18 Eylül 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

18 Eylül 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Satırın buna karşı tepkisi biraz fazla oldu ve : — Böyle bir durumda çalışamam, istifa ediyorum!" diyerek toplantı sa- lonunu terketti. Eminağaoğlu da, grup yöneticileri de şaşırmışlardı. o Anlat, nak istedikleri tamamen yanlış anla- tılmış ve detenilmiyen bir sonuca var- mıştı. Derhal Satırın arkasından ko- fuldu. Eminağaoğlunun, kulisteki ten- kit havasım tasvir için bir misâl ver. mek gayreti İle böyle hareket zah edildi. Verdiği misâl yanlış an- laşıldığı için Üzülen Eminağaoğlu da özünü tavzih etti. Satır İkna edildik- ten sonra toplantı sona erdi. eo Ancak Enönünün tepkisi memnuniyet uyan- lırmıştı. Başbakan, kn m özle hakkındaki fikri Sert, fakat ii eki zehirli hayal naklettiği için faydalı" diye a- çıkladı. ve çaresi "CHP Grupunun, biraz tuhafça başlı yan bu yöndeki teşebbüsü, yanlış anlama İhtimalinin ortadan kalkması de rayına girdi. Aslında Grup ile Hü- kümet arasındaki münasebetler okoa- lisyon devrelerine göre çok daha iyi bir durumdadır, O devrelerde Başba- kan yardımcısı Feyzioğlunun çalışma teklinden ileri gelen oGrup-Hükümet kopukluğu ove ayrılığı bugün yerini, çok daha sıkı münasebetlere terket miş bulunmaktadır. Şimdi Grup ile Hükümet arasında, daha çok yapıcı ve tamir amacı gü- len münasebetler ve kuvvetli bir an- layış havası vardır. etin bazı üyeleri hakkında a isteksizlik bu suretle (o Başba- kana ve yardımcısına duyurulduktan sonra bu yöndeki çalışmalar devam et- miştir. Orup Başkan Vekilleri zaman zaman İnönü ve Satır ile yaptıkları ta muşlardır. İnönü bu çeşit görüşmeler- de daha çok dinlemek ve : <— Sizin fikriniz nedir?" sorusu ile (görüşleri tesbit etmek yolunu ter- cih oetmektedir. Bu soruya verilen ce- Feyzioğlu ve arkadaşlarının Hü. kümet, kuwetlendirmek için "tabanda değişiklik yapmak" şeklindeki (o görüş- uymamakta ve daha çok şu ana fikir zerine birleşmektedir: "Mev- cut Hüküm kuvvetlendirmek... B ime kuruluşu sırasında Feyzioğlu (Oove arkadaşlarının (ortaya attığı "AP ile olmalı" fikrinin (oyarat- tuğı (o karışıklık sebebiyle kadro o bakı- mından bazı (o hatalarla (doğmuştur. hükümetin kuruluşunda ( Feyzioğlu. nun yaydığı "Aksi takdirde azınlık AKİS/14 Kemal Satır Paçalar sıvanıyor Hükümeti olur ve bir şey yapılamaz, propagandası, bazı CHP 'İllerin © çe- kingen davranmalarına ve her bakan- lığa o İş için en kuvvetli kimsenin ge- tirilememeğine sebep olmuştur. Umu- mi arzu bu durumun tashihidir. Taze hava Geçen haftanın sonunda Cuma günü . öğleden sonra CHP Grup Yönetim Kurullarının yaptıkları ortak toplan, tıda, bu meseleler enine boyuna gö- rüşülmüştür. Kurultay öncesinde ve Meclisin yeni devresinin eşiğinde Grup ve Hükümet olarak yapılması gerekli işler tesbit edilmiş, bunların düzen, lenmesi için tedbirler düşünülmüştür. Başlıca İki konunun' - Kıbrıs hâdisesi vahim bir hal alırsa Meclisi ve Grubu toplantıya çağırmak ve Hükümeti Kuv vetlendirmek, çalışmalarına yardımcı olmak - görüşüldüğü bu toplantı so. nunda Başbakan İnönü İle İstişare e- dilmesi kararlaştırılmış ve ertesi gün saat 11 'de Grup Başkan Vekilleri İnö- nü tarafından kabul edilmişlerdir. Zihni Betil, Mehmet Hazer, Ke- mali Beyazıt ve Fethi Çelikbaş Başba- kan ile ve daha sonra çağırılan Baş- bakan Yardımcısı Kemal Satırla bu meseleleri enine boyuna görüşmüşler- dir. Hükümetin kuvvetlendirilmesi cüm lesinden alınacak tedbirler, Grup Baş kan vekillerince, reform kanunlarının Meclis açılmadan önce (o Hükümetçe Meclise sevki ve Hükümet kadrosunun gerekli şekilde tashihi istikametlerin- de teklif edilmiştir. Hükümet kadrosunun tashihi me- selesinde bu görüşmede isimler üzerin- de pek durulmamış, - fakat prensipler ortaya konulmuştur. Başbakan İnönü bu konuşmada da Grup Başkan vekillerinin düşündükleri çareleri dikkatle ve önem vererek din- lemekle yetinmiş, tavrı ile onlara hak verdiğini göstermiştir. Yıprananlar "Başbakan İnönü, hangi (o Bakanları hakkında hangi şikâyetlerin yapıl dığını ve bunların hangilerinin haklı, hangilerinin haksız olduğunu iyice bil mektedir. Haklarında şiddetli şikâyet ve tenkit yapılan bakanların o sayısı yediye-sekize varmakla beraber, Ku. rultay ârefesinde yapılacak ve bir elin parmaklarını geçmeyecek oranda de- gişikliğin ihtiyacı karşılayacağı (o dü- şünülmektedir. Bu tenkit ve şikâyetlerde bir nu- maralı hedef olmak şerefini çeşitli is. tikametlerdeki şöhreti oayyuka çıkan Ulaştırma Bakanı Ferit (o Alpiskender kimselere bırakmamaktadır. Zaten Alp iskender hakkındaki iddialar kabine- nin diğer Bakanlarına (o yöneltilenlere hiç bir şekilde benzememektedir. Ferit Alpiskenderden sonra umumi şikâyet konusu elan Bakanlar Oİmâr ve İskân Bakanı Celâleddin Üzer ile Tekelin meşhur Bakanı Mehmet Yü- celerdir. Milli Eğitim Bakanı İbrahim öktem de kendisinden en ziyade şikâ- yet yollu bahsettiren Bakan Oo olarak ismi geçenlerdendir. Fenni İslimyeli- nin de ,Iyi niyetine rağmen karışık ve bulanık Ticaret Bakanlığında bir ba. şarı e çok söylenmektedir. Ger H.P. Grupunda kendile- rinden memnun olunan değil de olun mayan Bakanlar ekseriyettedir ve bir kaç kişinin dışındaki Bakanlar herkes "Ondan da Bakan olur muy- muş?" diye dudak bükmektedir ama bu sözden sonra sessiz söylenilen cümle "Ben varken..." dir. Münakaşa edilmeyen Bakanlar meselâ | İlhami Sancardır, meselâ Ferit Melendir. Ten kit oklarını en ziyade çekenleri | İse gençler teşkil etmektedir. Bunun bir önemli sebebi o vardır. Oturmuş parlamenter rejimlerde Ba- kanlar kabiliyetlerini ve Oo vasıflarını göstermiş, meşhur tâbirle "ministrab le—hakan olabilir" payesine erişmiş, bunu herkese kabul ettirmiş kimse- ler arasından seçilmektedir. Bizde bu sınıf adam yoktur, O kadar yoktur ki Feyzioğlu gibi bir kimse bile İnönüye Bakan diye meselâ bir Çoşkun Kırca, yi tavsiye edebilmektedir ! Bugünkü Kabineye giren genç Bakanlar da bir