4 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

4 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

YAYINLAR SAHTE PEYGAMBER SAİD-İ NURSİ VE (CULUK (Yazan: Dr. Ziya Ersay. Tire Şehir Matbaası 1964, küçük boy 151 sayfa 3 lira. İsteme adresi: Tire Yüksek Tahsil Gençliği Derneği Başkanlığı, Tire - İzmir.) Dr. Ziya Ersay, tamirin Tire İlçesinde yalayan, atatürkçü kuşaktan, müs- pet bilimlere önem veren bir gençtir. Çevresinde saç sakal uzatan, bere gi- yen, kadınlara kısa kollu elbise giydi diye ters ters bakan, her yapılana gü- nahtır diyen bir kalabalığın gündengü- ne artmasından üzüntüye kapılmış. Bir aydın olarak, nurcu olduklarını ileri süren bu kişilere karşı karınca kade- rince bir savaş açmış. İlçesinde yayın- lanan Tire Postası gazetesinde, nurcu- luğun bir safsata, Sald-i Nursinin bir şarlatan olduğunu belirten bir dizi yazı yazmış. İlçenin yüksek genç- liği de kendisini desteklem Ziya Ersay daha sonra, gene yük- sek öğrenim gençliğiyle elele vererek, Tirede bir konferans düzenlemiş. "Ay- dın Müftü" olarak adlandırılan Tu- ran Dursunu Tireye çağırarak ona bir konferans verdirmişler. Ne var ki kon- aydınlarından çok, feransa Tirenin çevrenin nurcuları gelmişi Üstelik bunlar, toplantının havasına hakim o- lup, bir de güzel gövde gösterisi yap- mışlar. Doktor aleyhinde ise bermutat malüm propoganda başlamış: "Komü- nist" "zındık", "din düşmanı", "far- mason" Vs... Dr Ersay bunlardan da yılmamış, savaşma devam etmiş. Bu defa, gaze- tede yayınlanan fıkralarını bir kitap haline getirmiş. Bir ara nurculuk a- leyhine geniş bir kampanya açmış o- lan Mili Güvenlik Kurulu Genel Sek- reteri Korgeneral Refet Ülgenapten de bir önsöz almış, kitabının başına koy- muş. Kitabın gelirini de kendisine des- tek olan Tire Yüksek Tahsil Gençli- gine bağışlamış. Ersayın kişiliğini böylece belirttik- ten sonra, biraz da kitabına dönelim: "Sahte Peygamber Sald-i Nursi ve Nurculuk", baştan da dediğimiz gibi, bir kitap olmaktan çok, gazete fıkra- ları olarak düşünülmüş ve yazılmış. Kültür seviyesi yok denilecek kadar dü- şük nurculara hitabetmek ama- cı taşıdığından, basit bir dille kaleme alınmış. Yazar işe, önce çevresindeki aydınları, bu arada da Tire Müftüsünü ve benzeri önde gelen din adamlarını yardımına çağırmakla başlamış. Tabii Kitaplar TAŞ "Gerçekçi bir yazarın notla- rı" ad ıaltında, Çetin Altanın 1963 yılında yazdığı fıkralardan seçmeler. İstanbul 1964, Devrim- ci Yayınlar Kooperatifi Kitapla- rı 3, İstanbul Matbaası, orta boy, 120 sayfa 350 kuruş, İsteme ad- resi: DYK - Cağaloğlu, Himaye- ietfal sok. Mirat Han - İstanbul. o TÜRK EDEBİYATINDA SOS- Kemal Karpatın edebi ince lemesi, Varlık yayınları 941, İs- tanbul 1962, Ekin Basımevi, kü- çük boy, 72 sayfa 2 lira. İsteme adresi: Varlık Yayınevi - Anka- ra cad. - İstanbul VAROLUŞUNUN BUNALIMI Bertrand Russell'den çeviren Türkân Araz, Ataç Kitabevi ya- yınlan 72, İstanbul 1964, Ekin Basımevi, 32 sayfa 2 lira, İsteme adresi: Ataç Kitabevi, Ankara i cad. 45 - İstanbul, ki sonuç tam bir hüsran olmuş. Doktor bundan sonra Said-i Nur- sinin kişiliğini ortaya koymaya başla- mış. Nurculuğun nasıl köksüz bir ina- nış olduğunu, "Risale-i Nur'un nasıl bir takım hezeyanlardan meydana gel- diğini Kur'andan âyetler alarak, isbat etmiş. Bütün bunlar iyi de, anlaşılan nur, nurculuk gibi meselelerle fazla uğraş- maktan olacak, Doktor Ersay, zaman zaman orgunluğa kapılmış, pek çok yobazın saplandığı bir takım mânâsız fikirleri de, belki farkında olmadan, savunmak durumuna düşmüş. Meselâ bir yerde kalkmış, kendisinden bek- lenmeyecek bir hafiflik içinde, Kur'a- nın Nur süresinde elektrikten, Zari- yat süresinde atomdan, Fil süresinde uçak ve jetlerden, Yasin süresinde gü- neş ve ayın hareketlerinden bahsedil- diğini ileri sürmüşi!. Buna benzer kaş dalgınlık: ve şaşkınlık dışında Doktor Ziya Er- sayın kitabı ufacık bir kasabanın dev- rimci doktorunun çabası olarak say- gıyla karşılanacak, üstünde önemle durulacak ve gerçekten Sald-i Nursi denen, aslında zavallı bir sapıktan başka birşey olmayan, ama çevresinde toplanan kendinden daha budala bir kalabalık tarafından peygamberlik de- recesine kadar çıkartılan ve bu suretle de tehlikeli bir havaya bürünen nur- culukla savaşta faydalı olacak bir ki- taptır. İlhami SOYSAL AKİS, 4 ARALIK 1964