket için emir bekliyordu ama meselenin bu şekilde halledilmiş olması tercihe şayandır. Sonuç gerek Türkiyede ve gerek bütün dünyada omemnunlukla karşılanmıştır, brısa gönderilen 250 ton tutarın daki yardımın 336 tonunu gıda mad- deleri teşkil etmekte ve içinde her türlü yiyecek bulunmaktadır. sigara, çay, kahve, jilet, o ayakkabı, elbise, battaniye, çadır gibi * ihtiyaç maddeleri de ihmal edilmemiştir. De- niz Yollarına ait bir şilebin İstan- buldan Anamura gelmesi epey vakit alacağından vasıta olarak, Salı günü Mersin limanında linyit boşaltmakta olan 300 tonluk bir motör seçilmiştir Şimdilik endişeyle beklenen Maka riosun bu yardım maddelerinden güm rük talep edip etmeyeceğidir. Ederse işler gene karışacaktır. Bu yardım. Erenköyde yaşıyan 1400 türkün en a- çağı iki aylık ihtiyacını (o karşılıyacak niteliktedir, Önümüzdeki günlerde ise Hükümet Baf civarındaki Tozalan kö yüne yardım için teşebbüste buluna- caktır. Zira bu köyde de durum Eren- köyden pek farklı değildir. Bir ucun- dan çözülen abluka yakında tamamile dejenere edilecektir. Koyun can derdinde.,. türklerin büyük çoğunluğu Kıbrısta açlıkla (uğraşırken, geçen hafta- nın son gününde yapılan (Güvenlik Konseyi toplantısında (o Yunanistanın bütün amacı, Türkiyedeki yunan uy- ruklarına tanınmış imtiyazların kal. dırılmasını alabildiğine büyütüp, bu- nu bir azınlık, meselesi haline gatir- mek olmuştur. Sanki 1930 sözleşmesi yürürlükten kalktıktan sonra, Türki- yedeki bütün rumlar o sınırdışı edi- lecekler, sanki Oo Türkiyedeki (o bütün rumların malları (elinden alınacak- tır. İşin garibi, (Güvenlik (OKonse- yinde oturan beyler de yunan İddi- asına, işin aslı kendilerine anlatılma- dan önce, bayağı inanır gibi olmuş- lardır. Bu beyleri uyarmak, yunan id. dialarının gerçeklerin ne kadar dışın- da olduğunu anlatabilmek için, Birleş miş Milletlerdeki temsilcimizin yarım saati aşkın bir süre Devetler Hukuku dersi vermesi gerekmiştir. Geçen Cuma günü Güvenlik Kon- seyi açılınca, Konsey toplantılarına bu ay başkalık eden Sovyet temsilcisi Morozof ilk sözü yunan temsilcisi Bit- siosa vermiştir. Bitsios, bütün akılları durduracak bir soğukkanlılıkla, söze hükümetinin devamlı obarış taraflısı olduğunu söylemekle başlamış, buna karşılık Türk hükümetinin (o Kıbrısa ve Yunanistana saldırıya hazırlandı, ğını ileri sürmü üştür. Buna ek olarak, Bitsiosa göre, Türkiyenin amaçların- dan bir tanesi de İstanbuldaki rum a- zınlığı ortadan kaldırmaktır, Türk hükümeti, 1930 türk-yunan ikâmet ve ticaret sözleşmesini tek taraflı olarak yürürlükten kaldırmakla, bu amacı .gütmektedir. Eğer Konsey derhal ha. rekete geçip Türkiyenin bu davranışı- nı takbih etmezse, önümüzdeki gün- lerde binlerce zavallı orum yerinden yurdundan edilecek, haksızlığa uğra- yacaktır, Bitsiostan sonra söz alan türk tem. silcisi Orhan Eralp, bu ipe sapa gel- mez iddialara cevap yermeden önce Konseyin dikkatini başka bir noktaya çekmiştir : Barışçı olduğunu söyleye Yunan hükümeti savaş hazırlıkları i çindedir. 1930 türk-yunan ikâmet ve ticaret sözleşmesi, bu sözleşmede mev cut bir madde gereğince, altı ay ön ceden bildirilmek şartıyla taraflardan birince yürürlükten kaldırılabilir. Bun AKİS/LI