4 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

4 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

TİYATRO Ankara İkinci turda değişiklik Devlet Tiyatrosunun ikinci tur o- yunları arasında, İzmirde provaya konulduğunu geçen hafta bildirdiği- miz, Cevat Fehmi Başkutun "Buzlar Çözülmeden" adlı oyunu, bir kadro im kansızlığı yüzünden, geçici bir (süre için provadan kaldırılmış, yerine Me- lih Cevdet Andayın o "İçerde" adlı yeni oyunu konulmuştur. Bilindiği gibi, Melih Cevdet Anda- yın yeni oyunu İstanbul Şehir Tiyat- rosu tarafından da repertuvara alın- mış ve bugünlerde Kadıköy bölümün- de, "İçerdekiler" adıyla, temsil edil- meğe başlanmıştır. Melih Cevdet Andayın yeni oyunu- nu Devlet Tiyatrosunda Nihat Akçan sahneye koyacaktır. Oyunun üç kişi- den ibaret rollerini de Ahmet Evintan (Komiser), Yalın Tolga (Tutuklu) ve Yıldız Aslan (Kız) oynıyacaklardır. Öte yandan Cevat Fehmi Başkutun "Buzlar Çözülmeden" adlı yeni kome disi üçüncü tur oyunlar araşma alın- mış ve ikinci tur oyunlar başladıktan sonraya, Küçük Tiyatroda oynanmak üzere, provaya konulması kararlaştı- rılmıştır. Yeni Sahnede Dürrenmatt Yeni Sahnede şimdi oynanmakta o- lan Yıldırım Keskinin o"Soruştur- ma"sı başarıyla devam etmektedir. Ama yılbaşında yerini, oAnkaralıların geçen mevsim "Fizikçiler" adlı oyunuy la tanımış oldukları İsviçreli yazar Fri edrich Dürrenmatt'ın "Yaşlı Hanı- nım Ziyareti" adlı oyunu alacaktır. Zahide Gökberkin dilimize çevirdi- &i eser, birkaç mevsim önce, İstanbul Şehir Tiyatrosunda oynanmış ve gerek sahneye koyuş, gerek oyun bakımla- rından pek isabetli bir yorumla ele a- lınâmadığından, geniş bir ilgi göreme misti. Devlet Tiyatrosunun, oldukça kalabalık kişili bu oyunun Ankarada lâyık olduğu özenle sahneye konulup oynanması için, gerek reji, gerek de- kor ve kostüm, gerekse rol dağıtımı ba kanından en elverişli şartları sağlıya cağı anlaşılmaktadır. AKİS, 4 ARALIK 1964 Oyun : "Poker Partisi" Yazan: Hugh Leonard Çeviren : Hasan Levendoğlu Tiyatro : Meydan Sahnesi Sahneye kovan : Dekor - Kostüm :Aygen Törüner Konu : James Joyce'un romanlarından yaptığı tiyatro adaptasyonları -ve tiyatro eleştirmeleri- ile tanınan irlandalı yazar, bir poker masası etrafında topladığı kişilerine, yakın geçmişe ait bir olay üzerinde bir çeşit vicdan mu- hasebesi, daha doğrusu bir soruşturma yaptırıyor. Oyunun yitik kahramanı Billy, akıl hastahanesinde bir yıl kaldıktan sonra, annesinin evine dönmüş- tür. Soruşturmayı 7hastahane arkadaşı, 6 garip ve esrarlı Teddynin yar- duruyla- o düzenler, o yürütür. Öğrenmek istediği şudur: Bir yıl önce kim- ler yüzünden aklım kaçırmış, tımarhaneyi boylamıştır? Billy gerçeğe ulaş- mak için geçmişi kurcaladıkça, çevresindeki insanların içyüzü, bencillikleri, çıkarlarına olan düşkünlükleri, bir bir meydana çıkar: annesi sakin, akıllı uslu görünüşü altında ikiyüzlü, katı yüreklidir. Ağabey isi, kendisi hastaha- nedeyken dükkânım satmış âdi bir şarlatandır.' Yengesi, görgüsüz bir buda- ladır, irene ise vaktiyle kendisine ümit vermiş, sonra en yakın arkadaşıyla evlenmiş, güzel, ama bencil bir kadındır. Geriye, sevdiği kızı elinden alan. arkadaşı kalıyor. Yazar, poker partisine gelmİyen o tek davetlinin cesedini finalde divanın altından Billy'ye çıkarttırarak oyunun psikolojik havasını -ve yapısını- bozan bir sürprizle perdeyi kapatıyor. Oynıyanlar : Kartal Tibet (Billy), Mediha Köroğlu (Mrs, Beaves), Esin Afşar (Irene), Yılmaz Gruda (Kevin), Evin Avcı (Fran), Çetin Köroğlu (Tedd Beğendiğim : Gördüğü haksızlıklar, kötülükler sonunda kime inanacağı- nı, neye bağlanacağını şaşırmış olan zavallı Billy'de Kartal Tibetin yumu- şak, rahat, "içyaşama" yönü güçlü, son derece etkili kompozisyonu. Arka- daşı Teddy'ye Çetin Köroğlunun kazandırdığı değişik, renkli ve ifadeli yüz. Karı-koca Kevin'lerde Yılmaz Gruda ile Esin Avcının ustaca çizdikleri, inandırıcı tipler. Çetin Köroğlunun, oyunun psikolojik yönünü iyi yorumla- mış sahne düzeni. Aygen Törünerin havalı dekoru. Hasan Levendoğlunun akıcı çevirisi. Beğenemedigim : Mrs. Beaves'de Mediha Köroğlu ile Irene'de Esin Af- sarın, kişilerinin karakterlerini vuzuhla (belirtmeyen, donuk, "içyaşama" dan yoksun dan an Sahnesinde görmeğe alışmadığımız "ton"da, buruk ve düşündürücü Yönüyle seyirciyi saran, başarılı bir oyun. Naciye FEVZİ Meydan Sahnesinde "Poker Partisi" Biöfleri ortaya dökülüyor.