4 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

4 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER Şimdi gözler gene A.P. dedir. Ama bu sefer, son dört yıl içinde çeşitli de- falarda olduğu gibi bu gözler (o endişe değil ümit izhar etmektedirler, ümit boş çıkarsa milletin hayal sukutu ve tabii A. P. ye karşı hiddeti çok büyük olacaktır. A. P. Savulun, Başbakan geliyor! (Kapaktaki o lider) AP Büyük Kongresi başlıyalı daha bir saat bile olmamıştı. Büyük Si- nemanın Salonu, balkonu, fuayeleri tıklım tıklımdı. Birden salonun sağ ka pısında bir gürültü koptu. "Demirel, Demirel geldi osayhaları oyükseldi ve bütün dikkatler oraya teksif edildi. Salonu dolduran biriden fazla dele- genin şiddetli alkış ve bağırışları o ile karşılanan çıplak o başlı, şişmanca a- kalabalık arasında süratle yürü- meğe başladı. Alkışlara, kollarını ha- vaya kaldırarak, kendine mahsus bir selâm ile karşılık veriyordu. Bu şekil- de salonu ortalamıştı ki, birdenbire, kendisine arkadan yaklaşan bir adama döndüğü ve hamle ettiği görüldü. Bu tam bir öfke reaksiyonu idi. Bütün Balon olayı şaşkınlıkla izlerken, basın mensuplarının bulunduğu yan balkon- da bir kahkaha yükseldi. Eski muha- birlerden biri, bir yandan gülerken, bir yandan da: "— Tecrübesiz politikacı... işin tek niğini bilmiyor. Bacaklarının arasına kafasını sokan delegeyi sarkıntılık ya- pacak sandı. Halbuki Kasım Gülek olsaydı kendini arkaya rahatça bıra- A.P. Kongresinde Bilgiç uyuyor Uyusun da büyüsün ninni kır, biraz sonra da omuzlarda yükse- liverirdi" diye durumu izah ediverdi. Demirel alkışlar arasında ön sırada bir yere ilişti. Şimdi merakla beklenen. ikinci aday Saadettin Bilgiçin salona nasıl gireceği ve nasıl karşılanacağı di. Bilgiç de fazla gecikmedi. Demirelin başından geçen "teknik hata" her- halde rakibine bildirilmiş olacaktı ki, Bilgiç daha salonun kapısında görün- düğünde, bir delege grupu tarafından nuçlandığını söyleyemez. cutlu Genel Başkan adayı, o çelimsiz taşıyıcıların omuzunda kâh sağa, kâh sola düşme tehlikesi atlatarak, öne ve arkaya kaykılarak, bu arada vaziyetten memnun görünmeye ve selâm vermeye alışarak, salonun önüne kadar güçlük le getirilebildi. Oldukça alkış da top- ladı. İlk raund böylece tamamlandıktan sonra, maçın neticesi için tahminler hızlandı. o Çoğunluk, Bilgiçin az bir farkla önde olduğunu, Kongreye ha- kim olabileceğini söylüyordu. Bu tah- minleri bıyık altından gülerek karşı- layan bir gazeteci, Sermet Çağan ise kısa bir süre içinde etrafındakilerin meraklarını harekete geçirmişti. "Pe- ki senin tahminin nedir?" sorusuna, gazeteci, arkadaşının elinden o aldığı kalemle onun kâğıdına şu rakamı ya- zarak cevap verdi: "— 1100..." Oy miktarım ifade ettiği anlaşılan bu rakamın hangi adaya nasip olacağı şeklindeki soruya da yine tek kelime ile cevap verdi: "— Demirele.." O gün, o saatte kimsenin inanma- dığı bu tahminin ne kadar doğru ol- duğu bugün artık anlaşılmıştır ve bu sıhhatli tahminin kaynağı da bilinmek tedir: İzmir caddesinde, Bankan Ote- lin karşısına düşen bir apartmanın en alt katındaki mimari bürosu... Büyük müteahhit Demirelin mima- ri işlerini yürüten bu büro, Kongre a- refesinde tam bir karargâh olarak kul lanılmıştır. Mühendisler, mimarlar, is- tatistikçiler ve politikacılardan mey- dana gelen bir ekip, burada seçim tah- min ve değerlendirmesi yapmıştır. Bu- rada ilmi ve teknik şekilde çalışılmış, delegelerle temas eden Demirelci po- litikacılar buraya muayyen süreler için de uğrayarak bilgi yermişler, bu bil- gi bir değerlendirme masasında ince- lenmiş ve doğruluğu kesinleşince de he sap masasına havale edilmiştir. Bu ca lışmanın sonucu Kongreden bir gün önce hesap masası tarafından oranlar halinde ve kesinlikle alınmıştır. Ga- zetecinin Kongrede arkadaşının not AKİS, 4 ARALIK 1964