4 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

4 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER celer için hep aynı sora sorulmaktadır: "— Şimdiye kadar ne yaptı? Bun- dan sonra ne yapabilir?" Cevap hemen hemen hiç değinme- mektedir: "— Rutinin dışına çıkamadı. Gerçi bu dört Bakanın icraatında gözle görülür, elle tutulur bir aksak- lık yoktur ve bu yüzden gensoru veya genel görüşme müesseselerine müraca- at edilmemektedir. Ama, şikâyet edi- değil, bir varlık gösterilemediğidir. Bu silik çalışma metodu ve temposu Hükümetin tümü- nü yıpratmakta, Hükümet hakkında genel görüşme önergelerinin verilmesi- ne sebep olmaktadır. Bunlardan en önemlisini Rüştü Ö- zalın vermiş olduğu önerge teşkil et- mektedir. Bundan bir süre önce, yaz başlarında da Hükümetin icraatları ile ilgili bir önerge vermiş olan Özal - Ö- zal o zaman genel görüşme veya genso- ru gibi bir talepte bulunmamış, sade- ce aksak bulduğu tarafları aksettire- rek, bunlar için tedbir alınmasını iste- mişti-, genel görüşme talebine mes- net olarak, Hükümet üyeleri arasında anlaşmazlıklar olduğu yolundaki ha- berleri ve Cumhurbaşkanı oGürselin, Sunayın mektubu üzerine vermiş oldu- ğu "Bu mektup çok şeyi önledi" şek lindeki demecini göstermektedir. İlyas Kılıcın Hükümet için genel görüşme talebi de hemen hemen aynı temel ü- zerine kurulmuştur. Bu bakımdan iki önergenin birleştirilmesi mümkündür. Kılıcın Yolaç ve Alpiskender hakkın- daki sözlü sorularında ise bir bilet me- selesinden Danıştayda dâvâlı sandal- yesinde oturan, vergi kaçakçılığından sanık bir Bakandan karışık hesaplı bir telekominikasyon ihalesinden bahse- dilmektedir. Genel görüşme önergelerinin en ilgi çekicisi ise Fethi Celikbaş tarafından verilmiş olanıdır. İhracat politikası gi- bi fazla cazip bir konunun işlendiği bu önergenin asıl önemli yönü, bir Grup Başkan Vekili tarafından yerilmiş ol- masıdır. Zira Grup Başkan Vekillerinin başlıca özelliği, Grupun temayüllerini aksettirmeğidir. Fahir Giritlioğlunun önergesi, Su- nayın mektubunda söz konusu edilen olaylarla ilglidir ve Perşembe gününün en önemli olayını bu önergenin Çum- ralı ile ilgili kısmının oylanması teşkil edecektir. Bu oylama, Gruplarda, Çumralının düşmesi halinde, bunu Hükümette di- ger değişikliklerin takip edeceği şek- linde tefsir edilmektedir. Bunun ,yolu da, verilecek gensoru önergeleri olacak- tır. Ancak haftanın ortalarında kulak- tan kulağa dolaşan bir fisıltıya göre, Başbakan Yardımcısı Kemal Satır kür süye gelerek, bütün soruların ve genel görüşme taleplerinin o birleştirilmesini isteyecek ve bunların cevaplandırılma- sı için mühlet talep edecektir. Bu müh let için limit CHP çevrelerine göre Hu zur Komisyonunun çalışmalarının ta- mamlanmasıdır. Bu süre sonunda, sa- yısı bilinmemekle beraber, o herhalde Hükümet içinde bazı Bakanlar değişe- cektir. Nitekim haftanın başlarında kendisiyle konuşan bir AKİS'çiye, bir Grup yöneticisi: "— Bakanlıklarda yapılacak deği- şiklikler pek uzak değil. Sadece Huzur Komisyonunun çalışmalarını tamamla maşım beklemek kafi" dedi. (AKİS—1363) AKİS, 4 ARALIK 1964