22 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

22 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Kıbrıs iyi yolda Bu hafta, şu satırların yazıldığı sı- rada Kıbrısta yunanlıların istedik- leri tarzda tek taraflı bir Enosisin as- la gerçekleşemeyeceği oOâdeta kesin şekilde belli olmuş bulunuyordu. Yu- nanistan ve Kıbrıs rumları arasında patlak veren panik bunun neticesidir. Hattâ bu hafta, mesele türk tezi lehi- ne son derece önemli bazı gelişmeler kaydetmiştir. Bunların başında gelen, Sovyet Rusyanın almasına her an tizar edilen açık vaziyettir. Bu satır- ların yazıldığı sırada Ankarada Mos- kovanın bu açıklaması (o beklenilmek- teydi, Sovyet Rusya Kıbrıs işinin halli için en doğru ve iyi yolun federasyon olduğu tezini fiilen kabul etmiştir. Bu husus iki memleket arasındaki görüş- melerde, üzerinde mutabakat hasıl o- lan bir nokta olmuştur. Sovyet Rusya- --n federasyon lehinde yapacağı açık- lama başka memleketleri, bu arada bi zim "müttefikimiz" ve "dostumuz" ol- duklarını söyleyenleri de her halde u- yaracaktır. Haftanın öteki önemli hadisesi Gana Devlet Başkanı Nkrumahın Kıb- rıs işinde arabulucu olarak bir teklif ortaya atmasıdır. Afrika devletleri ü- zerinde büyük bir nüfuz sahibi olan Nkrumahın tezi de federasyon esasına dayanmaktadır. Gana Devlet Başkanı bir süredir Kıbrısla ilgili devletlerle te- mas etmekteydi. Bu temaslarda Baş- kanın türk muhatabı Akradaki zeki Büyük Elçimiz Mahmud Dikerdem ol- muştur. Dikerdem kısa bir zaman ön- ce görevi başına gittiği halde Nkru- mahm zihnindeki federasyon'a ilgili bir takım şüpheleri obertaraf etmeye muvaffak olmuştur. Gana Devlet Baş- kanı bu hususta Amerika, İngiltere ve Yunanistana da bilgi vermiştir. Fede- rasyon tezinin yanında Adanın gayrı- askeri hale getirilmesi fikrinin de bu- lunması ingilizleri okendi üsleri bak- landa düşünceye sevketmiştir. Zaten İngiltere, nedense, bu üsler bahis konu su olunca bir garantör devlet olduğu 4 Yı: 11 22 Ocak 1965 Sayı: 553 Cilt: XXXTI Gana Büyük Elçisi Dikerdem ve Nkrumalı nsanlar konuşa konuşa anlaşırlar nu hatırlatmakta ve vaziyet almakta, bunun dışında sadece "İngilterenin is- tediği her tarafı memnun edecek bir hal çaresidir" “ii işin içinden sıy rılmayı sevmekte Gelişmeler netice ne olursa olsun, bir Enosis ihtimalini ortadan kaldır- mıştır. Buna mukabil, Sovyet Rusya- nın da federasyon o lehinde ağırlığını koyması teraziyi bizim tarafımıza çok eğecektir. Yalnız bıi hafta, bütün bu gelişme- ler seyredilirken türk milleti elbette ki "müttefikleri"nin ve "dostları'nın bu konudaki anlayışsızlıklarını, çıkar- dıkları müşkilatı ve en âdi cinsten pir- "Papaz Şantajına dahi nasılı boyun eğmek üzere olduklarını ibretle hatır lamaktadır. Bütün bir yıl, (bugünkü neticeye varmak için çırpınılması Batı Blokunun en azından bir lider sıkıntısı çektiğinin delilini teşkil etmiştir. Av- rupanın göbeğindeki, avrupalılararası bir meselenin hali için hintli general- lere, ekvatörlü arabuluculara, avust- ralyalı askerlere, m. Mr ve meseleye bir " bulunam: ması Batı Blokundaki kizi gözler ö- nüne sermiştir. Makariosun uzun sü- re Amerika üzerinde başarıyla devam ettirdiği "Üstüme varmayın, komünist olurum" şantajı ve buna ek olarak Pa- üstüne va rmayın, şantaj silâhını rumların elinden alıver mesi neticesi (tesirini (kaybetmiştir. Şimdi Papaz komünist olsun, baka- lım! Ama, dünya üzerinde söz sahibi bir memleket, bütün bir, blok bir Pa- pazın elinde böylesine mi oyuncak ol- malıydı? Her işte bir hayırın bulunduğu biz türklerin bir atasözümüzdür. Kıbrıs meselesi Türkiyeye çok yilina vermiş. çok pahalıya malolmuştu bu. bizim eke açmakta gi bir rol oynamışt Türkiye kendi kendisini bulmuştur. AKİS, 22 OCAK 19653