22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

RAD Y O TL. RT. Şikâyet yağmura Geçen hafta içinde İzmir İl Radyo- sunun telefonları bir hayli işledi ve radyo yöneticileri gerek dinleyici- lerin, gerekse bazı gençlik teşekkülle- rinin şikâyetlerini dinlemek zorunda kaldılar, aşağı yukarı aynı şikâyetler- le Adana, Antalya ve Gaziantep Rad- yolarının idarecileri de (karşılaştılar. Şikâyetlerin çoğu, gazetelerde ya- yınlanan radyo programları ile | İl Radyolarının yayınlarının birbirini tutmamasındandır. Meselâ TRT'nin Ankarada bastırıp bütün gazetelere dağıttığı Türkiye Radyoları Program Dergisinde her gün saat 20' 20 'de "Ar- kası Yarın" isimli sürekli piyes prog- ramının yayınlanacağı belirtildiği hal- de, aynı saatte İl Radyolarını açanlar başka programlarla karşılaşmaktadır- lar. Bu gibi değişiklikler yalnız İl Rad yolarının piyes programlarında (o de- gil, “Bir Varmış Bir yokmuş", "Ço- cuklarla Başbaşa", "Yurttan o Sesler" ve diğer programlarda da kendini gös termekte ve bu radyoların nekadar gevşek ve laubali bir şekilde çalıştığı- nı ortaya koymaktadır. I Radyolarına telefon edip ogör- dükleri aksaklıkları bildirmek isteyen Ramazan münasebetiyle İl Radyola- rında bir tek program dahi o yoktur, Radyolarımızın büyük bir hamle ile ilerlediğini ortaya atan ve daima ba- tılı zihniyetle çalışakaklarını bildiren TRT yöneticileri Ramazana önem vermemişler ve bilhassa Tl Radyoları- nı bu dini ay içinde dinleyicinin bek- lediği programlardan yoksun bırakma- culuğumuzun ileri bir hale düşünülmüştür. geleceği Oysa İl Radyolarına dertlerini bil dirmek için telefonlara sarılan veya mektup yazan e isteği one din'e ilgilidir, ne de doğrudan doğ- ruya Ramazanla Bu istekler, içinde bulunduğumuz günlerde Ramazan do layısiyle Ankara ve İstanbul Radyo- larında yapılan yayınların neden il Radyolarında bulunmadığını oöğren- mekten ibarettir. Ankara ve İstanbu Radyoları iftar vaktini dinleyiciye bil dirmekte ve haftada yalnız bir-iki gün de özel eğlence program sunmakta- 28 dırlar Aynı şekilde İl Radyolarının din leyicisi de ilinin içindeki kendi orad- yosundan iftar vaktinin anons oedil- mesini ve akşamları da evinde çoluğu çocuğu ile otururken bir eğlence prog ramı dinlemeyi arzu etmektedir. Fa- kat Ramazan sırasında bir o eğlence programını ve iftar vaktinin açıklan- masını İl Radyolarından (kaldırmayı "ilericilik" diye kabul eden TRT ida- recileri, radyo programcılığının "ye- ine göre dinleyicinin isteğini (o yap- malı" diyen kuralını hiçe saymakta ve radyonun gerçek görevlerinden bi- rini ihmâl etmektedirler. İş bölümü olmayınca... İl Radyoları ile ilgili olarak yapılan diğer şikâyete, yani (açıklanan programla radyo yayınlarının — birbi- rini tutmaması hususuna gelince, bun da da suç, yine Ankaradaki Merkez Program Dairesinin üstünde toplan- maktadır. Bu dairedeki ilgililer prog- ram plânlaması nedir, nasıl yapılır, bu plânlama yapılırken ne gibi gerçek ler ve özellikler gözönünde tutulur, di- ye düşünülmemektedirler. İl Radyo- larına gönderilecek programlar he- men hemen bir gün önce banda a- hnmakta, hazırlanan programların İl Radyolarına gönderilecek (okopyalan hemen o gün çıkartılmakta ve sıra bunları postalamaya gelince, bantları o illere götürecek uçakların o çoktan kalktığı anlaşılmaktadır. Bu arada, İl Radyolarının Obü- tün programlarının Ankara Radyosu tarafından ohazırlanmasının çıkara- cağı maddi ve mânevi güçlükler, bu merkeziyetçiliğin İl Radyolarının ya- yın yaptıkları bölgelerin ihtiyaçlarını karşılayalmıyacağı keyfiyeti (o unutul- makta ve gereken tedbirler bilgisizlik ve beceriksizlikten öbürü alınamamak tadır. Meselâ herşeyden önce, en ba- sit işlerden biri olan Ankara Radyo- sundaki Ses Alma Servisinin takviye- si ihmâl edilmiştir. Bu servis hem programların teknik montajını o yap- maktan, hem de bütün Türkiye Rad- yolarına gönderilecek (programların kopyasını çıkartmaktan o sorumludur Eskiden bu servis yalnız Ankara Rad yosunun ihtiyacını karşılarken, şimdi aynı sayıdaki elemanlarla bütün rad- yolara yetişmeğe çalışmaktadır . ki, bu açığın kapatılmaması TRT idare- cilerinin ne dereceye kadar oburun- uçunu göremediklerini- çok gü- zel belirtmektedir. Unutulan husus İzmir İl Radyosuna gelen şikâyetler ise yukarda açıklanan o noktaları ihtiva ettiği gibi, bütün bunlardan ayrı bir özellik de taşımaktadır. e Bi- (AKİS: 56) AKİS, 22 OCAK 1965