4 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

4 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Ss O SY AL Doğum Çocuk denilen dev Geçen hafta Perşembe günü, Necati- bey caddesindeki Türk Standartlar Enstitüsünün fevkalade şık salonunda toplanan kadınlı erkekli oldukça ka- labalık bir topluluk. Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanı Dr. Kemal Demirin ağzından şu sözleri dinledi: — Türkiyede yılda, ortalama beş- nmekte, bu terkedilmiş kırkbin kadar çocuk da devletin himayesini beklemektedir." Bakan sözlerine şöyle devam etti: " Oo Nüfus plânlaması bugün yalnız Türkiyemiz için değil, dünya için de önemli bir konu olarak ilim adamla- rının tartışmalarına yol açmıştır. Mem- leketimizde Birinci Koalisyon Hükü- meti bunun bir ekonomik, sosyal ve tibbi zorunluk olduğunu kabul etmiş, İkinci Koalisyon ise beş yıllık plâna girmek üzere, fazla çocuk sahibi olmak istemiyenlere devletin rehberlik etme- si prensibini onaylamıştır. Bugün Bü- yük Millet Meclisine gelmek, üzere olan kanun tasarısı, nüfus oplânlamasını, 'fertlerin, istedikleri sayıda ve istedik- leri zaman çocuk sahibi olmaları şek- linde tarif etmiş, bu hususun gebeliği önleyecek (o tedbirlerle (o sağlanacağını, tıbbi zorunluk dışında gebeliğin hiçbir şekilde sona erdirilemiyeceğini, sterili- zasyon veya kastrasyona gidilemiyece- ğini öngörmüştür, Yani, çocuğun ol- duktan sonra alınması suçtur ve suç olarak kalacaktır. Devlet, istiyenlere araç ve ilâçları dağıtacak, gerekli eği- timi yürütecek, fakat hiçbir (şekilde zora gitmiyecek, Türkiyede hiç kimse, rızası olmadıkça, gebeliğe veya gebeli- gin devamına mâni tedbirlere hedef tutulamıyacaktır. Amaç, ananın ve çocuğun sağlığını korumak, plânın ön- gördüğü şekilde nüfus artış hızını üre- tim imkânlarile oayarlamaktır. Nüfus gine artacaktır ama, ekonomik geliş- meyle orantılı şekilde artacaktır, İlim adamlarının omemleketimizde de bu konuyu tartışmaları, dâvaya hizmet yönünden faydalı olacaktır." Çok yönlü bir dâva tüm adamlarının üçgün süre ile tar- tışacakları konu, doğum (kontrolü, nüfus plânlaması, aile plânlaması gibi çeşitli deyimlerle ortaya atılan ve ka- nun teklifi olarak, birkaç gün içinde, Türkiye Büyük Millet Meclisine su- nulacağı için, özel bir önem taşıyan çok yönlü bir konu idi. Devlet Plân- lama Dairesi ve ekonomistler bunu, ekonomik bir zorunluk ve üretim ile AKİS, 4 ARALIK 7964 tüketim arasındaki gerekli o orantıyı sağlayacak önemli faktörlerden biri ve toplum kalkınmasında her sahada rol oynıyacak bir tedbir olarak, nüfus plân laması şeklinde ele alıyorlardı. Sağlık Bakanlığı ve kadın hekimleri, konuyu ananın ve çocuğun sağlığı yönünden işliyorlardı. Kadınlar ve bunları tem- silen Türk Anneler Derneği, ana - ço- cuk sağlığına kadının temel haklan, ailenin mutluluğu, çocuğun iyi yeti- şebilmesi (oesaslarını da o ekliyorlardı. Sosyologlar konuyu âile yapısı içinde; eğitimciler ise eğitim imkânları açı» sından ele alıyorlardı. Ruh sağlığı uz- manlarına gelince, onlar konuyu her- şeyden önce kişinin, ailenin, toplumun ruh sağlığı yönünden inceliyorlardı. HAY A | koyan Hıfzıssıhha Kanununun da açık kapıları vardı. Nitekim vaktiyle, kendi Bakanlığı zamanında bu açık kapılar- dan faydalanılmış ve bazı ilâçların it- hali mümkün olmuştu. Bir dinleyici, eski Bakana, Anaya- sanın kanunların ruhunu teşkil ettiği- ni hatırlattı. Bunun uygulanır hale ge- tirilmesi için muhakkak kanun mad- delerine ihtiyaç olduğunu belirtti. A- macın da zaten, Türk Ceza Kanunu- nun 468, 469, 470 ve 471. maddelerinin bu ruha uygun olarak değiştirilmesi ve açık kapılardan faydalanma yerine, kanunların uygulanması olduğunu söy- ledi. Fakat gine de, aile plânlamasına ana - çocuk sağlığı yönünden inandığı- nı söyleyen Dr. Suat Sereni, bu aile Nüfus ayarlaması ile ilgili seminerde dinleyiciler İşte en önemli konu Tabii bu arada, konuya sırf politik amaçlarla veya bugünkü Sağlık Ba- kanlığı yetkililerini tenkit için, bir tar- tışma ortamı hazırlamak veya sadece konuşmak omaksadile odeğinenler de vardı. Meselâ eski Sağlık Bakanı Dr- Suat Seren açık oturumda söz aldığı zaman, birçok dinleyici, kendilerini Büyük Millet Meclisinde sandılar. Es- ki Bakan yeni Bakanın yaptıklarını beğenmiyordu. Meselâ, aile plânlama- sı için yeni kanunlara ihtiyaç yoktu. Çünkü Anayasanın bazı maddeleri ki- rinin sağlığım koruma (bakımından Kp mayasa bazı tedbirlere başvur- masına zaten cevaz veriyordu. He gebeliği engelleme yolundaki yasaklar plânlamasını mümkün kılacak olan kanun teklifini kabule ikna edemedi! Pasta yesinler Program konuşmacılarının içinde ol- mıyan, fakat sık sık söz alarak aile plânlamasına karşı (oolduğunu söyle- yen beslenme uzmanı Doç. Dr. Osman Koçtürke göre, nüfus planlamasını an- cak halka bol protein yedirerek yap- mak mümkündü. Koçtürkün ötedenbe- ri savunduğu bu tez, konferans boyun- ca hoş esprilere yol açtı ve zaman za- man, gine Koçtürk tarafından bozu- lan havanın -Aile plânlamasını iste- yen ve bu inancını görgüye ve bilgiye dayanarak savunan Türk Anneler Bir- liği Başkanı Şeminur İnancın olgun 92