18 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

18 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER, tahriften ve Türkiye aleyhine propa- gandadan kaçınmamaktadır. Hesaplar muhtelif Büyük palavralar ve o gürültülerle Cumhurbaşkanlığına adaylığını koyduğu sırada paniğe uğrayıp sena- törlüğü falan bir yana bırakarak is- viçreye doğru tabanları yağlıyan Baş- gil, kendine ümit bağlıyanları bu defa da yeni bir hüsrana uğratmıyacak mı. dur?. Bu sorunun cevabını, sağın en sa- ğı propagandacılar dışında hiç bir AP 'li kesin olarak verememektedir. İstanbul (OCumhuriyet ( Savcılığında, Başgil hakkında, tevkifi (gerektirecek suçlardan düzenlenmiş bir kaç dosya bulunduğu bilinmektedir. Kurnaz pro- fesörün İsviçredeki ikametinin uzayış sebebi budur, Başgilin Genel Başkan olmak için dahi, tevkif edilmek ris- kini göze alarak Türkiyeye gelmeye- ceğini düşünenler (çoğunluktadır. Zaten Başgil bu husustaki tereddü dünü, İsviçredeki göl kıyısından yaz- dığı mektuplarla açığa vurmuş bu- lunmaktadır. Türkiyedeki bir o profe- sör arkadaşına bir mektubunda "Tür- kiyeye gelirsem tevkif edilir miyim?" aldığı bilinmektedir. kulislerde dolaşan söylentiye göre Baş gil taraftarlarından Tahsin i ayın evindeki çekmecede saklı nan, İsviçre damgalı iki (mektupta, Başgilin Büyük Kongreye o gelmeden Genel Başkan seçilmek Oo niyetinden dem vurulmaktadır. Halbuki AP Ge- nel Başkanlığının tevkifi önleyici bir hassası yoktur, Başgilin bir araya konulsa İlginç bir çelişme koleksiyonu meydana ge- tirecek mektuplarından birinde de - İsviçreye İlk gittiği sıralarda . bu gün şakşakçılığını yapan üç kişiden şöyle bahsettiği söylenmektedir : "Ben, 1961 de seçildikten sonra bir meczupla, İki çocuğun kurbanı oldum mlara göre bu ei upta "mec- zup" diye adlandırılan kimse Tahsin Demiray, "iki çocuk" ise (Evliyaoğlu ve Tezkandır... Ümmetçi ve hilafetçi ve de sos- yal adaletçi, aynı zamanda milliyetçi Teşkilâtı Esasiyeci - Anayasa kelime- sini sevmez - profesör mektuplarını sadece tezvirat İçin kullanmamakta. dır Balmumcuda beraber yattığı kro- mit sanıklarından AP senatörü Mus- tafa Deliveliye yazdığı namede od adaylığını koyduğunu bildirmiş ve yar dım istemiştir, Başgil Genel Başkan olmayı çok istemekte, fakat oTürkiyeye gelmek AKİS/16 konusunda yan çizmekte, sağın en sağı şakşakçıları ise onu Büyük Kong reden önce memlekete gelmeye İkna etmek için bütün belagatlerini (okul- lanmaktadırlar, o Türkiyeye Genel Başkan olarak dönmeği daha "sıhhi" bulan Başgilin bu mülahazasına karşı Türkiyedeki taraftarları şu o hesabı yapmaktadırlar - "Eğer Başgil Büyük (Kongreden önce Türkiyeye gelir ve tevkif edilir- se, bu kongre delegeleri üzerinde bü. yük propaganda olacak ve Genel Baş- kanlığa kolayca, bizi de Genel İdare Kuruluna sürükliyerek, Oo seçilecektir 'Genel Başkan seçilmiş bir kimseyi de hapiste tutmak pek kolay değil- dir!." Ali Fuat Başgil Uzak diyarların türkücüsü Kapağı politikaya atarak kanun- dan kaçanların günbegün artması yü- zünden boyuna ipa ali türk ada. leti, İsmi "adalet" olan partinin bazı mensupları tarafından ancak bu ka- dar önemsenımektedir. Biraz o fazlaca tehlikeli olan bu hesabın en ufak nok- tada aksamasının gerek Başgilin, ge- rek taraftarlarının ve gerekse türk de- mokrasisinin başına ne gibi badireler açabileceği (oOkolayca (görülebilmekte, dir. Eskilerin durumu Başgilin oadaylığını koyması olayı, dalgalanmağa her an hazır olan ana muhalefet partisinde yeni fırtı- nalar yaratmaya kâfi gelmiştir. Şim- di AP 'de başkanlık mücadelesi Baş- gilin adaylığı ile ortaya çıkan yeni şartlar İçinde gelişmektedir. £ Bulvar Palas toplantısının sonunda etrafında oldukça kalabalık bir grup bulan An- burun, ifratçıların ve eski Köylü Par. tililerin li. terkettiklerini gör- mekle ü urunu, son du- ruma göre, bazı EMİNSU asıllı AP lilerle, Bilgice karşı "mutediller" adıy la mücadele eden, bazen de kendileri- "Eski demokratlar" adını o takan grup desteklemektedir. Tekin Arıburundan yana bir teh- like görmeyen Saadettin Bilgiç ve ta- kımı ise Başgilin adaylığı ile bir mik- tar telaşa düşmüştür. Üstelik bu olay tam Bilgiçin milyonlarca radyo dinle- yicisi karşısında' kekelediği (o günlere rastgelmiştir. Bilgiç ve takımı (Başgil Türkiyeye gelirse Büyük Kongrede bü yük bir tehlike İle karşılaşacaklarım bilmekte ve ona göre tedbirler almağa uğraşmaktadırlar, Artvinde oyenile- nen senato seçimi ile uğraşmakta bu- lunan Saadettin Bilgiç, hangi Genel Başkan adayı ile kongreye gidecekle, rini soran arkadaşlarına bugün için bunun önemli olmadığını söylemekte, esas hedef olarak 11 kongrelerinin ge- ri kalan kısmım kazanmayı ogöster- mektedir. Bilgiç ve takımı, "Adayımız Demirel mi olsun, yoksa Bilgiç mi?" meselesini karara bağlamayı omüm- kün olduğu kadar geç bir tarihe bı- rakmayı daha faydalı kabul etmekte, dir. Bu üç klik ve bazı hayalperest a- daylar - çağlayangil gibi - önümüz- deki günlerde mücadelelerini daha da sertleştireceklerdir. AP kazanı, büyük kongreye doğru, iyiden iyiye kaynama ya başlamıştır, ,. Astarı ve peride bıraktığımız haftanın son Pa zar günü, İstanbuldaki A.P, il mer kezinde Ankaradan gelmiş (merkez yönetim kurulu üyesi ve Kayseri mil- letvekili Vedat Ali Özkan yeni il ida- re kurulunun geçici üyelerini oaçıkla- dığı zaman kendisini dinleyen basın mensuplarında herhangi bir odeğişik- lik olmadığı gibi bu sözler bir tepki de yaratmadı eciler, Özkanın okuduğu Yy ni ve geçici kişilerin adlarını birbiri arkasına not ettiler ve sadece başla- rını sallamakla yetindiler, A,P. Türkiyenin hem ana muhale fet ve hem de gelecekte İktidara tek aday parti olarak kendisini gördüğü için uzun bir süredir önemini İstanbul gibi, nüfusu iki milyona yaklaşık bir şehirde de kabul ettirmeye çalışmak- tadır. Fakat mahalli seçimlerde oço- gunluğu elde ettiği halde 11 başkam