22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

YAYINLAR ASKER CIGARASI Necmi Onurun hikayeleri, Toplum Yayınları sanat dizisi 3, İstanbul Gün Matbaası 1964, 118 sayfa 3 lira. İsteme adresi: P.K. 36 - Beyaz - İstanbul Necmi Onur daha çok gazete Töpor- tajları ile yazardır. Zaman zaman sansasyon dozunu faz- yıl önce kitap haline de getirip yayın ladığı "Mezarlarında Yaşıyanlar" adlı röportajı Veri ilgi yaratmıştı. Necmi Onurun "Asker Cıgaracsı" adıyla yayın- ladığı hikayeleri ise yazarın sadece bir gazete yazarı olarak kalmak niyetinde olmadığını gösteriyor. Asker Cigarası adlı kitapta 24 hikâ yer yer alıyor. Bunlar öyle hikayeler ki her biri adeta başlı başına birer rö- birşey Necmi Onur gerçekçi bir yazar. Bu bakımdan, hikaye - röportajları- nın kahramanlarına gerçek kişiler diye bakmak mümkün, öyle anlaşılıyor ki yazar, bunları gazetecilik mesleğinin koşullarını yerine getirirken tanımış, düşünmüş taşınmış, "gündelik bir gaze tenin sütunları arasında bu tipleri can landırıp unutturacağıma, hikaye haline getireyim" demiş ve dediğini de yapmış. Necmi Onur çok başarılı bir hika- Dergiler: YENİ DERGİ yeci değil Meselâ Sabahattin Ali, Sait Faik, Orhan Kemal gibi yazarlarla Necmi Onuru ılaştırmak zor. Ama yazdıkları gene de öyle önemsenmiye- cek, bir kenara atılacak şeyler değil "Okunabilir ye istifade edilebilir." GÜNEŞ ÜLKESİ Nevzat üstünün şiirleri, Orhan Me te Matbaası İstanbul 1964, 32 sayfa 3 li- ra. “Güneş ülkesi". Nevzat üstünün al- tıncı şiir kitabı. Daha önce sıra- sıyla yayınladığı şiir kitaplarının ad- şunlar: Oluş, Yaşadığımız Devre Dair Şiirler. Cüceler Çarşısı, Yitikler Kapısı, Yaşama Duvarı. Nevzat Üstün oldukça uzun sure- dir şiirle uğraşan bir kişi Özel hayatı da oldukça değişik. Bilhassa İstanbu- lun şiirle, şairle, sanatla ilgili çevrele- rinde ünü oldukça yaygın. Ama buna karşılık, altı kitaplı şair Nevzat Üstün, Türkiyenin pek çok şairi gibi, halktan kopuk, halka uzak. Üstünün Anadolu - da adını bilen, şiirlerini okuyan yok mu? Elbette ki var. Edebiyata, şiire meraklı bir takım gençler elbette ki ö- tekiler gibi onun da adını biliyorlardır, yazdıklarını okumuşlardır. Fakat bü- tün bunlar halk demek değildir ki... Yeni Dergi, Memet Fuat Bengünün De Yaymevi tarafından üç ay- danberi çıkarılmakta olan aylık bir sanat dergisidir. Yeni Dergi avrupai bir dergi. Hatta biraz fazlaca avrupai.. Şiirler ve bir-iki eleştiri dışında, yazılarının çoğunluğu çeviri. Anlaşılan Memet Fuat, dünya sanat mese- leriyle uğraşmaktan, yurt sanat meseleleriyle uğraşmağa pek fazla vakit bulamıyor. Tİ Derginin Aralık sayısında Sartrein, Nobel ganını niçin etmediğini anlatan bir yazısı var; Kafka lonesco. Michel Butor ea yazarlardan da çeşitli konularda yazılar... Melih Cevdet ve Sabahattin Kudret Aksaldan da iki şiir yer almış. Ama ne yalan söyliyeyim, şiirleri tutmadan. Yeni Dergiyi çok kere sadece bir veya iki yazı için alıp okuyo- için. AKİS, 22 OCAK 1965 rum. Üst taran, fazla meraklılarını ilgilendiren bir hava taşıyor benim I.S. Kitaplar DR. RIZA NUR ÜZERİNE Cavit Orhan Tütengilin incele- mesi, Üçler Yayını, Güven Mat- baası Ankara 1965, 80 sayfa 3 li ra. eme adresi: P.K 36 - Ba- kanlıklar - Ankara niye cad. Mengene sok, Fazilet Ap. Cagaloğlu, İstanbul FİZİKÇİLER F. Dürrenmatt'ın oyunu, çevi- ren Zahide Gökberk, Ataç Kitabe vi yayınları 77, Tiyatro izisi 9, Ekin Basımevi İstanbul 1964, 85 re 3 Jira. İsteme adresi: Ataç vi, Ankara cad. 46 - İstan- a DOĞRULAR Albert Camus'un oyunu, çevi- ren Ferit Edgü Ataç Kitabevi yayınları 78, Tiyatro dizisi 10, E- kin Basımevi İstanbul 1964, 83 sayfa 3 lira. İsteme adresi: Ataç Kitabevi, Ankara cad. 45 - İstan- bul Zaten bizim edebiyatımızın en bahtsız yönü de burası. Şairler şiir, hikayeci- kimin için? En kabadayısından 10 Dn vi için. 30 milyonda 10 bin da bir damla bile e ie mn Üstün de bunlardan bi Nevzat Üstün kendi çevresi için iyide bir şair, okunur bir . Arada bir, Batı sür akımlarının etkisiyle, an tanısızlıktan esprili şiire kadar çeşitli sapmalar yapıyor ama, ana hatlarıyla mısral: yor, içinin ısındığını hissediyor. Nevar ki bu sıcaklık, bu içtenlik çok sürmü- yor. İşte "Güneş ülkesi"nden böye ışıltılı, sıcak bir bölüm: "Tükenmezli- ğin sularına giriyorum seninle - Güney Denizlerinin sarhoşluğuna - Büyütsün diye - Doyursun diye - İnsan gerçeği- nin anası. Nevzat üstün, kendini avutmak is- teyen edebiyat meraklıları için okuna- cak bir şair. Hepsi o kadar!.. İlhami SOYSAL 19