18 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

18 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

ve aydın budist din adamlarının, hal- kın günlük hayatında oynadıkları ö. nemli role rağmen, politik hayatta şim diye kadar yer alamamalarıdır, Bun lar, kurdukları çeşitli gizli veya açık cemiyetler vasıtasıya, idare üzerinde devamlı baskı yapmaktadırlar. Bu ay- ein din adamlarının Vietnamda su- baylar kadar, hatta onlardan daha önemli olduklarını belki Khanh bil. mettedir, fakat Amerika hâlâ bunun farkına varmış değildir. Bunun için- dir ki, Vietnamın durumunu yalnızca askeri düşüncelerle düzeltmeye çalış- tıkça, daha derinlere sürüklenecektir. Uzak Doğu Malezyanın çilesi Gün geçmiyor ki, o kuruluşlarından bu yana açlık ve geriliği yeneme- yen genç Asya ülkeleri, bir avuç top- rak yüzünden birbirleriyle çatışmasın lar. Gerçekten, Hindistanla Pakistan arasında yıllaryılıdır sürüp giden Keş mir anlaşmazlığı odaha çözülmeden, şimdi de Uzak Doğuda, bir Endonez- ya- Malezya geçimsizliği belirmiş bu- lunmaktadır. Görünüşte bu anlaşmaz, lık Endonezyanın Kuzey Borneo üze- rindeki isteklerinden doğmuşa ben- zemektedir ama, aslında. Başkan Su- karnonun daha uzun süreli emelle. rini ortaya koymak bakımından bir toprak anlaşmazlığından da daha ge. niş bir nitelik taşımaktadır. Bilindiği gibi Başkan o Sukarno, duğ ğını İlân etmişti. olarak, Endonezya geride (o bıraktığımız o haftalar içinde Malezyaya karşı filli harekete geçmiş bulunmaktadır, Sukarno zaten şim- diye kadar da boş durmamış ve ken- di adalarında yetiştirdiği (o çetecileri çoktan Kuzey Borneoya (o sokmuştu. Fakat şimdi işi daha da öteye götür- müş ve çetecileri Malaya yarımadası, nın göbeğine, Johore kesimine yolla- yacak kadar ileri gitmiştir. Hattı En- donezyanın teşvikiyle Singapurda da Sukarno Çileli baş karışıldıklar çıkmış, ölenlerin sayısı 10'ları aşmıştır. Eğer Uzak Doğuda beliren bu ye- ni anlaşmazlık yalnız Endonezya ile Malezya arasında kalsaydı, belki bu kadar dikkati çekmezdi. Fakat araya İngiltere ve Komünist Çin de girince, işin rengi birden değişiverdi. Sukarno nun, Malezyanın bir ingiliz kuklası olduğu yolundaki iddiada bir gerçek payı yok değildir, İngiltere bu devleti, Singapuru Komünist Çine kaptırma, mak için kurduğunu kimseden gizle- .DÜNYADA OLUP BİTENLER memektedir..Hattâ, bir saldırı karşı sında yardımına koşacağına dair Ma lezyaya bir de garanti vermiş, buna karşılık Singapurda bir üs bulundur mak hakkını koparmıştır,. Şimdi bu garanti sözleşmesi gereğince, eğer Endonezya Malezyaya karşı giriştiği hareketlere bir son vermeyecek olu sa, İngiltere Malezyanın o yardımı" koşmak zorundadır. Sukarno - Pekin yakınlaşması Duna karşılık, Komünist Çin de, Ma lezyaya karşı açtığı okampanyada Sukamonun yanında yer almıştır. Oy sa, bundan birkaç yıl öncesine kada: Sukarnonun Pekinle arası hiç de iyi değildi. Pekin, Endonezya Devlet Ba kanının ülkesindeki komünistlere kar şı açtığı amansız savaşı hiç iyi karşı lamıyor, hattâ bu yüzden, Endonezya ya yardım yaptığı için Sovyetler Bir ligini kınıyordu. Fakat Malezya.En donezya anlaşmazlığının kendine yen imkânlar açtığını görünce, tutumu- nu değiştirip (oObütün ağırlığıyla Su karmoyu desteklemeye başlamıştır. Komünist Çinin şimdiki durumda bütün amacı, Malezyadaki ingiliz nü fuzunun kırılmasıdır. Başkan Sukor na da, kararlı tutumu ve korkusuz davranışlarıyla, obu İşte Pekine yar- dım edecek en uygun insan olarak gö rünmektedir. Fakat Sukarnonun ne- dense bilmezlikten geldiği bir gerçek : Eğer Malezyadaki ingiliz nü- fuzu kırılacak ve federasyon parçala- nacak olursa, bunun mirası kendisine: kalacak değildir, Malezya nüfusunun yüzde 37'si çinlidir, Singapurda İse bu oran yüzde 75'i bulmaktadır, Komü. nist Çin, ergeç, bu topraklar üzerin- de de hak iddia edecektir.