18 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

18 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

SOSYAL HAYAT Moda Süslenmeden "kadın" olmak Chanel, spor kıyafetleri kadınvâri ya- pan ve kadına "rahat-ve pratik" bir kıyafet içinde, gık, güzel ve yumu- şak olmasını öğreten meşhur bir İran sız kadınıdır, Parisin en büyük terzi- hanelerinden birine sahiptir ve bugün yetmişini geçmiş olduğu halde, şıklığı üzünden, sokakta herkesin durup, kendisini hayranlıkla süzmesine alış- mıştır. Chanel, özellikle kadınvâri, fakat çok kolay giyimli tayyörleri ve parde- su takımları ile şöhret yapmıştır. Bu yıl, çok sporlaşan, kemerler, düğme- ler ve kuplarla ağırlaşan yeni tayyör modasının Chanel'in kısa ceketli, aıtik- tetik tayyörlerinin pabucunu Odama atıp atamıyacağı merak edilmekteydi. İlk işaretlere göre, yeni hat, Chanel'e tesir edememiştir. O, defilesini seyre- den hayranlarına, herzamandan daha pratik, fakat kadınvâri, herzamandan daha zarif, fakat atik-tetik, kolye ve iğnelerle, sutaşlarla (o zenginleştirilmiş, ama ağırlaşmamış tayyörlerini (o teşhir etmiş, bunlar üzerinde büyük değişik- likler - yapmamıştır. Chanel'in, iç açıcı renkli ekoseler- den yapılmış yarı spor, yan abiye tay yörleri her zamanki gibi "şık kadın" in can kurtaranı olacaktır. Pembe ve ye- şil ekoseli bir yumuşak tayyörün ce- keti Önden açık olup, içinden pembe bir bluz görünmekte ve ceket yalnız yaka altında bir iğne ile birleştirilmek te, kollardan da pembe bluzun şetleri görülmektedir. Tayyör (o ceketi kısaca, etek ise düz hatlı, fakat dikil- miş pillerle zenginleştirilmiştir. o Son- bahar renklerini canlandıran bir eko- se tayyörün ise yakasız bluzu ceketin astan ile eştir ve açık bej rengi şan- tugdan yapılmıştır, uzunca bir kolye bu bluzu giydirmiştir. Gece tayyörleri ve paltolar Chanel'in meşhur lâme iplikli tweed' den gece tayyörleri de aynı şekilde sade biçimlidir, çok şık, uzun, zincirli taş kolyelerle süslenmiştir. 1965 modasının en çok tutunacak tayyörleri, Chanel'e göre, siyah kadi- fe yakalı, beyaz-siyah ekose tayyörler olacaktır. Kol ve yan cep kapakları da siyah kadife ile süslü olan bu tayyörle- rin siyah kadifeden düğmeleri ve düz hatlı, portföy biçimi etekleri vardır Bluz çok sade ve düz beyazdır. Gine Chanel'in, kürk yakası ceket boyunca inen, düz etekli, kısa ceketli siyah-beyaz tweed tayyörü de defilede çok alkışlanmıştır. Chanel, bütün mankenlerine ku- lağa yapışık küpeler taktırmıştır. Özel likle kulağa yapışık beyaz inci düğme- ler gine çok modadır. Chanel paltoları, vücuda yakın bi- çilmiş, düğmeli, dümdüz paltolardır. Hepsinin, boynu örten kalkık kürk ya- kalan, kürkten şapkaları vardır. Kürk Değişmeyen Cnanel Yılın modası taklidi püskül kumaş yakalar da çok- tur ve eski zamanı hatırlatmaktadır. Kurultaylar CHP Kadın Kolları Bu yaz tatil yapamıyan bir kadın teşekkülü, CHP. Kadın Kolları ol du. 40 ilde ve bu illere bağlı il- çelerde faaliyette bulunan CHP Ka- dın Kollan, 13 Ekimde, CHP büyük Kurultayından birkaç gün önce ya- pacağı Il. Kadın Kurultayı için ha- zırlanmakta ve kurultaylar ( birbirini izlemektedir. CHP Kadın Kolları, üzerine pek çok şimşek çeken bir teşekküldür. Ge- çen yıl hazırlanan Siyasi Partiler Ka- nun Tasarısında, siyasi partiler için- de kadın kollarına yer (o verilmemesi tezi bir ara yer almış, Ahmet Tahta- kılıç gibi bazı milletvekilleri Mecliste, kadın kollan aleyhinde şiddetli (o ko- nuşmalar yapmışlardı. Kadın kollan üzerine yağdırılan şimşekler (o başlıca Uç değişik yönden gelmektedir: - Di- ger siyasi partiler, daha çok Atatürk ilkelerinin koruyucusu olarak (destek gören CHP Kadın Kollarının karşı- sında mukabil bir kadın kolu okura- mamakta ve bundan ötürü kadın kol larınâ karşı şiddetli bir tepki ogöster- mektedirler. Bu yönden hareket eden- ler için kadın kollan lüzumsuzdur ve hattâ, Ahmet Tahtakılıçın İfade ettiği gibi, "harem-selâmlık zihniyetini can- landırmakta ve Atatürk ilkelerine kar- şı koymaktadır." Diğer iki menfi ce- reyan, bizzat CHP içinden gelmekte- dir. Bunlardan biri, Tahtakılıç naza- riyesinin aksine, memleketimizde ka- dınların ortaya çıkıp siyasetle meşgul olmalarının çok İleri bir hareket oldu- gu, erkeklere oy kaybettirdiği inancı- na dayanmakta; diğeri ise, kadınların rekabetini itme kaygusundan doğmak- tadır Kadın kollarının lüzumu Merkez Yönetim Ku- rulu, geçen yıldan beri, bu menfi cereyanlarla savaşmış ve (o yayınladığı bildiride, kadın kollarının birçok mem lekette mevcut olduğunu, ingilterede Muhafazakâr Partinin kadın, gençlik, işçi kollan ile muhtelif zümrelerin menfaatlerini temsil eden kollan bu- lunduğunu hatırlatmış, CHP, Merkez Yönetim Kurulu üyesi Zarife Koçak, Kadın Kollan Başkanı avukat Melâ- hat Akan ve Merkez Yönetim Kuru- lu üyesi Doçent Dr. Nermin Abadan bu konuda demeçler vermiş ve yazılar yazmışlardır. CHP "Il kadınlar Ankara da böyle aydınlatıcı bir mücadeleyi yü rütürlerken, Anadolu ve Trakyanın bir çok İlçelerine kol kurmağa giden Il teşkilâtlarına mensup birçok (üyeler, bazen büyük bir engelle. bazen tas ve sopa ile karşılanıyor, fakat bir defa kolları kurduktan sonra aynı İlçede sevgi ve saygı İle karşılandıklarını mü sahede ediyorlardı. Anadoluda bir || kadın kolu üyesi şöyle dedi : «— Eskiden biz, parti binasının ö- nünden geçemezdik. Çünkü parti bi-