22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TİYATRO Ankara "Gilgames" Operası başlıyor Tanınmış bestecilerimizden, o Devlet Tiyatrosunun Opera bölümü Mü dürü Nevit Kodallının ikinci oopera- sı olan "Gilgames" in son provaları yapılmaktadır. ye koyduğu eser, bilindiği gibi, konu- sunu eski Sümer destanından almak tadır. Bu destanın çivi (o yazısından, ilk türkçe çevirisi rahmetli o Muzaf- fer Ramazanoğlu tarafından Oo yapıl- mış ve Milli Eğitim (Bakanlığının Klâsikler Serisinde yirmi yıl (okadar İnsanlar" adlı dramı meydana getir- miş ve bu dram da on yıl önce Dev- let Tiyatrosunda, gene Cüneyt Gök- çer tarafından sahneye konulup oy nanmıştı. Şimdi Nevit Kodallının ay nı konuyu işleyen operasının livresi- ni de gene Orhan Asena yazmıştır. "Gilgames" Operasının ilk temsi li 27 Ocak akşamı Büyük Tiyatroda gala halinde verilecek ve bu müna- sebetle Milli Eğitim Bakanı Dr. İb- rahim Öktem, ilk temsile davet ede- ceği Devlet Başkanı, B.M.M. ve Sena- to Başkanları, oOBaşbakan, Partiler Grup Başkanları, Bakanlar, Ankara Valisi, Belediye Başkanı, Genel Kur- may Başkanı, Kuvvet oKomutanları, Anayasa Mahkemesi, Danıştay, o Sa- yıştay, Yargıtay (Başkanları, (Milli Eğitim ve Dış İşleri ileri gelenleri ile bazı Büyükelçiler şerefine temsil- den sonra, bir kokteyl verecektir. Yeni bir oyun Devlet Tiyatrosu, geçen hafta yeni bir oyunu provaya koymuştur. yatrosunda (o oynanmış 1 fik Kazası" ndan tanıdığımız İ- talyan yazan Paplo Levi'nin o eseri- dir. "Savunma"yı - Devlet Tiyatro- sunda ilk reji denemesini o yapa- cak olan Tarık Levendoğlu osahneye koyacak, dekor ve kostümlerini Ode kendisi çizecektir. Oyundaki | bellibaş lı roller şu sanatçılar arasında pay- laşılmaktadır: Baykal Saran, oRaik Alnıaçık, Gülsen Alnıaçık, Aclan Sa yılgan, Oytun Şanal, Süha Tuna, Mustafa A Oya Sensev, Nur tekin Odabaşı V. Eserin ilk temsilleri Bursada ve- ecek, oyun daha sonra Ankaraya getirilecektir. AKİS, 22 OCAK 1965 Piyes gördüm Oyun : "Taşralı", ("Rattle of a Steple Man"). Yazan : Charles Dyer. Çeviren : Sermet Çağan. Tiyatro : Kent Oyuncuları Topluluğu (Dormen Tiyatrosu, İstanbul). Sahneye koyan : Yıldız Kenter, Dekor : Doğan Aksel. Konu : Oyunun ingilizce adını siper alarak, "Taşralı"ya, "basit bir ada- mın zırıltısı" denilebilir. Ama bu "zırıltı" çok tatlı bir zırıltıdır... Erkek kah- ramanın o elinde, sahnede ilk göründüğü andan itibaren seyircinin -her çocuk gübi- pek hoşuna giden o kaynana zırıltısı kadar tatlı, hoş bir zırıltı... Manchester'li bir sporcu, bir maç için Londraya gelir, Ömründe, sevgili an- nesinden başka bir kadın tanımamış, sâf, temiz ruhlu, "bakir" bir delikanlı... Kırkını aştığı halde, kadınlarla en küçük bir macerası olmamıştır henüz... Ama maçtan sonra biraları çekince, Tüyübozuk'la -bir takım arkadaşı- bah se de tutuşunca, güzel kaldırım yosması Cyrenne'i evine, yatak odasına ka- dar tâkiibeder. Kadın bu işin erbabıdır, ama her "yalnız" insan gibi, candan bir sevginin, bir şefkatin özlemini çekmektedir. Bütün "gayretine" rağmen kendisine "yaklaşmaktan" âdeta korkan bu iri, yapılı, ama çocuklar kadar sâf, sıkılgan adama garip bir duygu ile bağlanır. Onun bütün toyluklarını, patavatsızlıklarını hoşgörür. Bu tatlı gevezelik son perde kapanıncıya kadar sürüp gider. Buzların çözülür gibi olduğu finalde, Kadın bu Kocaoğlam son bir defa yatağa çağırır. Aldığı cevap aynı nakattır: "Bilmem ki... Biraz da- ha düşünmeliyim!..." Rk iz Kenter (Cyrenne), Müşfik Kenter (Percy), Bülent Koral (Ri Hezin sapi ) Yıldız Kenterin, bir yatak odasında, hemen hemen yalnız iki kişi, bir kadınla- bir erkek, arasında geçen bu psikolojik -ve oldukça âzik- oyunun seyirciyi "sıkmasına" da, "incitmesine" de meydan me- den ilgiyi uyanık tutmayı başaran ince, -çekici, biteviyeliği içinde eN like düzeni. Müşfik Kenter'in, güçlü bir kompozisyonla Percyye kazandırdığı sıcak ve unutulmaz yüz. Yıldız Kenterin, kardeşinin kompozisyonunu -her zamanki zeki oyunuyla- destekleyen, rahat, akıcı icrası. Bülent Koralın, oyuncular kadar seyirciye de nefes alma imkânı veren ve oyunun tam orta- sında havayı tazeleyen Ricard'ı. Beğenemediğim: ilân edilmiş olması. Sonuç : Mutlaka görülmesi gereken üstün bir sanat başarısı. Lütfi AY Böylesine güçlü bir yaratışın yalnız beş hafta için “Kent Oyuncuları Topluluğunda "Taşralı" Gözü açılan taşralı! 31

Bu sayıdan diğer sayfalar: