4 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

4 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

TEL EV e Va Teşkilât Bekle, gör! Yeni kurulan TRT'nin gelecekteki faaliyetleri arasında (televizyonla İlgili çalışmalar da yer alacaktır. Tür- kiyede henüz kurulmamış sayılmasına rağmen İstanbuldaki Teknik Üniver- site uzun bir süreden beri televizyonu sessiz sedasız kullanmakta ve bu alan- daki çalışmalarını yine sessiz sedasız geliştirmektedir. Phillips (o firmasının verdiği cihazlarla yayın yapan Teknik Üniversite televizyonu İstanbullu bir- iki değerin yardımıyla da programla- rını geliştirme yolunu seçmiş,, hattâ haftada bir yaptığı yayının program saatlerini bir (İstanbul O gazetesinde bastırabilecek kadar da ileriye gitmiş- tir. TRT ise, televizyonu Türkiyeye ge- tirebilme çabası içindedir e Bilindiği gibi, Devlet Plânlama (o Teşkilâtı beş yılık plânda televizyona yer değildir. Plân daha ziyade mıza önem vermiş olup, Türkiyede rad yo istasyon o sayısının e öngörmektedir. Fakat TRT, isminde televizyon kelimesinin Bulur masında istifade edip, bu yayın aracının Tür- kiyeye gelmesi için çalışacaktır. TRT'nin televizyon konusunda ya kında yapacağı işlerden biri Plânlama Teşkilâtına yaklaşmak olacaktır. Bundan önce. televizyonun Plâna (konulması için Devlet Plânlama Teş- kilâtına yapılan müracaatlar (fiyasko ile sonuçlanmıştır. Zira, o günlerde radyo ve televizyon çalışmalarını oyö- neten Basın-Yayın ve Turizm Bakan lığı, televizyon Konusunda. geniş bir çalışma yapmağa lüzum görmeden, te- levizyonun Türkiyeye sağlayacağı ayi dalan enine boyuna düşünmeden, özel likle işin para yönünü adamakıllı araş tırmadan Plânlama Teşkilâtına gittiği için, teşebbüsten bir sonuç alınama- mıştır. Bugün ise TRT'nin, ne gibi bir çalışma yaptıktan sonra aynı yere baş vuracağı merakla beklenmektedir. Olur mu, olmaz mı? Eskiden olduğu gibi bugün de, TRT' nin, televizyonun Türkiyeye getiril mesinde yine bir noktaya diğerlerin- den daha çok önem vereceğine mu- hakkak nazarı ile bakılmaktadır. Bu nokta, televizyonun memleketimizde e- gitim alanında ne derece etkileyici bir rol oynayabileceği (hususu ile ilgilidir. Ama böyle bir noktanın ele alınması TRT için büyük bir hata olacaktır. Ger ci bugün televizyon bir çok memleket- AKİS, 4 ARALIK 1964 İZ YON te eğitim alanında son derece başarı- lı bir şekilde o kullanılmaktadır ama, bunu Türkiye için de ayni şekilde dü- şünmek hatalı olur. Televizyonun Tür kiyeye eğitim alanında (faydalı ola- bilmesi için öğretmen darlığı gibi çe- şitli konuların öncelikle ele alınma- sı ve eğitimle doğrudan doğruya ilgi- li olmayan meselelerin de halledilmesi şarttır. Televizyonu eğitim alanında kul- lanan memleketlerin iktisadi ve sos- yal durumları gözden geçirilecek olur sa, bu memleketlerin çeşitli meselele- rini çoktan halletmiş olduğu görülür. Ortaya bir soru çıkmaktadır: O halde, kulağa olduğu kadar göze de hitabeden bu yayın aracından, mem- leketimizde istifade edilmemeli midir? Bu sorunun cevabını (o verebilmek içi TRT' nin herşeyden önce bir araştır- ma yapması ve televizyonu memleke- timizde nerede ve nasıl kullanacağın tâyin etmesi gerekir. Bu arada bir türlü gerçekleşmiyen bir alman teknik yardımı vardır. Türk ve alman hükümetleri arasında iki yıl önce Ankarada imzalanan bu yar dım anlaşmasının bir bölümü televiz- yonla ilgilidir. Anlaşmaya göre alman- lar, TRT'ye, bir televizyon stüdyosu- nun malzemesini devretmek üzere dirler. Bu malzeme gerektiği gibi de- gerlendirildiği takdirde ve alman yar- dimi iterine bazı yabancı firmalara yaptıkları tamamlayıcı teklifler o saye- sinde Ankarada küçük bir televizyon istasyonunun yayına geçebilmesi müm- kün olacaktır. Tabii o zaman da akla bir başka soru gelmektedir: Radyo programlarını belli bir düzene sokamı- yan bir teşkilât, televizyon programla- rının yükünü nasıl taşıyabilir? 31