4 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

4 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

konuşmasını Koçtürkün âdeta, "şehir- lerde tiyatroya gitmek için çocuk is- temiyen annelerin bir mesajı" olarak ilân etmesi havayı bir ara gerçekten bozmuş ve konferans salonunda dik- kati çeken kadınların şiddetli tepkisi- ne yol açmıştı - yatışmasına da böy- lece vesile oldu. Geçen hafta Perşembe sabahı baş- layan ve Cumartesi günü saat l'de biten "Aile Plânlaması" konferansını düzenleyen o Türkiye Aile Plânlaması Derneği, konferansın amacını, Başkan Sabahattin Payzının ağzından açıkla- dı. Kanun tasarısını odestekleyen ve aile plânlamasını annenin ve çocuğun sağlığı, ailenin mutluluğu, türk top- lumunun daha çabuk kalkınması, e- konomik ve sosyal adaletin sağlanma- ın bu konuda aydınlatılmasını isti- yordu. Rakkamlar konuşuyor İstanbul Üniversitesi (Rektörü Ord. Prof. Ömer Celâl Sarç, Türkiyede nüfus artışının sebepleri ve doğurdu- ğu problemler üzerindeki 'konuşması- na dünyadaki nüfus politikasını an- latmakla başladı. Sarça göre, dünya nüfusu hızla artmaktadır. Bu nüfus 250 milyon oluncaya, yâni İsanın do- guşuna kadar çok uzun yıllar geçmiş- tir. Fakat bundan sonra, 1900 yılın- da bu nüfus birdenbire, 1.5 milyar ol- muştur. Altmış yıl sonra ise iki mis- line çıkmıştır. Bugün dünyanın nüfu- su 3 milyardır. Bu hız böyle devam ederse, 2000 yılında 6 milyar olacak- tır, önceleri nüfus artışından korku- luyordu, sonradan "iyimser" nazari- yeyi benimseyenler, Malthus'ün nüfu- sun artış hızını ekonomik hıza göre ayarlama prensibini reddettiler ve de- "Nüfusu artan memleketler aksine gelişiyor, kalkı- diler ki, aç kalınıyor, niyor Bu iyimser teoriyi yaratan, Avru- padaki nüfus artışı idi. Çok geçme- den anlaşıldı ki, ekonomik yönden ge- ri kalmış memleketler için durum hiç de ayni değildir. Çünkü bu memle- ketler, sermayeye ihtiyaç gösteren bi- limsel ve teknik bilgilerden, sağlık, e- gitim, ulaştırma, haberleşme, mesken gibi nüfus artışında elzem olan vası- talardan yoksundurlar. Bu durum, bu memleketlerdeki artışı çok tehlikeli bir hale sokmakta, ekonomik sıkıntı- i huzursuzluklara artışı yılda yüzde 0,8 iken Türkiyede yüzde 3'tür. Nüfus plânlaması ise ar- BUYUK EFES OTELİ AKİS, 4 ARALIK 1964