22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

İlk Büyük Olay ve bir Küçük Çap Bir © büyül partinin liderinin hücuma uğraması tabiidir. Bu hücumu her- kesin kendi seviyesine göre yapmasında da şaşıracak bir taraf yoktur. Ama şimdiye kadar pek az gerçek değer, bir maksatlı ve haksız hücumla yıkılmıştır. Gerçi yıkılanlar hep, sonradan "Beni bu yıktı", "Beni şu yık- tı? diye feryat etmişlerdir. Aslında kim, çapının elvermediği bir mevkiye ükselmişse, ilk büyük olayda oradan tepetaklak olmuştur. Bu kaidenin yeni m Süleyman Demireldir. A.P. Genel Başkanı am mı adamıdır? A.P. Genel Başkanı mason mudur? A.P. Genel Başkanı mason olduğu halde bunu inkar ede- cek derecede "günlük politikacı" mıdır? A.P. Genel Başkanı milyonlarını şöyle mi kazanmıştır, böyle mi? Bu tartışmalar devam eder,hücumlar ve Karakurt köyi mukabil hücumlar yapılırken Manisanın e bir olay ce- reyan etmiştir. Türkiye Radyoları bu olay hakkındaki düşüncelerini öğ- renmek üzere mikrofonunu partilerin liderlerine uzatmıştır. İşte, kendisine "Türkiyenin en büyük partisi" adını vermekten pek hoşlanan A.P.'nin Genel Başkanı Süleyman Demirelin -aynen- söyle- dikleri: "— Hadise Adliyeye intikal etmiştir. Gereken kanuni işlem elbette ya- pılacaktır. Konu üzerinde her hangi bir mütaleada bulunacak kadar du- ruma vakıf değiliz. Olay aydınlanınca düşüncelerimizi açıklamamız ta- bildir” Ooot Karakurt Olayı gibi bir olay.. A.P. gibi bir parti.. Türkiyedeki gibi bir ortam.. Bu ortamı yaratan sosyal şartlar ve sonra lider Süleyman Demirelin bulla bula söyleyebildiği sözler! “Efendim nerede, ben nerede" sözü her halde Süleyman Demirel e- fendi düşünülerek icat olunmuştur. yıldız yapılır mı bilinmez kaktan bir adam alıp üç günde lider yapılamadığı m ama, Sol işte, delili! parti mevcut değildir. Çekirge hikayesi AP'nin bu sert tepkisine karşılık kü- ük partiler ve hattâ müzmin muhalif Bölükbaşının MP'si bile Milli Bakiyeler sistemini daha işin başın- dan beri benimsemişlerdir. Geçen haf tanın ortalarından itbaren, bu parti lerin temsilcileri ile CHP Millet Mec lisi Grup Başkan Vekili Kemali Be- yazıt gayriresmi toplantılar yaparak, Tasarının kanunlaşması yolunda güç- birliğine gitmek üzere prensip kararı- na vardılar. YIP'nin Recai İskender- oğlu, CKMP'nin Faruk Küreli ve MP nin de İsmail Hakkı Akdoğan tarafın dan temsil edildiği bu toplantılarda üzerinde durulan başlıca husus. Tasa- rının Adalet ve Anayasa komisyonla- rında değil de Geçici Komisyonda ele alınması ve bir an önce Meclise sevke dilmesi oldu. Bu konuda Adalet Ba- kanı Sırrı. Atalay tarafından o Millet Meclisi Başkanlığına bir önerge veril- miş bulunuyordu. yapılacak iş öner- 12 genin oya konulacağı Cuma günü cam kadro halinde Mecliste bulunmaktan ibaretti. 12 kişilik Komisyonda yarı- yarıya bir ekseriyet olduğuna göre, Ta sarının birkaç gün içinde Meclise su- nulması işten bile değildi. Ancak, önceki hafta Cuma günü yapılan toplantıda evdeki (o hesabın çarşıya uymadığı görüldü. O gün, da- a önce alınmış bulunan prensip ka- rarının tersine, ne CHP ve ne de kü- çük partiler bütün üyelerini Meclise getirdiler. AP'nin açık oylama iste- mesi üzerine yapılan oylamada nisap sağlanamadı. Geçici Komisyonla ia önerge Salı günkü oturuma kaldı. geçen yıl sık sık uyguladığı Sisli yonda gene başarı kazanmıştı. ynı metod Salı günü ye- niden tekrarlandı. Önergenin oya konulmasından önce beş AP millet- vekili açık oylama istemiş ve AP, gru halinde salonu terketmişti. Ancak bu arada, açık oylama önergesini veren beş AP'li milletvekili de dalgınlıkla salondan ayrılmıştı, içerde bulunan 225 milletvekiline bu beş milletvekili de eklenince nisabın bulunduğu anla- şıldı ve Geçici Komisyonla ilgili öner- ge oya sunularak, birkaç dakika için- de kabul edildi. Salonun yan kısmın- daki camlı bölmeden içeriyi gözleyen AP'liler doğrusu bundan O hiçbir şey anlıyamamışlardı. Telâşla içeri (koşup itiraz ettiklerinde ise karar çoktan a- lınmış ve gündemin müteakip madde- sine geçilmiş bulunuyordu. Kördöğüşü Geçici Komisyon üyeleri, o gece ya- taklarından polis tarafından kaldı dık şeyler geldi. Oysa içtüzüğe gör, Geçici Komisyon ertesi gün olağa; üstü toplantıya çağırılıyordu. ancak meselenin aslını o öğrendikten sonra rahat bir nefes alabildiler. Çarşamba sabahı saat 11'de yapıta» Geçici Komisyon toplantısı tamamen usul tartışmaları ile geçti. e AP'liler, İçtüzüğü ileri sürerek, Tasarının en az 48 saat sonra ele alınabileceğini iddia ettiler. Bağımsız Burhan Apay- dın, "bir Başvekilin, Grupta bir mil- letvekiline söz vermediği için asılmış olduğunu" söyledi. CHP'liler bunun olağanüstü toplantı olduğunu ileri sürdüler. Nihayet, CKMP temsilcisi de toplanması kararlaştırıldı. Perşembe günkü toplantıda tasarı- nın tümü görüşüldü. Toplantıda, baş ta Kemal Bağcıoğlu ve İhsan. Tombuş olmak üzere, bütün AP'liler İkişer ü- : CHP, sırf AP'nin iktidara gel- mesini önlemek için bu kanunu getir- mişti, mevcut Hükümet bir azınlık hü kümetiydi, oysa memlekette kuvvetli ve müstakar bir hükümete ihtiyaç du yulmaktaydı, Tasarı Türkiyede parti adedini arttıracaktı, böylelikle aşırı sağ ce sol Parlamentoda temsil edi- lebilecekti, vesaire vesaire. Bu arada. CHP'nin 1946'dan önce beplerini ise çıkarcılıkta aramak ge- rektiği, aynı şekilde Adalet (Bakanı Sırrı o Atalayın da Kurucu oMecliste "Dar blöge sistemi"ni savunduğu hal- de, şimdi ortaya Milli Bakiyeler sis- minin koruyucusu olarak çıktığı iti- razlarında bulunuldu. CHP adına konuşan Zeki Baltacı- oğlu, Ali Cüceoğlu ve Mehmet Köker ise, tenkidleri, meseleyi rejim açısın- dan ele alarak cevaplandırdılar. Ya- kın geçmişten örnekler vererek iki ih tilâl teşebbüsünün önlenmesinde kü- çük partilerin büyük çapta rolü oldu- gunu, rejimin milletin iki kampa ay- AKİS, 22 OCAK 1965