18 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

18 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

SOSYAL HAYAT el sanatlarım tanıtmak için nöbet beklediler. Ayrıca, hem tanınmıyan el Sanatlarını keşfetmek, tanıtmak veya -mevcut sanatları günün ihtiyaçlarına ve zevkine daha uygun bir şekilde ge- liştirmek, hem de sanatçılara yeni fi- kirler, yeni modeller götürmek için yurt gezilerine çıktılar. Böylece, ye- nilikler toplanacak ve yılbaşına oka- dar mağaza en zengin çeşitlerle dola- caktır. Bu Nisan başında Floransada, mil letlerarası bir el ve halk sanatları sergisine katılan Türk El Sanatlarını Tanıtma Derneği gerçekten çok büyük bir başarı, kazandı. İnce gümüş .işle- ri, değişik ve çok güzel İşlenmiş ba- kır işleri, yeni şekilde kullanılan eski işlemeler, sıcak renkli' kilim ve cicim- leri ile Dernek Avrupayı âdeta fet- hetti. İtalya Milli Eğitim Bakanı, ser giyi takdim eden Dernek üyesi Sevim Payzına: — Lütfen, bu güzel şeyleri ge- lecek yıl da burada görelim. Bunlar fevkalâde şeyler" demek zorunda kal- dı. Dışişleri Bakanlığı Kültür Büro- sunun teşebbüsüyle (o katıldığımız bu milletlerarası sergide Türkiye, Fran- sa, Çekoslovakya, 38 millet arasında en güzel sergi mansiyonunu alan dev. letler oldular. Sergiye Ankara ve İs- tanbul Olgunlaşma (Enstitüleri | ile Türk El Sanatlarını Tanıtana Der- neği katılmıştı. Sergi bundan sonra Roma basın Bürosunda ve Viyanada tekrar açıldı, Avrupada birçok sanat dergilerinin, hayranlıklarını o belirt- melerine vesile oldu. Bu arada, meş- hur'kadın dergisi Marie.Claire, man- kenlerini göndererek, türk kıyafetleri, türk ziynet eşyaları ve türk dekoratif malzemesi İle büyük bir röportaj ha- zırladı Türk El Sanatlarını Tanıtma Derneğinin yılardanberi Anadoludan titizlikle topladığı ince gümüş işleri, modernleştirilmiş veya olduğu (gibi kullanılmış gümüş kolyeler (o özellikle çok büyük bir rağbet gördü. Demeğin kuruluşa ve amacı 1953 yılında Ankarada kurulan Der- macı, el sanatlarımızı ge- yurt eğ liştirmek, onları yurt içinde ve dışında tanıtarak, aynı zamanda el sanatçılarına ve ev kadınlarına bir faaliyet ve kazanç sahası (açmaktır. Derneğin İzmir caddesindeki (o loka- linde bakır, gümüş, nakış, kilim, tah. ta, dokuma ve diğer el sanatları de- vamlı surette teşhir edilmekte ve her türlü satışı karşılıyacak bollukta mev cut bulundurulmaktadır. Bununla il- gili olarak bir üye, AKİS muhabirine şöyle dedi :. " — Avrupa sergilerinde (o büyük başarı kazandık ve çok sipariş aldık. Özellikle 'Fatamanın Eli" kolyesi İtal- yayı âdeta fethetti. Ama satış yapma imkânından mahrumduk. Ancak sipa- riş alabildik. Bunun da, memlekete dönünce, bir takım mahzurları o ile karşılaştık. o Eğer seneye aynı şekil- de sergi yapılacaksa, satış için de mu- hakkak, gerekli bütün imkânları kul- lanmak lâzımdır. Çünkü el sanatını göstermek yetmez, onu muhakkak sat- mak, hatırlanacak şekilde bütün dün- yaya yaymak lâzımdır." Türk El Sanatlarını Tanıtma Der- neğinin en son ve çok tutunan bir ye- niliği, kilim ve dokuma parçalarından, deri ile karıştırılarak yapılan çantalar- dır. Bakır üzerine emaye iğneler, broş- lar hem ucuz, hem çekici hediyelik- lerdir. Yılbaşı hediyelikleri için Der- nek bol bol anahtarlık hazırlamıştır, Balık burcu anahtarlığı, üstü savatlı minimini bir eski zaman mühürü ile yapılmış anahtarlık ve daha birçok çeşitleri göze çarpmaktadır. Bir genç kızın müzelerden model alarak hazır- ladığı topraktan vazo ve şarap, bar- dakları gerçekten çok ilginçtir. Türk El Sanatlarım Tanıtma Der neği, Yavrucak köyünden, sicimden ya- pılmış, içi plâstik kaplı, çok şık pazar çantaları ve Nallıhan civarından da beze yapılmış çok şık amerikan ser- visleri toplıyarak bunları satışa arzet. miştir. Eski türk motiflerinin, bazen modemnleştirilerek, camlatılıp duvara asılması, çok eğişik bir dekorasyon Siyah bir cami silületi de göz alıcı olmuştur. Dernek, bütün bu malzeme ve motif- leri ev dekorasyonunda, çeşitli (o yer- lerde kullanmaktadır. Birçok cicim ve dokumalıklar döşemelik kumaş olarak kullanılmaktadır. Kilim, modern deko- rasyonun artık sakınılmaz bir parçası haline gelmiştir. Dernek, bütün eski- likleri değerlendirirken, arap harfleriy le de mücadele etmekte ve sanatın. âdi piyasa mallarında görüldüğü gibi, istismara gidilerek, kötü şekilde geliş, mesine engel olmaktadır.