4 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

4 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER Çombe Al takke ver külah Birleşik Amerikanın da yardımıyla yap tığı indirmeyi Afrikaya yöneltilmiş ye ni bir emperyalist saldırı olarak kar- şılayıp, başkentlerinde Batı aleyhtarı gösteriler düzenlerken, bazıları da bu- nu insanlık adına girişilmiş asil bir hareket o olarak a Bu sonunculara gör i ellerindeki Bal fırsat kollayan kana susamış oyam- yamlardan başka birşey değillerdi. Stanleyville çevresinde olup (o Di- lenlerin ilk heyecanı geçip de durum serinkanlılıkla yeniden gözden geçin rilince, Birleşik Amerikayla Belçika- nın bu, "kana susamış yamyam" ol- dukları söylenen kimselere aradıkları fırsatın en iyisini verdiklerini görme- meye imkân yoktur. Stanleyville'den kurtulan beyazların da açıkça kabul ettikleri gibi, kongolu âsiler ellerin- deki tutsakları ancak belçikalı para- şütçüler indirildikten sonra öldürmeye başlamışlardır. Bu yüzyılda tutsak öl- dürülmesini mazur gösterecek o hiçbir sebep bulunamaz, fakat bu gerçeğin ışığında biraz aceleyle girişilmiş indir me hareketinin de bir yanlış hesaba dayandığını görmemeye imkân yoktur. Bazı afrikalı liderlerin de Oo söylediği gibi, tutsakların kurtarılması (o için kuvvete değil de, meselâ Kızılhaç gibi bir milletlerarası kurumun aracılığına başvurulsaydı, Kongoda bu kadar kan alamazdı. Akılsız başın cezasını İkincisi, beyaz tutsakları kurtarmak amacıyla yapılan indirmenin Baş- bakan Çombeye hiç de hak etmediği bir başarı imkânı verdiğine şüphe yok tur. Bu indirmeden şaşkına dönen âsiler Stanleyville dışına sürülmüşler ve Çombenin bundan faydalanan kira- lık askerleri de şehri ele geçirmeyi ba- şarmışlardır. Bu kiralık askerlerin Stan leyville'e girdikten sonra oradaki siyah halka yaptıkları vahşet, akılları dur- durucudur. Tarafsız gözlemcilerin söy lediklerine göre, Kongoda son olup bi- tenler sırasında öldürülen her beyaza AKİS, 4 ARALIK 1964